محمدرضا كاظمي‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، در خصوص ورود هواپيماهاي جديد و مدرن به ناوگان هوايي كشور، تصريح كرد: با توجه به اينكه طبق برنامه چهارم توسعه كشور لازم است عمر ناوگان هوايي مسافري به زير 15 سال كاهش يابد، سازمان هواپيمايي در نظر دارد هواپيماهايي را به كشور وارد كند كه عمر آنها حداكثر بين 12 تا 15 سال باشد.
وي با بيان اينكه طبق اعلام سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري از اين پس تنها هواپيماهاي كاملأ نو شرقي به كشور وارد خواهد شد، تصريح كرد: در حال حاضر سازمان هواپيمايي منتظر تحويل هواپيماهاي توپولف 204 از كشور روسيه است كه اين هواپيماها همگي نو هستند.
كاظمي با بيان اينكه حداكثر سن هواپيماهاي كاركرده غربي كه از اين پس به كشور وارد مي‌شوند، 12 الي 15 سال است، تأكيد كرد: ‌به جز قرارداد خريد توپولف‌هاي 204 كه چندي پيش سازمان هواپيمايي ايران با كشور روسيه منعقد كرد، در حال حاضر ايران هيچگونه قرارداد خريد هواپيما با اين كشور امضاء نكرده است.
وي در خصوص توپولف‌هاي 204 خريداري شده توسط ايران‌ايرتور، خاطرنشان كرد: هواپيماهاي مذكور، نو و بسيار مدرن، داراي موتور اروپايي و در حد كلاس ايرباس هستند و كاملا با توپولف‌هاي قبلي تفاوت دارند.
مديركل دفتر مهندسي و قابليت پرواز سازمان هواپيمايي‌، خاطرنشان كرد: شرايط ويژه تحريم اقتصادي ايران موجب افزايش هزينه خريد، نگهداري و تعمير هواپيما مي‌شود.
كاظمي‌پور خاطرنشان كرد: به شركت‌هاي هواپيمايي در داخل ايران ابلاغ شده است كه در جهت افزايش ناوگان خود تنها هواپيماهاي نو شرقي و يا هواپيماهاي غربي با عمر پايين خريداري كنند.

*نظارت دولت آمريكا بر كارخانه‌هاي اروپايي سازنده هواپيما‌

كاظمي‌پور در خصوص علت عدم خريد هواپيماهاي اروپايي از كشورهاي نظير هلند توسط ايران، تصريح كرد: برخي هواپيماهاي اروپايي نظير فوكر ‌از كيفيت چندان بالايي برخوردار نيستند و دليل اين گفته بسته شدن كارخانه سازنده فوكر از چندين سال پيش، است.‌
‌مديركل دفتر مهندسي و قابليت پرواز سازمان هواپيمايي‌ با بيان اينكه هواپيماهاي ايرباس 320 و بوئينگ 730 جزء هواپيماهايي هستند كه براي كشور ايران مناسبند،‌ خاطرنشان كرد: دولت آمريكا بر كشورهاي اروپايي سازنده هواپيما نيز تسلط دارد و نظارت همه جانبه در اين رابطه بر آنها وجود دارد.
وي با بيان اينكه كارخانه سازنده هواپيما از چندين بخش و كارگاه مختلف تشكيل شده است، خاطرنشان كرد: قسمتي از قطعات خاص هواپيما در كارخانه‌هاي هواپيماسازي اروپايي، از سوي كشور آمريكا تأمين مي‌شود و بنابراين اين كشور نظارت ويژه‌اي در روند فروش اين هواپيماها اعمال مي‌كند.
مديركل دفتر مهندسي و قابليت پرواز سازمان هواپيمايي‌، كشور گفت: بسياري از مواقع ايران با برخي كشورهاي اروپايي اقدام به امضاء قرارداد خريد هواپيما كرده است كه در زمان تحويل هواپيما به علت پاره‌اي موارد، آمريكا متوجه انعقاد اين قرارداد و مانع تحويل هواپيما به ايران شده است.
منبع:خبرگزاری فارس