برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. modela ?????? ??
    modela
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2009
    univers/earth/islamic republic of iran
    427
    تعداد تشکر : 1,580
    Thanked 1,589 Times in 415 Posts

    ??? ??? آشنايي باكمي از لغات تخصصي هليكوپتر و اتو جايرو

    Advancing Blade

    وقتي يك هليكوپتر يا اتو‌جايرو در حال حركت به جلو باشد بعضي از پره ها هم جهت با مسيرو بعضي خلاف جهت مسير پرواز ، حركت مي‌كنندكه آن پره اي كه در جهت مسير پرواز حركت مي‌كند را پره پيشرو مي‌گويند.



    Aerodynamics

    ديناميك سيالات علمي است كه حركت سيالات را مورد مطالعه قرار مي‌دهد و به دو قسمت هيدروديناميك و آيرو ديناميك تقسيم مي‌شود .

    هيدروديناميك‌ که حركت سيالات تراكم ناپذير( مثلأ مايعات ) و آيروديناميك که حركت سيالات تراكم پذير هوا را مورد بررسي قرار مي‌دهد .

    از ابتداي قرن حاضر آيروديناميك اين امكان را به صنعت داد كه منجر به پديد آمدن وسايل پرنده شد .



    Airfoil

    شكل دوكواري است كه از اشكال مورد پسند آيروديناميك است مانند مقطع بال هواپيما كه اگر در جريان هوا قرار داده شود نيروي برا و متناسب با آن پسا توليد مي‌كند اما مزيت آن نسبت به شكلهاي ديگر اين است كه نيروي براي زيادي نسبت به پسا ايجاد مي‌كند .



    Autogyro

    وسيله پرنده اي است كه همانند هواپيما ، موتورِ پيشرانه داشته اما نيروي برا يا بالا برنده را از چرخش پره هايي كه در بالاي آن به طور تقريبأ افقي مي‌چرخند ( همانند هليكوپتر ) تأمين مي‌كند .



    Autorotation

    وقتي هوا از روي پره هاي يك اتو جايرو حركت مي‌كند باعث چرخش پره ها مي‌شود و چون پره ها از موتور نيرو نمي‌گيرد اين چرخش را چرخش خودكار مي‌گويند در هليكوپترها مخصوصأ هليكوپترهاي مدل نيز هنگام از كار افتادن موتور از اين حالت براي جلوگيري از سانحه و يا كم كردن خسارت استفاده مي‌شود .



    Blade Loading

    بارپره روتور ؛ عبارت است از نسبت وزن اتو جايرو يا هليكوپتر به مجموع مساحت پره هاي موتور . ( در رابطه بار پره روتور مساحت ديسك پره ملاك نيست بلكه بايستي مساحت يك پره از نماي بالا ضربدر تعداد پره در رابطه قرار داده شود ) .



    Balance

    بالانس يعني بر قرار كردن تعادل. در وسايل پرنده دو نوع بالانس مطرح است.

    1ـ بالانس وزني (استاتيكي) 2ـ بالانس آيروديناميكي(ديناميكي)

    در اتو جايروها بالانس پره ها براي جلوگيري از ارتعاش مهم است و بايستي مركز ثقل مجموع پرها دقيقأ با نقطه وسط ديسک چرخش منطبق باشد .



    Bank

    قسمتي از پرواز كه يك وسيله پرنده به يك طرف مي‌چرخد و گردش انجام مي‌دهد .



    Ceiling

    ارتفاع يا سقف پرواز يك وسيله پرنده است كه به دلایلی از جمله كم شدن فشار هوا و محدوديتها ي موتور نمي‌توان ازآن ارتفاع بالاتر رفت.



    Center of Gravity

    ـ مركز ثقل يك جسم است و برایند نيروهاي جاذبه به تك تك مولكولهاي آن جسم در آن نقطه اعمال مي‌شود. تعيين CG در يك وسيله پرنده يكي از الزامات بالانس وزني مي‌باشد.



    Centrifugal Force

    ـ نيروي گريز از مركز؛ هنگام چرخش پره ها نيروی گريز از مركز به پره ها وارد می‌شود كه همگی به نگهدارنده پره ها انتقال داده می‌شود و نگهدارنده و لولاها بايستی اين مقاومت را داشته باشند كه پره را نگهدارند و از رها شدن پره جلوگيري كنند .



    Chord

    ـ وترايرفويل پره يا خطي كه لبه حمله ايرفويل را به لبه فرارآن متصل مي‌كند .



    Chord wise Balance

    ـ بالانس پره در جهت وتر ايرفويل آن



    Compressibility

    ـ هنگامي كه سرعت نوك پره به سرعت صوت نزديك مي‌شود نيرويي بر آن اعمال مي‌شود كه ناشي ازتراكم پذيري هوا در سرعتهاي نزديك صوت است .



    Coning

    ـ وقتي پره ها در حال ايجاد برا هستند تمايل دارند به سمت بالا خم شوند و زاويه بگيرند ، اين حالت را Coning گويند .



    Cruise Speed

    ـ سرعتي است كه در آن مصرف سوخت نسبت به مسافت و زمان پرواز اقتصادي است و معمولأ در اين حالت قدرت موتور در محدوده مینیمم منحنی توان کل است .



    Rotor Disc

    ـ دايره اي است كه نوك پره ها برآن منطبقند .



    Disc Loading

    ـ عبارت است از نسبت وزن اتوجايرو به مساحت ديسك ملخ . هرچه Disk loadingبيشتر شود شيب سرش بيشتر مي‌شود



    Dissymmetry of Lift

    ـ نيروي براي نامتقارن ؛ چون ملخ پيشرو نيروي براي بيشتري نسبت به در حال عقب نشيني ،توليد مي‌كند.



    Dynamic Roll Over

    - ايجاد رول بر روي زمين به علت عدم فلپينگ پره . پره ها بايستي بتوانند حول محور لولاي خود تا زواياي محدوده آزادانه حركت كنند و اين حالت به هنگام پروازكمك مي‌كندكه ممان غلطشي ديسك ملخ به بدنه منتقل نشود.



    Downwind

    ـ حركت هم‌جهت باد ؛ كه در نزديكي زمين مي‌تواند خطرناك باشد.



    Endurance

    ـ ماكزيمم زماني كه با يك تانك سوخت پر مي‌توان پرواز كرد.



    Flapping

    - حركت به بالا و پايين پره هاي روتورحول لولا ؛



    Flare

    ـ مانوري است هنگام نشستن هواپيما يا اتوجايرو كه باعث مي‌شود كمترين ضربه به ارابه هاي فرود وارد شود و بدين صورت است كه اتوجايرو با يك شيب ثابت به زمين نزديك مي‌شود و در يك ارتفاع خيلي كم دماغه بالا مي‌رود و در همين ارتفاع ثابت مي‌ماند تا سرعتش كم شده و به نرمي ارابه هاي فرود را بر روي زمين مي‌گذارد.



    Flutter

    ـ حركت ارتعاشي نا منظم كه ممكن است در پره ها يا كل هلیکوپتر و اتوجاير پديد آيد .



    Ground Effect

    ـ هواي روي سطح زمين هنگام نشستن هواپيما همانند بالشتكي عمل مي‌كند كه از نشستن هواپيما ممانعت مي‌كند كه آن را تأثير زمين مي‌گويند . اين تأثير در مورد اتوجايروها و هلیکوپترها وقتي‌حس مي‌شود كه ارتفاع آن از سطح زمين كمتر از شعاع ديسك ملخ باشد .



    Gyroplane

    ـ از خانواده اتوجایرو؛ وسيله پرنده ای است كه نيروي براي خود را از يك پره چرخنده هرز گرد همانند هليكوپتر و يك بال كوچك تأمين مي‌كند .



    Horsepower Loading

    ـ نسبت وزن خالص به قدرت موتور بر حسب اسب بخار


    Induced Velocity
    ـ سرعت القایی جريان هوايي كه از روي پره هاي اتوجايرو حركت مي‌كند و مي‌تواند اثرات مهمي بر كارآیی پره ها بگذارد .

    Laminar Flow and Turbulent Flow

    دو نوع جريان سيال ممكن است به وجود آيد :

    1 ـ جريان آرام 2 ـ جريان مغشوش

    درجريان آرام هوا بر روي پهناي پره ها به صورت آرام و متوالي و به هم پيوسته جريان دارد ولي در جريان آشفته، هوا بر روي سطح پره در هر جهتي حركت مي‌كند و به صورت اغتشاشي از پره عبور مي‌كند كه باعث افزايش درگ مي‌شود . جريان آرام معمولأ در پره پيشرو و جريان آشفته در پره پسرو اتفاق مي‌افتد.



    Laminar Flow Blades

    ـ پره هاي صیغلی معمولا از جنس فايبرگلاس یا فایبر کربن هستند كه هنگام چرخش نيروي درگ خيلي كمي ايجاد مي‌كنند و هوا از روي سطح آنها به صورت كاملأ آرام عبور مي‌كند.
    #1 ارسال شده در تاريخ September 21st, 2009 در ساعت 03:34:32

  2. The Following 2 Users Say Thank You to modela For This Useful Post:

    Eshghe Parvaz (September 21st, 2009), SKY MAN (September 21st, 2009)

??????? ?????

  1. ????: 0
    ????? ?????: November 10th, 2009, 04:27:23
  2. تصاوير هوايي از تهران تا لنگرود (هليكوپتر)
    ???? Eshghe Parvaz ?? ????? تصاویر غير نظامي از منابع معتبر
    ????: 0
    ????? ?????: August 12th, 2009, 17:50:59
  3. ????: 1
    ????? ?????: August 9th, 2009, 12:37:18
  4. هليكوپتر تهاجمي تايگر ببر اروپايي
    ???? SKY MAN ?? ????? بالگردهای نظامی
    ????: 0
    ????? ?????: August 18th, 2007, 03:52:25

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0