دبير انجمن شركت‌هاي هوايي در گفت‌وگو با فارس:
[size=x-large]ايران تحريمهاي هوايي را به عنوان نماد كامل نقض حقوق بشر پيگيري كند [/size]

دبير انجمن شركت‌هاي هوايي گفت: در نشست‌هايي كه هر سه سال يكبار توسط ايكائو برگزار مي‌شود، نمايندگان سازمان هواپيمايي ايران، تنها طي يك سري اقدامات درون سازماني، به موضوع تحريم اعتراض كرده‌ و با دبير كل "ايكائو " مواردي را مطرح كرده‌اند.

[align=center][/align]
مهدي علي‌ياري، دبير انجمن صنفي شركت‌هاي حمل و نقل هوايي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، اظهار داشت: در جهت كاهش فشار تحريم اعمال شده از سوي دولت آمريكا در زمينه صنعت حمل و نقل هوايي ايران، توجه به دو مقوله "اقدامات حقوقي " و "ديپلماسي ضد تحريم " ضروري به نظر مي‌رسد.

*تحريم ورود قطعات هواپيما به ايران نماد كامل نقض حقوق بشر است

وي با اشاره به گستردگي اقدامات حقوقي در اين حيطه، خاطرنشان كرد: كشور ايران عضو "كنوانسيون شيكاگو " است، لذا كشورهاي غربي كه در مورد ايران اعمال تحريم مي‌كنند، بر اساس كنوانسيون شيكاگو و قطع‌نامه‌هاي سازمان ملل، دليل قانوني و موجهي مبني بر تحريم ورود قطعات هواپيما و عدم اجراي تعهدات خود در مورد تعمير و نگهداري هواپيماهاي غربي استفاده شونده در ايران، ندارند.
علي ياري اظهار داشت: كشور ايران از لحاظ حقوقي مي‌تواند موضوع اعمال تحريم در زمينه ورود قطعات هواپيما و خود هواپيما، توسط كشورهاي غربي را در سازمان ايكائو (سازمان بين‌المللي هواپيمايي كشوري‌) و مرجع داوري آنجا، مطرح كند.
وي با اشاره به اينكه دولت ايران جهت كاهش تحريم‌هاي اعمال شده در زمينه ورود هواپيما و مطرح كردن اين موضوع در "ايكائو "، اقدامات حقوقي چنداني انجام نداده است، افزود: در نشست‌هايي كه هر سه سال يكبار توسط ايكائو برگزار مي‌شود، نمايندگان سازمان هواپيمايي كشوري ايران، تنها طي يك سري اقدامات درون سازماني، به موضوع تحريم اعتراض كرده‌ و با دبير كل "ايكائو " مواردي را مطرح كرده‌اند.
علي‌ياري ادامه داد: پيگيري در زمينه تحريم‌هاي اعمال شده و غيرقانوني جلوه دادن آنها، عملياتي گسترده، طولاني مدت، منسجم و فراگير حقوقي را مي‌طلبد.
وي تأكيد كرد: سازمان هواپيمايي كشوري لازم است از طريق ارائه درخواست‌هاي خود به نهادهاي بين‌المللي قضايي مختلف، موضع‌گيري كشورها را در رابطه با اعمال تحريم و عدم رعايت قوانين حقوق بشر، به آنها يادآوري كند.

*امنيت پرواز‌هاي هوايي حق مسلم تمامي انسان‌‌ها است

دبير انجمن صنفي شركت‌هاي هوايي تصريح كرد: لازم است دولت از طريق وزارت امور خارجه و ساير سازمان‌هايي كه مي‌توانند در اين زمينه مواردي را پيگيري كنند، مبادرت به اعمال "ديپلماسي ضدتحريم " كند، بدين طريق كه در مجامع بين‌المللي، مجامع منطقه‌اي، سازمان ملل و روابط دوجانبه و چند جانبه كشورها، موضوع حق مسلم كشور ايران را در زمينه برخورداري از امنيت هواپيمايي و حيات انسانها را به عنوان حق بنيادين بشر، ‌مطرح كند.

*تحريم نفت خلاف قانون است اما تحريم هواپيما قانوني است؟!

دبير انجمن شركت‌هاي هوايي اظهار داشت: در حال حاضر نفت به عنوان ماده اوليه حياتي در صنعت دنيا، نبايد از طرف كشور‌هاي صادر كننده براي برخي كشورهاي غربي تحريم شود‌ و سازمان بين‌المللي انرژي و سازمان ملل، هميشه خواستار استثناء كردن نفت به عنوان ماده خام اوليه، از تحريم‌هاي بين‌المللي بوده‌اند.
علي‌ياري با اشاره به اينكه آمريكايي‌ها در سال 1973 ميلادي، موضوع عدم تحريم نفت از طرف كشورهاي صادر‌كننده را مطرح كردند، تأكيد كرد: چطور نفت كشور ايران نبايد بر روي دنيا تحريم شود، ولي برخي كشورهاي غربي، ورود قطعات هواپيما و خود هواپيما كه با جان هر انسان در ارتباط است را جهت استفاده براي مردم ايران، تحريم كرده‌اند.
علي‌ياري ادامه داد: اين در حالي است كه "اوپك " در همه حال سعي مي‌كند سطح توليد كشورها را حفظ كند و هيچ كشوري در زمينه ورود نفت با تحريم يا اعمال فشار مواجه نباشد.
دبير انجمن صنفي شركتهاي هوايي افزود: زماني كه كه طبق قوانين بين‌المللي تحريم نفت عليه كشورهاي غربي امري غيرممكن است، پس لازم است اعمال تحريم در زمينه ورود هواپيما و قطعات آن نيز به ايران، از طرف مجامع بين‌المللي و دولت ايران زير سؤال رود.

*همسويي اروپائي‌ها با سياست‌هاي اعمال تحريم آمريكا

علي‌ياري در پاسخ به اين سؤال خبرنگار فارس مبني بر اينكه با وجود شرايط تحريم كنوني از طرف آمريكائيها، چرا ايران به سمت خريد هواپيماهاي اروپايي حركت نمي‌كند، گفت: آمريكائيها در اغلب كارخانجات سازنده هواپيما در اروپا، داراي سهام هستند، بنابراين مانع از فروش هواپيما به ايران مي‌شوند.
وي تصريح كرد: همچنين كشورهاي اروپايي قوانين ملي خود را به حوزه فراملي بسط داده‌اند و تحت امر آمريكائيها قرار گرفته‌‌اند.
علي ياري افزود: موضوع ديگري كه موجب شده كشور ايران موفق به خريد هواپيماهاي اروپايي نشود اين است كه كارخانجات اروپايي سازنده هواپيما، كالاهاي مستقل از قطعات آمريكائي توليد‌ نمي‌كنند و در صنعت خود، قطعات اوليه آمريكايي‌ را به كار مي‌برند، بنابراين در صورتي كه كشور ايران اين نوع هواپيماها را وارد كند باز در تأمين قطعات آن دچار مشكل خواهد شد.
وي ادامه داد: در حال حاضر هواپيماهايي نظير "فوكر " كه جزو هواپيما‌ي اروپايي تلقي مي‌شود در ناوگان هوايي ايران وجود دارند اما تنها مي‌توانند برخي از نيازهاي هوايي ايران را تأمين كنند.

*افزايش قيمت بليت هواپيما گامي بلند در جهت نوسازي ناوگان

‌علي‌ياري با اشاره به درخواست مديران ايرلاين‌هاي هوايي از سازمان هواپيمايي كشور، مبني بر افزايش قيمت بليت هواپيما، اظهار داشت: هم‌اكنون قيمت بليت هواپيما كه به تصويب مجلس رسيده‌، پايين‌تر از قيمت تمام شده است.
‌دبير انجمن شركت‌هاي هوايي تأكيد كرد: در جهت كاهش سوانح هوايي و نوسازي ناوگان، لازم است‌ قيمت‌هاي بليت، عرضه خدمات و هزينه‌ها واقعي شود.