برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 3 ?? 3
dqw
  1. سبحان ?????? ??
    سبحان
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    January 2009
    187
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 109 Times in 32 Posts

    ??? ??? بخش‌هایی ازاظهارات "منطقی" درباره پروژه تولید هواپیمای پهن‌پیكر

    اگرچه صنعت هواپیماسازی همواره آمیخته به ملاحظات سیاسی و امنیتی بوده است، ولی با این حال منوچهر منطقی - مدیر پروژه تولید هواپیمای پهن پیكر در ایران - برای اولین بار بخش‌هایی از كلیات این پروژه هواپیماسازی را تشریح كرد.به گفته او ایران در تولید این هواپیما از جوینت (شریك) معتبر خارجی استفاده خواهد كرد و برای صادرات نیز برنامه‌ریزی كرده است، زیرا اصولا صنعت هواپیماسازی بدون صادرات معنا ندارد.
    [align=center] [/align]
    وی اگرچه به دلیل ملاحظات سیاسی از شریك خارجی این پروژه نام نمی‌برد، اما به قطعیت می‌گوید كه كشورهای مختلفی برای همكاری با ایران در این زمینه وجود دارند.
    منطقی معتقد است كه اگرچه ایران در صنعت هواپیماسازی از برخی رقبای منطقه‌ای عقب‌تر است و در شرایط فعلی مزیت خاصی در تولید هواپیما ندارد، اما با برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند به كشوری مطرح در این صنعت و به یك صادركننده هواپیما تبدیل شود.
    به گفته وی هواپیماسازی یك صنعت بین‌المللی بوده و نمی‌توان هیچ هواپیمایی را 100درصد تولید داخل نامید، زیرا حتی شركت آمریكایی بوئینگ نیز 65 درصد قطعات یك هواپیما را در خارج از آمریكا تولید می‌كند.

    وی در تبیین ویژگی‌های هواپیمای پهن پیكر می‌گوید كه این نوع از هواپیماهای مسافربری حداقل 200 صندلی داشته و در هر ردیف با گنجایش 7 تا 10 مسافر، دو راهرو دارند.
    گفت‌وگو اختصاصی خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران با مدیر پروژه تولید هواپیمای پهن پیكر در ایران در زیر می‌آید:

    هواپیمای پهن پیكر چه زمانی به تولید خواهد رسید؟
    هواپیماسازی یك فرایند طولانی‌مدت بوده و یكی دو ساله جواب نمی‌دهد. در این زمینه باید در تمام سطوح اقدام شود كه برنامه آن تهیه شده و امیدواریم پس از تصویب بلافاصله اعلام شود.

    نمونه اولیه این هواپیما چه زمانی تولید خواهد شد؟
    زمان تولید نمونه اولیه بستگی به شرایط مختلف فنی، علمی و چگونگی تامین منابع دارد. هواپیما نسبت به بودجه فوق‌العاده حساس است، بنابراین اگر نتوان بودجه لازم را ظرف مدت زمان مشخص شده تامین كرد، پروژه در چارچوب زمانی خواهد افتاد كه اصلا قابل كنترل نیست. در واقع حساسیت‌های هواپیمای با حساسیت‌های محصولات معمولی تفاوت زیادی دارد.
    هواپیمای پهن پیكر كه برای تولید آن برنامه‌ریزی می‌كنید، چه قابلیت‌های عملكردی خواهد داشت؟ مسافربری است یا باری؟
    این هواپیما مسافربری است. توجه كنید كه اصولا هواپیما نیز مانند خودرو یك پلت‌فرم دارد كه روی آن می‌توان هم كاربری نظامی، هم باربری و هم مسافربری را نصب كرد.

    برنامه شما در تولید هواپیمای پهن پیكر كدام نوع كاربری است؟
    اگر روی پلت‌فرم كار شود، هر سه نوع كاربری را می‌توان روی آن نصب كرد.

    این هواپیمای پهن پیكر تولید داخل خواهد بود یا نمونه‌سازی از مشابه خارجی؟
    تنها بخشی از آن داخلی است. اصلا و ابدا حتی خود آمریكا هم 100 درصد هواپیما را تولید نمی‌كند. در واقع مدل‌های هواپیما با صنایع معمولی تفاوت كرده و در سطوح فنی و علمی بسیار پیشرفته بوده و فضای جدیدی است كه باید آن را مطرح كرد تا كشور با فرهنگ آن آشنا شود و بتوان پیشرفت كرد.

    در صنعت هواپیماسازی چند درصد هواپیما باید داخلی سازی شود تا بتوان آن را تولید داخل نامید؟
    اصلا هواپیمای داخلی در صنعت هواپیما معنا ندارد. مثلا كمپانی هواپیماسازی بوئینگ مدل 787 كه جدیدترین مدل آن است را 35 درصدش را در خود آمریكا می‌سازد و حدود 65 درصد آن در خارج آمریكا تولید می‌شود.

    اصولا ایران در تولید هواپیما مزیتی دارد یا نه؟
    مزیت تولید هواپیما را باید در دو بخش بررسی كرد؛ یكی مزیت اقتصادی و دیگری مزیت امنیتی است كه در بحث هواپیما هر دو فاز مزیت اقتصادی و امنیت باید با هم دیده شود. مزیت امنیتی چیزی است كه چندان نمی‌شود برای آن قیمت‌گذاری كرد و بنابراین اگر برای امنیت خود اهمیت قائلیم كه خیلی از كشورها اهمیت قائلند، باید وارد فاز هواپیما و تولید آن شویم.
    اما در خصوص آن‌كه تولید هواپیما در ایران اقتصادی است یا نه، به هر حال ما در اصفهان یك كارخانه تولید هواپیماسازی داریم كه با قوت‌ها و ضعف‌هایی - كه با آن كاری نداریم - وارد این وادی شده‌ایم.
    وقتی وارد این وادی می‌شویم، سرمایه‌گذاری سنگینی روی استانداردها، آموزش استانداردها، افراد متخصص و صنایع مختلف شده و در حال حاضر ما در صنایع هواپیمایی پتانسیل خیلی خوبی داریم. در حال حاضر حدود 75 تا 80 صنعت روی بخش‌های مختلف مربوط به قطعات هواپیما كار می‌كنند كه اتفاقا روی بخش‌های با تكنولوژی بالا در هواپیما نیز كار می‌كنند.
    بنابراین می‌توانیم بگوییم كه ما هم از نظر سطح این كار را شروع كرده‌ایم و هم از نظر سرمایه‌گذاری و زنجیره‌سازی كار شده و وضعمان نیز به طور نسبی خوب است، ولی باید فاصله‌ای كه وجود دارد را پر كنیم. ما نسبت به بقیه عقب‌تر هستیم. كشورهای دیگر در منطقه روی هواپیما برنامه‌ریزی خیلی قدیمی‌تری و خیلی دقیق‌تری كرده‌اند و ما اگرچه قدیمی شروع كرده‌ایم، ولی خیلی دقیق نبوده است. امیدواریم اگر این دو فاز به طور دقیق برنامه‌ریزی شده و از مزیت‌های موجود استفاده شود، بتوانیم بگوییم كه ما هم می‌توانیم در این زمینه یكی از مجموعه‌های مطرح در دنیا باشیم.


    هواپیماهای پهن پیكر معمولا گنجایش چند صندلی و مسافر را دارند؟
    ببینید در اصطلاح به هواپیمایی پهن پیكر می‌گویند كه در هر ردیف آن هفت تا 10 نفر جا گرفته و دو راهرو داشته باشد.

    در هر ردیف طولی چند صندلی جا می‌گیرد؟
    در ادبیات فعلی هواپیمای پهن پیكر، 200 صندلی به بالا جزو هواپیماهای پهن پیكر محسوب می‌شود؛ اگر چه در آینده 200 صندلی نیز دیگر از تعریف پهن پیكر خارج می‌شود. در هر صورت در حال حاضر برای هواپیما كلاس‌های مختلفی تعریف می‌شود، زیرا هواپیمای پهن پیكر معمولا برای فواصل دور است و مشكل ما همیشه در فواصل دور نیست و در خیلی از فواصل نیز نیازی به استفاده از هواپیمای پهن پیكر وجود ندارد.
    نكته مهم آن است كه در خیلی از فواصل دور ممكن است كه تعداد مسافران بالا نباشد، بنابراین با توجه به این موارد در حال حاضر كلاس‌های خاصی برای هواپیمای پهن پیكر مطرح می‌شود كه باید تمام این كلاس‌ها را دقیق بررسی كرده و كلاسی را انتخاب كنیم كه بیشترین مزیت رقابتی را برای ما در آینده و بیشترین رفع نیاز را برای داخل داشته باشد.


    برای صادرات این هواپیما نیز برنامه‌ریزی كرده‌اید؟
    اصلا تولید هواپیما بدون صادرات معنی ندارد. یعنی اگر شما بخواهید صرفا هواپیما برای داخل بسازید، بهتر است كه تعطیلش كنید.

    فكر می‌كنید این هواپیما قابلیت صادرات به چه كشورهایی را داشته باشد؟
    در هر صورت باید مدلی برای تولید انتخاب شود كه همه جا بازار داشته باشد؛ یعنی حتما باید یك شریك معتبر بین‌المللی داشته باشید كه مدلی داشته باشد كه این مدل قابل عرضه به خیلی جاهای دیگر باشد؛ در غیر این صورت بهتر است هواپیماسازی را تعطیل كرد.

    فكر می‌كنید با چه كشورهایی می‌توانید شریك شوید؟
    كشورهای مختلفی وجود دارند. باید در لایه سیاستگذاری مصوب شده و پس از تصویب اعلام و اجرایی شود، ولی چون بحث هواپیمایی یك بحث تقریبا آمیخته به مسائل سیاسی است، تا جایی كه ممكن است نباید خیلی بحث‌های مختلف آن در لایه‌های همكاری را باز كرد، اما در لایه‌های بعدی و فرهنگ‌سازی و غیره قطعا باید به صورت وسیع مسائل باز شده و تعریف شود.

    از نظر قیمتی فكر می‌كنید در مقایسه با تولیدات خارجی در چه سطحی می‌توانید این هواپیما را تولید كنید؟
    قیمت آن بستگی به بهره‌وری ما دارد. به عنوان مثال اگر در سال 50 هواپیما تولید كنیم، می‌توان گفت كه بهره‌وری خیلی خوب است، اما اگر زیر 20 هواپیما تولید كنیم، قیمت بالا می‌رود و در واقع یك رنج نرمالی وجود دارد كه برای كمتر از آن نباید برنامه‌ریزی تولید كنیم. این محدوده بستگی به نوع هواپیما داشته و نوع هواپیما كه انتخاب شود تعداد تیراژ و مسائل دیگر آن نیز مشخص می‌شود.

    آیا در تولید این هواپیما از نظر قیمت توان رقابت با تولید‌كنندگان خارجی را خواهیم داشت؟
    از نظر قیمتی اگر تعداد را درست انتخاب كرده و زنجیره سازنده نیز درست انتخاب شود، با توجه به مزیت نیروی انسانی كه داریم می‌توانیم رقابتی تولید كنیم؛ اما عوامل مختلف را كه در صنایع مختلف بررسی كنیم، در حال حاضر می‌توانیم بگوییم كه در وضعیت فعلی مزیتی نداریم، ولی باید در این زمینه كار زیادی صورت گیرد. زیرا هواپیما صنعتی است كه قابلیت‌های آن با كار كردن به دست می‌آید و اینگونه نیست كه ناگهانی وارد شده و تمام قابلیت‌ها را داشته باشد. در هر صورت هواپیماسازی یك مسیر جدید و نو است.
    #1 ارسال شده در تاريخ July 10th, 2009 در ساعت 19:44:43

  2. Hamed26_avia ?????? ??
    Hamed26_avia
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    September 2007
    tehran
    421
    تعداد تشکر : 28
    Thanked 225 Times in 89 Posts

    ??? ??? RE: بخش‌هایی ازاظهارات "منطقی" درباره پروژه تولید هواپیمای پهن‌پی?

    همه ما صمیمانه امیدواریم که کشورمان در این عرصه موفق شود ولی ما تازه در ابتدای راه هستیم و موفقیت در این عرصه راهی دور و دراز در پیش دارد و اصطلاحا نمی توان راه صدساله را در یک شب پیمود...... شرکای بین المللی هم احتمالا جز روسیه و نهایتا چین نخواهند بود ( به دلیل قوانین تحریمی که سالهاست آمریکا ومتحدان غربی او علیه ایران وضع کرده اند).......
    به هر حال .............................خودتان قضاوت کنید...............به امید سربلندی و موفقیت ایران عزیز در همه عرصه ها از جمله هوانوردی تجاری-مسافرتی............
    #2 ارسال شده در تاريخ July 10th, 2009 در ساعت 23:19:49

  3. nd_blacky ?????? ??
    nd_blacky
    هوانورد ارشد - سروان
    November 2007
    Germany
    287
    تعداد تشکر : 3,706
    Thanked 457 Times in 128 Posts

    ??? ??? RE: بخش‌هایی ازاظهارات "منطقی" درباره پروژه تولید هواپیمای پهن‌پی?

    سلام دوستان
    از خواندن این خبر بار دیگر متعجب شدم. آیا وقت آن نرسیده که باید شروع کرد? تا کی میخواهند فقط حرف بزنند و جلسه بگذارند?
    به امید روزی که کشور ایران سربلندتر از همیشه بوده و در طراحی و ساخت هواپیما هم سهمی در این دنیا داشته باشد.
    #3 ارسال شده در تاريخ July 11th, 2009 در ساعت 14:27:40

??????? ?????

  1. برج مراقبت و تكنیكال بلاك فرودگاه تبریز 16 آذر افتتاح می شود
    ???? Amiralikarimi ?? ????? اخبار مراقبت پرواز و کنترل ترافیک
    ????: 0
    ????? ?????: September 5th, 2010, 19:34:40
  2. ایكائو مترجم می خواهد
    ???? Amiralikarimi ?? ????? اخبار غیر نظامی
    ????: 2
    ????? ?????: August 8th, 2010, 20:16:06
  3. ????: 0
    ????? ?????: January 17th, 2009, 11:57:38
  4. ????: 0
    ????? ?????: July 2nd, 2008, 14:25:11

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0