برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 9 ?? 9
dqw
  1. eliza ?????? ??
    eliza
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    April 2009
    16
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 37 Times in 10 Posts

    ??? ??? مروری بر ساختمان هواپیما Aircraft Structure

    ساختمان هواپیما
    Aircraft Structure

    هواپیما عبارت است از یک وسیله پرنده سنگین تر از هوا که به انواع و اشکال و اندازه های مختلف طراحی و ساخته می شود و در موارد گوناگونی از قبیل حمل ونقل،باربری،تجسس،نیروهای نظامی،آموزشی،سمپاشی مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله پرنده دارای قسمتهای اصلی،فرعی و کمکی مختلفی است که تقریباً از کلیه نیروهای طبیعی و مصنوعی استفاده کرده و به کار می افتد. انواع نیروهای مکانیکی،نیوماتیکی،هیدرولی کی،الکتریکی، الکترونیکی وآئرودینامیکی،همراه با همه نیروهای انسانی با کلیه مواد موجود،الومینیوم،فولاد،تیت انیم و مواد کامپوزیتی،لاستیکی و پلاستیکی و چندین میلیون قطعه اعم از پیچ و مهره و واشر تشکیل می شود که این مجموعه به نام Structure assemblies نامیده می شود.
    طراحی هواپیما،مبحث ویژه ایی است در رشته هوافضا. طراحی هواپیما ترکیبی از علم،تکنیک،تکنولوژی وهنر است.طراح هواپیما باید علاوه بر داشتن دانش کافی در زمینه علوم وتکنولوژی مورد نیاز و علاوه بر داشتن مهارت در استفاده از تکنیکهای مختلف و قدرت خلاقیت،باید یک هنرمند شد.
    بطور خلاصه مراحل یت فرآیند طراحی هواپیما عبارتند از:
    1. تشخیص نیاز
    2. تعریف مسئله
    3. جمع آوری اطلاعات
    4. تجزیه و تحلیل اطلاعات
    5. ارزیابی و طراحی
    6. اعلام نتایج و احتمالاً بهینه سازی
    در طراحی هواپیما اهداف زیر در نظر گرفته می شود:
    1. ایمنی ( (Safety یا صلاحیت پروازی (Airworthiness)
    2. عمر هرچه بیشتر هواپیما (Long life)
    3. حداقل وزن (Minimum wieght)
    4. قابلیت ساخت (Productability)
    5. قابلیت تعمیر و نگهداری (Maintenability)
    معیارهای مهم در طراحی هواپیما عبارتند از:
    1. هزینه کمتر
    2. وزن کمتر،استحکام بالاتر
    3. کارآیی بالاتر
    4. خوشدستی بهتر
    5. مدت زمان طراحی کمتر
    6. زیباتر
    7. قابلیت ساخت
    8. قابلیت تعمیر بیشتر
    طراح هواپیما بایستی اطلاعات و دانش کافی در زمینه های ذیل داشته باشند:
    1. آئرودینامیک(Aerodynamics)
    2. سازه ویا ساختمان (Structure)
    3. کنترل - پایداری ( control& Stability)
    4. کارآیی (Performance)
    5. موتور ومتعلقات (Power plant)
    6. مواد و تکنولوژی ساخت (Materials & Manufacturing)
    طراحی هواپیما بر حسب ماموریت آن صورت می پذیرد و سر طراح با توجه به امکانات سخت افزاری (ماشین آلات و تجهیزات و ابزار) اقدام به تعریف طرح براساس نیاز مشتری می نماید.بطور خلاصه مراحل زیر تقسیم بندی و تعریف می گردد.
    1. تعریف طرح (Technical task)
    2. طراحی مفهومی یا ایده ای (مقدماتی) (Conceptual design )
    3. طراحی اولیه (Preliminary design)
    4. طراحی مشروح یا اجزاء (Detail design)
    و در نهایت :
    5. ساخت یک نمونه آزمایشی و آماده سازی برای پرواز(Prototype)
    6. تستهای پروازی و اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی برای هواپیماهای غیر نظامی
    (Flight Test & Airworthiness Certificate)
    طراحی مقدماتی خود شامل موارد زیر است :
    1. هندسه (سطح مقطع ها،مساحت،سطوح کنترل)
    2. اوزان (وزن برخاستن،حداکثر وزن،وزن فرود،وزن خالی)
    3. عملکرد (سرعت واماندگی،سرعت برخاستن،سرعت اوج گیری،سرعت نزول،سرعت فرود و سقف پرواز)
    طراحی اولیه خود شامل موارد زیر است:
    1. طراحی و محاسبات آئرودینامیکی
    2. طراحی و محاسبات تعادل و پایداری
    3. طراحی و محاسبات وزن و محدوده مرکز ثقل
    4. طراحی و محاسبات سازه کل هواپیما
    5. طراحی و محاسبات سیستم ها
    6. طراحی و محاسبات اربه فرود
    7. ساخت نمونه آزمایشی (Mock up)
    طراحی اجزا خود شامل موارد زیر است :
    1. طراحی نمونه کامی
    2. طراحی و آنالیز زیر سیستم ها
    3. طراحی آزمایشات سازه ایی
    4. طراحی فرآیند ساخت
    5. طراحی فرآیند مونتاژ
    6. ترسیم نقشه های ساخت
    هر وسیله پرنده پس از طی مراحل طراحی می بایست تست های زیر را مطابق آئین نامه های مربوطه مثلاً jar یا far و ap ارضا نماید. برای مثال :
    1. تست مواد
    2. تست اتصالات
    3. تست سازه ای (استاتیک و دینامیک)
    4. تست ارابه فرود
    5. تست لرزشهای شدید فلاتر
    6. تست خستگی
    7. تست سیستم ها
    گروه طراحی سازه یکی از اساسی ترین گروههای دفتر طراحی هواپیما است زیرا وظایف زیر را عهده دار است:
    1. تعیین و بهینه سازی وزن سازه
    2. طراحی سازه
    3. تامین استحکام و مقاومت
    4. هزینه ها
    در محاسبات استحکام سازه هواپیما مراحل زیر انجام می شود:
    1. بار گذاری های خارجی
    2. استحکام استاتیکی
    3. عکس العمل های دینامیکی
    4. خستگی و تعیین عمر
    #1 ارسال شده در تاريخ July 2nd, 2009 در ساعت 11:23:37

  2. The Following 3 Users Say Thank You to eliza For This Useful Post:

    IRIAF F-14A (June 17th, 2014), koroushkhan (June 24th, 2011), SKY MAN (May 5th, 2010)

  3. eliza ?????? ??
    eliza
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    April 2009
    16
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 37 Times in 10 Posts

    ??? ??? Re: مروری بر این رشته

    مقدماتی بر مکانیک پرواز
    مقدماتی بر مکانیک پرواز:
    از نظر کلّی هواپیماها به شش دسته تقسیم می شوند :
    1- هواپیما با بال ثابت (Plane , Aeroplane , Aircraft)
    Aircraft : هر وسیله سبک تر از هوا که یا به وسیله اصل شناوری و یا عمل دینامیکی در هوا نگه داشته می شود .
    Plane , Aeroplane , Airplane :شاخه ای از Aerodyne ها است (آن گروه از وسایل هوایی که سنگین تر از هوا بوده و نیروهای برآ در پرواز را عمدتاً توسط نیروهای آئرودینامیکی تأمین می نمایند و نقطه مقابل آن Aerostat ها می باشند که وسایل پرنده سبک تر از هوا هستند و به وسیله اصل شناوری از طریق نیروهای آیروستاتیکی قابلیت پرواز را دارند) که یک وسیله هوایی بال ثابت سنگین تر از هوا است .
    2- هواپیمای با بال چرخان یا چرخبال یا هلیکوپتر (Helicopter) و اتوژایرو (Autogyro)
    Helicopter یا Rotary Wing Aircraft) )
    یک Aerodyne با بال چرخان است که نیروی برآ و پیشرانه به وسیله چرخش ملخ ایرفویلی حول یک محور عمودی برست می آید .
    Autogyro : یک نوع Aerodyne با بال متحرک است که روتور آن در کلّ زمان پرواز به وسیله نیروی حاصل از حرکت آن در هوا چرخش می نماید .
    3- موشک بدون خلبان خودکار (Rocket) و موشک با خلبان خودکار (Missile)
    4- هواپیمای بدون موتور مثل کایت (Hang Glider یا Kite) و هواسر (Glider یا Sail Plane)
    Kite : یک نوع سازه سبک از جنس چوب و پوشش کاغذ یا پارچه است که یک نخ به انتهای آن متّصل می باشد و در جریان باد پرواز داده می شود .
    Glider : یک هواپیمای بدون موتور است که به وسیله وزش جریان هوا روی سازه ی آن پرواز می نماید .
    5- بالن (Balloon) و کشتی هوایی (Airship)
    Balloon : شاخه ای از Aerostat ها می باشد که بدون سامانه پیشرانه است و از یک کیسه معمولی کروی است که از جنس ابریشم و یا مواد سخت و سبک ساخته شده است و از گازهای سبک تر از هوا پر می شود .
    Airship : شاخه ای از Aerostat ها هستند که به طور خاص دارای سامانه پیشرانه بوده و وسایلی برای کنترل جهت حرکت آن ها نیز وجود دارد .
    6- هوپیماهای بدون سرنشین مثل هواپیماهای مدل ( UAV & Model) و هواپیماهای کنترل از راه دور (RPV یا Remotely pilot Vehicle)
    هواپیماها از نظر تأمین قدرت به دو دسته تقسیم می شوند :
    1-هواپیماهای موتور دار (Powered Aircraft) مثل هواپیمای معمولی ، هلیکوپتر و موشک
    2-هواپیماهای بدون موتور (Unpowered Aircraft) مثل کایت و گلایدر
    هواپیماها از نظر وجود سرنشین دو گونه هستند :
    1-هواپیماهای سرنشین دار (Manned Aircraft)
    2-هواپیماهای بدون سرنشین (Unmanned Aircraft)
    هواپیماها از نظر پیکربندی به سه دسته تقسیم می شوند :
    1-هواپیماهای متداول یا معمولی (Conventional) که دمشان عقب است .
    2-هواپیماهای با دم جلو (Canard Aircraft) که دمشان جلوتر از بال است .
    3-هواپیماهای عجیب و غریب و غیر متداول (Unconventional) مثل اتومبیل یا دوچرخه پرنده .
    هواپیماها از نظر طول باند برخاستن به سه دسته تقسیم می شوند :
    1-هواپیماهای با باند صفر یا عمود پرواز یا VTOL (Vertical Take-Off and Landing)
    2-هواپیماهای با باند کوتاه (کمتر از 150 متر یا Short Take-Off and Landing , STOL)
    3-هواپیمای با باند معمولی (با باند بیش از 150 متر(
    هواپیماها از نظر تعداد بال به سه دسته تقسیم می شوند :
    1-تکبال (Monoplane)
    2-دو باله به طوری که یک بال در بالای دیگری باشد (Biplane)
    3-سه باله یا بیشتر
    هواپیماها از نظر محل فرود به سه دسته تقسیم می شوند :
    1-هواپیماهای معمولی یا خشکی نشین (Land plane)
    2-هواپیماهای آبنشین : که توانایی فرود روی آب را دارند (Sea plane) یا (Flying Boat)
    3-هواپیماهایی که هم توانایی فرود روی آب و هم توانایی فرود روی خشکی را دارند (دو زیست( (Amphibian)
    هواپیماها از نظر نوع موتور به دوگونه کلی تقسیم می شوند :
    -هواپیماهای دارای موتور پیستونی یا ملخی یا توربو ملخی (Prop Aircraft)
    2-هواپیماهای دارای موتور توربو جت یا توربو فن (Jet Aircraft)
    هواپیماهای دارای موتور ملخی به دو دسته تقسیم می شوند :
    1- Pusher Airplane: که ملخ ها در عقب وسیله پرنده قرار دارند و به اصطلاح هواپیما را هل می دهند .
    2- Puller Airplane: که ملخ ها در جلوی وسیله پرنده قرار دارند و به اصطلاح هواپیما را می کشند.
    هواپیماها از نظر تعداد موتور به سه دسته تقسیم می شوند :
    1-تک موتوره (Single Engine)
    2-دو موتوره (Twin Engine)
    3-سه موتوره یا بیشتر (Multi Engine)
    #2 ارسال شده در تاريخ July 2nd, 2009 در ساعت 11:25:23

  4. The Following 3 Users Say Thank You to eliza For This Useful Post:

    IRIAF F-14A (June 17th, 2014), koroushkhan (June 24th, 2011), SKY MAN (May 5th, 2010)

  5. eliza ?????? ??
    eliza
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    April 2009
    16
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 37 Times in 10 Posts

    ??? ??? Re: مروری بر این رشته

    بالزدن هوا پیما flutter
    پدیده بالزدن هواپیما یکی از پدیده هایی است که بر اثر نوسانات بال ایجاد میشود در صورتی که این نوسانات میرا شوند که هیچ درغیر این صورت 2 حالت پیش می آید که یکی از آنها پدیده فلاتر است
    ناپایداری دینامیکی ناشی از معادله کوپل سازه و سیال است

    اگر سرعت بالزدن هوا پیما به اندازه ای خاص برسد (سرعت بحرانی) بال می شکند شکستن بال مساوی با از دست دادن هواپیما و ...
    فلاتر در حالت کلی در دو جهت رولینگ و پیچینگ انجام میشه پس 2 تا معادله دیفرانسیل برا حل داریم که بحث خیلی تخصصی ایه اگه کسی سوالی داشت بازم ادامه میدم
    __________________
    #3 ارسال شده در تاريخ July 2nd, 2009 در ساعت 11:27:14

  6. The Following 3 Users Say Thank You to eliza For This Useful Post:

    koroushkhan (June 24th, 2011), SKY MAN (May 5th, 2010), number1 (August 5th, 2010)

  7. payamss ?????? ??
    payamss
    هوانورد فعال-سرگرد
    September 2007
    teh
    313
    تعداد تشکر : 7
    Thanked 294 Times in 110 Posts

    ??? ??? Re: مروری بر این رشته

    ??? ??? ????? ???? ???? eliza
    بالزدن هوا پیما flutter
    پدیده بالزدن هواپیما یکی از پدیده هایی است که بر اثر نوسانات بال ایجاد میشود در صورتی که این نوسانات میرا شوند که هیچ درغیر این صورت 2 حالت پیش می آید که یکی از آنها پدیده فلاتر است
    ناپایداری دینامیکی ناشی از معادله کوپل سازه و سیال است

    اگر سرعت بالزدن هوا پیما به اندازه ای خاص برسد (سرعت بحرانی) بال می شکند شکستن بال مساوی با از دست دادن هواپیما و ...
    فلاتر در حالت کلی در دو جهت رولینگ و پیچینگ انجام میشه پس 2 تا معادله دیفرانسیل برا حل داریم که بحث خیلی تخصصی ایه اگه کسی سوالی داشت بازم ادامه میدم
    __________________
    احیانا این مطلب و من نگذاشتم تو سایت ! یه رفرنسی سورسی چیزی ! در ضمن این درک شخصی من از فلاتر هستش و ربطی به تیتر مروری بر این رشته نداره شما باید مطالب کلی هوافضا رو بیارین جمع کنین نه یه مبحث خاص اونم از نوع تخصصی ! در مورد آیرو دینامیک و پیشرانش هم مطلب بگذارید
    #4 ارسال شده در تاريخ July 2nd, 2009 در ساعت 23:22:17

  8. The Following User Says Thank You to payamss For This Useful Post:

    SKY MAN (May 5th, 2010)

  9. eliza ?????? ??
    eliza
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    April 2009
    16
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 37 Times in 10 Posts

    ??? ??? Re: مروری بر این رشته

    دوست عزیز عذر میخوام اگه ناراحت شدین ولی من سعی کردم پارامتر های بعدی که (شما نوشتید )را بذارم و ذکر نام فرد مذکور ولی متاسفانه سیستم به شدت سرعت پایینی داشت و من باید میرفتم.
    (فکر نمی کنم مهمتر از بالا بردن اطلاعات دوستان هدف دیگه ای داشته باشیم)درسته؟؟
    #5 ارسال شده در تاريخ July 5th, 2009 در ساعت 10:19:28

  10. eliza ?????? ??
    eliza
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    April 2009
    16
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 37 Times in 10 Posts

    ??? ??? Re: مروری بر این رشته

    ??? ??? ????? ???? ???? payamss
    ??? ??? ????? ???? ???? eliza
    بالزدن هوا پیما flutter
    پدیده بالزدن هواپیما یکی از پدیده هایی است که بر اثر نوسانات بال ایجاد میشود در صورتی که این نوسانات میرا شوند که هیچ درغیر این صورت 2 حالت پیش می آید که یکی از آنها پدیده فلاتر است
    ناپایداری دینامیکی ناشی از معادله کوپل سازه و سیال است

    اگر سرعت بالزدن هوا پیما به اندازه ای خاص برسد (سرعت بحرانی) بال می شکند شکستن بال مساوی با از دست دادن هواپیما و ...
    فلاتر در حالت کلی در دو جهت رولینگ و پیچینگ انجام میشه پس 2 تا معادله دیفرانسیل برا حل داریم که بحث خیلی تخصصی ایه اگه کسی سوالی داشت بازم ادامه میدم
    __________________
    احیانا این مطلب و من نگذاشتم تو سایت ! یه رفرنسی سورسی چیزی ! در ضمن این درک شخصی من از فلاتر هستش و ربطی به تیتر مروری بر این رشته نداره شما باید مطالب کلی هوافضا رو بیارین جمع کنین نه یه مبحث خاص اونم از نوع تخصصی ! در مورد آیرو دینامیک و پیشرانش هم مطلب بگذارید
    این هم مرجعhttp://www.iran-eng.com/forumdisplay.php?f=34(تاپیک های مهندس مهدی کیانی)
    باتشکر از مهندس.
    شما رو چه آدرسی گذاشتید؟ممنون میشم بگید!
    #6 ارسال شده در تاريخ July 5th, 2009 در ساعت 10:26:52

  11. eliza ?????? ??
    eliza
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    April 2009
    16
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 37 Times in 10 Posts

    ??? ??? Re: مروری بر این رشته

    در اولین قدم کلیه وسائل پرنده ساخته دست بشر را به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌نمایند:
    هواپیماها (Aircraft): وسائل پرنده جوی (اتمسفر)فضاپیماها (Spacecraft): وسائل پرنده غیر جوی
    برای تقسیم بندی هواپیما (Aircraft) ، جنبه‌های مختلف هواپیما را می‌توان در نظر گرفت. از نظر سرعت ، هواپیماها را می‌توان به چهار نوع زیر تقسیم بندی کرد:

    1. هواپیماهای مادون صوت ( Subsonic Aircraft (0 < M < 0.7
    2. هواپیماهای صوتی (Transonic Aircraft (0.7 < M < 1.2
    3. هواپیماهای مافوق صوت (Supersonic Aircraft (1 < M < 5
    4. هواپیماهای ماورای صوت ( Hypersonic Aircraft (5 < M
    تفاوت این هواپیماها در اختلاف سرعتشان با سرعت صوت است. M عدد ماخ هواپیماست که می‌تواند با آن سرعت پرواز کند. عدد ماخ یک هواپیما عبارت است از نسبت سرعت هواپیما به سرعت صوت در ارتفاعی که هواپیما در آن ارتفاع پرواز می‌کند. بسته به نوع هواپیما از نظر سرعت ، قوانین حاکم بر آن متفاوت خواهد بود.







    انواع هواپیما از نظر نوع بال

    از نظر نوع بال ، بطور کلی دو نوع هواپیما وجود دارد:

    1. هواپیماهای با بال ثابت (Fixed wing Aircraft)
    2. هواپیماهای با بال چرخنده (Rotary wing Aircraft)
    نوع اول هواپیما و به نوع دوم هلیکوپتر یا چرخبال نام دارد. هواپیما‌ها عموما‌ دارای بال ثابت هستند و در طول پرواز بال نمی‌چرخد. ولی هلیکوپتر ، هواپیمائی است که بالش در حال پرواز به دور یک محور می‌چرخد.
    انواع هواپیما از نظر دارا بودن سرنشین

    از نظر دارا بودن سرنشین ، هواپیماها به دو گونه کلی تقسیم می‌گردند:

    1. هواپیماهای با سرنشین (Manned Aircraft)
    2. هواپیماهای بدون سرنشین (Unmanned Aircraft)
    هواپیماهای بدون سرنشین شامل موشک هدایت شونده ( Missile ) ، موشک هدایت نشونده ( Rocket ) ، هواپیماهای کنترل از راه دور ( RPV یا Remote Piloted Vehicle ) و غیره می‌باشند.


    انواع هواپیما از نظر چگالی
    از نظر جرم حجمی هواپیماها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

    • هواپیماهای سنگینتر از آزمایشهای مربوط به هوا (Heavier than Air Aircraft)
    • هواپیماهای سبک‌تر از آزمایش‌های مربوط به هوا (Lighter than Air Aircraft)
    نوع دوم شامل بالن (Balloon) ، کشتی هوائی (Air ship) و مانند اینهاست.


    انواع هواپیمای مانوری
    از نظر قدرت مانوری ، هواپیماها به چهار نوع مختلف تقسیم می‌کردند:

    • هواپیماهای غیر مانوری (Normal (Non - Aerobatic) Aircraft)
    • هواپیماهای نیمه مانوری (Utility (Semi - Aerobatic) Aircraft)
    • هواپیماهای مانوری (Aerobatic Aircraft)
    • هواپیماهای بسیار مانوری (High Maneuverability Aircraft)
    از جنبه‌های دیگر از قبیل وزن ، نوع برخاستن ، قدرت مخفی شدن از دید رادار (Stealth) ، موتور و ... نیز هواپیماها به انواع مختلف تقسیم بندی می‌شوند.
    انواع هواپیمای نظامی (Military Aircraft)
    1. هواپیمای بمب افکن
    2. هواپیمای رهگیر
    3. هواپیمای جنگنده
    4. هواپیمای شکاری
    5. هواپیمای حمل و نقل نظامی
    6. هواپیمای شناسایی و جاسوسی
    7. هواپیمای مخفی از دید رادار (استیلت
    8. هواپیمای سوخت رسان
    9. هواپیمای پشتیبانی نزدیک
    10. هواپیمای گشت
    11. هواپیمای آموزشی نظامی
    12. هواپیمای ضد زیر دریایی
    13. هواپیمای هشدار سریع
    14. هواپیمای فرماندهی هوایی
    15. هواپیمای مخابراتی
    16. هواپیمای سیبل( هدف )
    17. هواپیمای ضد شورش
    18. هواپیمای دیده بانی
    19. هواپیمای مراقبت دریایی
    20. هواپیمای آزمایشی
    21. هواپیمای ضد کشتی
    22. هواپیمای ضد تانک
    23. هواپیمای دفاع هوایی
    انواع هواپیما از نظر مکانیزم پرواز
    • هواپیمای با باند صفر یا هواپیماهای عمود پرواز
    • هواپیمای با باند کوتاه - کمتر از 150متر
    • هواپیمای با باند معمولی
    • هواپیمای معمولی یا خشکی نشین
    • هواپیمای آب نشین توانایی فرود روی آب را دارند.
    • هواپیمای دو زیست
    • هواپیمای ناو نشین
    انواع هواپیماها از نظر نوع موتور (Power Plant)
    • موتور پیستون پراپ:

    پراپ مخفف کلمه پروپلر (Propeller) و به معنی پروانه (ملخ) هواپیما می‌باشد. در اینگونه موتورها نیروی پیشران (Propulsion) توسط پروانه تولید می‌شود که پروانه نیز بوسیله موتور پیستونی می‌چرخد. محدودیت استفاده از این موتورها وزن آنهاست، زیرا درصورتی که نیروی زیادی از این موتور‌ها بخواهیم باید موتورهایی با وزن بسیار زیاد طراحی گردند.
    • (موتور توربو پراپ (پراپ جت یا توربو ملخی:

    در این موتورها نیز نیروی اصلی توسط پروانه تولید می‌شود ولی چرخش پروانه توسط موتور جت صورت می‌گیرد. هواپیمای ایران 140 ( An - 140) نیز از این گونه موتورها بهره می‌گیرد.
    • موتور توربو جت:

    به زبان ساده این موتورها آزمایشهای مربوط به هوا را از ورودی (Intake) به داخل کشیده و پس آنکه انرژی زیادی به آزمایشهای مربوط به هوا داده شد آنرا با سرعت زیاده از انتهای موتور خارج می‌کند و تغییر سرعت قابل توجه در ورودی و خروجی موجب حرکت هواپیما می‌گردد.
    • موتور توربو فن:

    ساختمان اینگونه موتورها همان ساختمان موتورهای توربوجت است، با این تفاوت که این موتورها دارای قطر بزرگتری هستند و همه هوای ورودی از داخل موتور عبور نمی‌کند. بلکه مقداری آزمایشهای مربوط به هوا از اطراف بدنه موتور و در داخل یک پوسته حرکت می‌کند.
    • موتور توربو شفت:

    این موتورها در هلیکوپتر‌ها کاربرد دارند و شباهت زیادی به موتورهای توربو پراپ دارند.
    • موتورهای رم جت:

    این موتور‌ها در سرعتهای بسیار زیاد کاربرد دارند و دارای هیچ عضو چرخنده‌ای نمی‌باشند (برخلاف کلیه موتورهای دیگر).
    اتفاقات مهم در تاریخ پرواز

    *1500 طراحی یک وسیله پرنده توسط لئوناردو داوینچی *1783 اولین پرواز انسان توسط یک وسیله سبکتر از آزمایش‌های مربوط به هوا ﴿بالن هوای گرم برادران فرانسوی mongolfier﴾ *1903 7 دسامبر - پرواز برادران رایت با اولین هواپیمای موتور دار جهان *1939 پرواز اولین هواپیما با موتور جت ﴿heinkel he-178) *1947 چوک ییگر (chuck yeager) سرعت صوت را بوسیله اولین هواپیمای مافوق صوت جهان شکست. *1961 یوری گاگارین ، اولین انسان در فضا *1969 نیل آرمسترانگ ، اولین انسان بر روی ماه *1970 ورود بوئینگ 747 به آسمان ﴿اولین جامبو جت جهان ﴾ *1976 ورود کنکورد ﴿ اولین هواپیمای مسافربری مافوق صوت جهان ﴾ *1981 قرار دادن اولین شاتل فضایی جهان توسط امریکا در فضا
    __________________
    #7 ارسال شده در تاريخ July 5th, 2009 در ساعت 10:30:47

  12. The Following User Says Thank You to eliza For This Useful Post:

    koroushkhan (June 24th, 2011)

  13. Eshghe Parvaz ?????? ??
    Eshghe Parvaz

    کارشناس هوانوردی
    December 2008
    ايران
    1,312
    تعداد تشکر : 8,798
    Thanked 6,109 Times in 1,045 Posts

    ??? ??? Re: مروری بر این رشته

    ??? ??? ????? ???? ???? eliza
    این هم مرجعhttp://www.iran-eng.com/forumdisplay.php?f=34(تاپیک های مهندس مهدی کیانی)
    باتشکر از مهندس.
    شما رو چه آدرسی گذاشتید؟ممنون میشم بگید!
    سلام ، جناب eliza ، آقا پيام مطلب راجع به بال زدن هواپيما رو در اينجا سال گذشته گذاشته بودند :

    بالزدن هواپیما flutter
    http://www.aerocenter.ir/forum/showthread.php?tid=4304
    #8 ارسال شده در تاريخ July 5th, 2009 در ساعت 12:19:02

  14. The Following User Says Thank You to Eshghe Parvaz For This Useful Post:

    SKY MAN (May 5th, 2010)

  15. eliza ?????? ??
    eliza
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    April 2009
    16
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 37 Times in 10 Posts

    ??? ??? Re: مروری بر این رشته

    ??? ??? ????? ???? ???? eshghe parvaz
    ??? ??? ????? ???? ???? eliza
    این هم مرجعhttp://www.iran-eng.com/forumdisplay.php?f=34(تاپیک های مهندس مهدی کیانی)
    باتشکر از مهندس.
    شما رو چه آدرسی گذاشتید؟ممنون میشم بگید!
    سلام ، جناب eliza ، آقا پيام مطلب راجع به بال زدن هواپيما رو در اينجا سال گذشته گذاشته بودند :

    بالزدن هواپیما flutter
    http://www.aerocenter.ir/forum/showthread.php?tid=4304
    دوستان عزیز من این مطلب را از سایت دیگه ای گرفتم و اصلا مطلع نبودم،هم چنین مهندس کیانی هم هیچ ذکر منبعی نکرده بود
    اگر دوست عزیزناراحت شدن عذر مرا بپذیرن،من فقط قصدم بالا بردن اطلاعات دیگر دوستان بود
    موفق باشید
    الیزا
    #9 ارسال شده در تاريخ July 7th, 2009 در ساعت 10:14:19

  16. The Following User Says Thank You to eliza For This Useful Post:

    SKY MAN (May 5th, 2010)

??????? ?????

  1. Jane's all the world's aircraft
    ???? mfpatc ?? ????? مراقبت پرواز
    ????: 3
    ????? ?????: October 16th, 2013, 15:33:58
  2. دانلود کتاب Jane's all the world's aircraft
    ???? PILOTSAEED ?? ????? انجمن دریافت فایل
    ????: 5
    ????? ?????: January 12th, 2011, 17:25:15
  3. دانلود كتاب Aircraft Weight and Balance از انتشارات FAA
    ???? irufo ?? ????? اموزش زمینی درسهای خلبانی
    ????: 0
    ????? ?????: June 4th, 2010, 22:43:07
  4. دررخواست کتاب Aircraft Basic Science
    ???? Morpheus ?? ????? انجمن دریافت فایل
    ????: 0
    ????? ?????: February 15th, 2010, 13:37:42
  5. Dassault Mirage F1 Multirole Aircraft
    ???? Galaxy ?? ????? English corner
    ????: 0
    ????? ?????: October 11th, 2007, 16:06:00

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0