برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 3 123 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 22
dqw
  1. modela ?????? ??
    modela
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2009
    univers/earth/islamic republic of iran
    427
    تعداد تشکر : 1,580
    Thanked 1,589 Times in 415 Posts

    ??? ??? آموزش ساخت هواپيماي مدل از ابتدا

    اول بياييد به اين لينك يه كله اي(سري ) بزنيد
    http://www.aerocenter.ir/forum/showt...8755#post18755
    خوب حالا آموزش بايد اول ببينيم چرا يه هواپيما پرواز ميكنه البته توضيحي كه من ميدم ممكنه يه كوچولو (فاجعه بار ) غير علمي باشه ولي در كل درسته ببينيد
    اين شكل ضخامت بال هواپيما است كه به علتي كه در ادامه توضيح مي دم به هواپيما اين قدرت رو ميده تا از روي زمين بلند بشه

    ببينيد دو تا جرياني كه از روي اين شكل عبور ميكنه اسمش به انگليسي ايرفويل هست و به فارسي بدان ماهيواره گفته ميشود جريان بالايي سرعتش از جريان پاييني بيشتر است لذا فشارش كمتر ميشود نسبت به قسمت پايين پس يه فشار به عنوان برا ايجاد ميشود تا هواپيما رو به سمت بالا سوق دهد و هواپيما اول يكم بخيزد بعد يكم بپرد بعد يه كم پرواز كند
    حالا چطور ميشه اين بچه ي غول بچه رو كنترل كرد
    اين كار توسط فلپها و شهسپر ها و تريمها انجام ميشود
    تريم براي كنترل اعتدال هواپيما است مثلا" يك جنگنده يه موشك فينيكس شليك ميكنه طبيعتا" يه طرفش سبك تر ميشه اينجا تريم وارد حركت ميشود و برا را در بال سنگين بيشتر ميكند و هواپيما رو متعادل ميكند اينم يه عكس فلپها بقيه ي آموزش وقتي ديگر
    #1 ارسال شده در تاريخ September 25th, 2009 در ساعت 16:21:24

  2. The Following 13 Users Say Thank You to modela For This Useful Post:

    A_e_lary (September 19th, 2010), Eshghe Parvaz (September 25th, 2009), ghooti (March 30th, 2011), imi71 (May 20th, 2010), irufo (September 26th, 2009), SKY MAN (September 25th, 2009), Mohammadme (May 28th, 2010), MrezaT (March 3rd, 2011), Nima Amini (September 26th, 2009), persian_astro (May 29th, 2010), Real Flight (June 10th, 2010), saber007 (February 28th, 2011), بهرام 0098 (September 25th, 2009)

  3. modela ?????? ??
    modela
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2009
    univers/earth/islamic republic of iran
    427
    تعداد تشکر : 1,580
    Thanked 1,589 Times in 415 Posts

    new_1 پاسخ : آموزش ساخت هواپيماي مدل از ابتدا

    اها يه نظر من خيلي نامردي است ها هرچي من مينويسم هيچي نظر نميديد حال من رو اساسي ميگيريد
    اون سه تا فيلمي هم كه ديروز گذاشتم هيچ نظري ننوشتيد نظر بنويسيد
    #2 ارسال شده در تاريخ September 25th, 2009 در ساعت 16:23:22

  4. The Following 10 Users Say Thank You to modela For This Useful Post:

    A_e_lary (September 19th, 2010), Eshghe Parvaz (September 25th, 2009), imi71 (May 20th, 2010), IRIS 74 SAHAND (May 28th, 2010), irufo (October 11th, 2009), SKY MAN (September 25th, 2009), Mohammadme (May 28th, 2010), niko2008 (December 1st, 2009), Nima Amini (September 26th, 2009), بهرام 0098 (September 25th, 2009)

  5. irufo ?????? ??
    irufo
    هوانورد عادي
    March 2008
    1,061
    تعداد تشکر : 1,487
    Thanked 4,510 Times in 929 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش ساخت هواپيماي مدل از ابتدا

    میخونیم، باور کن، آمار بازدید ها رو نگاه کن، نظر رو بیخیال ! واسه خدا و دل خودت کار کن نه واسه خلق خدا !
    #3 ارسال شده در تاريخ September 26th, 2009 در ساعت 02:07:34

  6. The Following 5 Users Say Thank You to irufo For This Useful Post:

    A_e_lary (September 19th, 2010), IRIS 74 SAHAND (May 28th, 2010), SKY MAN (September 28th, 2009), Mohammadme (May 28th, 2010), Nima Amini (September 26th, 2009)

  7. modela ?????? ??
    modela
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2009
    univers/earth/islamic republic of iran
    427
    تعداد تشکر : 1,580
    Thanked 1,589 Times in 415 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش ساخت هواپيماي مدل از ابتدا

    خوب من ده دقيقه وقت دارم اگه اين مطلب رو يه كم لوبيا و نخوداش رو كم پختم عفو كنيدم چون دير برسم دبيرستان بايد بامدير احوال پرسي كنم
    خوب عزيزان يه هواپيما تحت تا ثير چهار نيروي برا و پسا و وزن و پيشران است
    و اون ايرفويل هم كه گفتم دو تا خط داره كه براتون معرفي مي كنم تو نرم افزار ها براي رسم بدان احتياج داريم
    1- خط وتر (chord )كه جلويي ترين قسمت ايرفويل را به عقبي ترينش به صورت مستقيم وصل مي كند
    2-دوميش اير فويل يا همون ماهيواره رو به صورت درست به دو قسمت مساوي تقسيم ميكند كه به اون ميگن mean camber
    خوب ديگه اينكه اگه ايرفويل مي خوايين يه سري به اين سايت بزنين تو اونجا يه نرم افزار هست كه براي سي روز مجاني است (اگه نرم افزار ديگري براي اين كار مي شناسيد معرفي كنيد )
    خوب تو نرم افزار كه رفتيد بريد تو قسمت پرينت طول وتر رو كه بديد اون ايرفويلي رو كه انتخاب كرديد دقيقا" به همون اندازه پرينت مي كنه ( بهتر است اونجا تو قسمت مربوطه نوع كاغذتون رو مثلا" اگر a4 است وارد كنيد ) اينم سايتش ياحق من دارم مي رم برسم به مديرمون بازم مي آيم
    http://www.winfoil.com
    #4 ارسال شده در تاريخ September 26th, 2009 در ساعت 14:29:09

  8. The Following 8 Users Say Thank You to modela For This Useful Post:

    A_e_lary (September 19th, 2010), Eshghe Parvaz (September 26th, 2009), imi71 (May 20th, 2010), IRIS 74 SAHAND (May 28th, 2010), SKY MAN (September 28th, 2009), Mohammadme (May 28th, 2010), Nima Amini (September 26th, 2009), بهرام 0098 (September 29th, 2009)

  9. modela ?????? ??
    modela
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2009
    univers/earth/islamic republic of iran
    427
    تعداد تشکر : 1,580
    Thanked 1,589 Times in 415 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش ساخت هواپيماي مدل از ابتدا

    از عزيزان خواهش دارم هرگونه نقدي دارند بيان كنند
    براي اينكه راحتر متوجه بشيد و كتاب اگه انشاالله ميخونيد غير درسي با يه سري چيز هش آشنا بشيد لازمه كه چند تا فرمول ساده رو ياد بگيريد
    عدد رينولد :با اين يه چيزهايي رو ميتونيم بفهيم مثلا" اندازه هاي تقريبي هواپيما رو مي تونيم تخمين بزنيم اين عد مي توانيم مقياسي وار يه چيز هايي رو بفهميم حالا فرمول رو ميگم راحت تر متوجه ميشيد :
    Rn=chord(in).speed(mph).k
    حالا توضيحش اوليه chordمنظور طول وتر بال شما است كه قبلا" توضيح دادمبايد به اينچ باشد
    دوميه سرعت است كه بايد به مايل در ساعت باشد
    سوميه يه عدد است كه با ارتفاع گرفتن كم ميشود تو سطح دريا 780است در ارتفاع 5000پايي 690 است در ارتفاع 10000 پايي 610 است انشاالله كه مدل هاي ساده ي شما ديگه نمي خواهند بالا تر از 10000 پا بروند تو مرحله ي اول
    فرمول دوم
    aspect ratio

    span (in) /wing area(sq.in)=aspect ratio
    اينم طول دهاني بال همون ايرفويل رو به اينچ تقسيم بر مساحت كل بال به اينچ مربع به اين عكس نگاه كنيد تو اين عكس تو ضيح مي دم B رو نگاه كنيد منظور اون است

    [
    سودمند است این هم توضیحاتش
    Wing Root Chord (A):
    Wing Tip Chord (B):
    Wing Sweep Distance (S):
    Wing Half Span (Y):

    Stabiliser Root Chord (AA):
    Stabiliser Tip Chord (BB):
    Stabiliser Sweep Distance (SS):
    Stabiliser Half Span (YY):
    Distance between both LE's (D):

    Sweep Distance at MAC (C) =

    From Root Chord to MAC (d


    اگه بچه هاي خوبي باشيد شلوغ نكنيد 3 يا 4 تا پست ديگه مي رسيم به طراحي بال و سي جي لوكيشن اين يعني يكم پيشرفت ميكنيم خودمم ميگما نه فقط شما ها رو
    ?????? ???? modela : September 27th, 2009 ?? ???? 15:59:09
    #5 ارسال شده در تاريخ September 27th, 2009 در ساعت 15:51:03

  10. The Following 10 Users Say Thank You to modela For This Useful Post:

    A_e_lary (September 19th, 2010), Eshghe Parvaz (September 27th, 2009), imi71 (May 20th, 2010), IRIS 74 SAHAND (May 28th, 2010), irufo (October 11th, 2009), maryam 69 (November 26th, 2014), SKY MAN (September 28th, 2009), Mohammadme (May 28th, 2010), Nima Amini (September 27th, 2009), بهرام 0098 (September 29th, 2009)

  11. modela ?????? ??
    modela
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2009
    univers/earth/islamic republic of iran
    427
    تعداد تشکر : 1,580
    Thanked 1,589 Times in 415 Posts

    ??? ??? فهم يه سري پيش نياز

    دوباره سلام يه كم ديگه راجع به ايرفويل
    لايه ي مرزي ايرفويل (ماهيواره): روي بال به خاطر اصطكاك هوا و ماده ي جامد يه لايه ي هوايي با سرعت صفر روي سطح بال شكل ميگيرد هوا از روي اون لايه حركت ميكند

    لبه ي حمله(leading edge):اولين قسمتي كه با هوا تماس پيدا ميكند
    لبه ي فرار :آخرين قسمتي كه با هوا تماس پيدا ميكند
    زاويه ي حمله:زاويه اي است كه وتر نسبي بال و جهت باد ايجاد ميكند بعدا" توقسمت زاويه ي نصب بال به دردمون ميخورد
    زاويه ي نصب بال شكل زير گويا هست (angel of incidence)

    در بعضي از هواپيماهاي مدل از بالهايي ذوزنقه اي شكل استفاده ميكنند اين به خاط آن است كه بار را از سر بالها به ريشه ي بال منتقل كنند


    همونطوري كه در تصوير بالا مشاهده ميكنيد بال هواپيما با يك زاويه ي هفتي به بدنه متصل است منظورم بهشكل هفت است اين عكس (نقاشي)japanese zero fighter است

    اين كار پايداري هواپيما رو زياد ميكند
    فلپ و شهسپرها:در كل تو بال به طور كلي 4 تا سطح متحرك داريم تو بال سمت راست دوتا و چپ نيز دوتا به دو تا گوشه اي ها شهسپر ميگن كه طولشون هم اكثرا" نسبت به فلپ كمتره
    شهسپر ها برعكس هم عمل ميكنند يعني اگه مال بال سمت چپ بياد پايين اون طرف ديگه ميره بالا حالا اينا به چه دردي مي خورند به عكس بالا نگاه كنيد اگه هواپيما بخواهد اين طوري دور بزنهحالا هواپيما رو تو عكس زير محور x در نظر بگيريد بالهاش محور xبا شهسپر ميتونند بشن محور y
    حالا فلپها فلپها كارشون اينه كه هواپيما رو با اضافه يا كم كردن نيروي برا به بالا يا پايين ميبرند
    حالا استابليزر و الويتورها
    دم رو يه به عاوه به غيراز نيم خط پاييني در نظر بگيريداون قسمت عموديش كه عمود رو بدنه هستش يه استابليزر به اون وصل است كارش اين است كه دم رو فقط چپ و راست ميبرد
    حالا اون دوتايي كه به صورت افقي هستن دم رو فط بدين شكل بالا پايين مي برند خوب طبيعتن پشت هواپيما دمش كه بالا رفت كل هواپيما پايين مي آيد و بالعكس

    به نوشته هاش توجه فعلا" نكنيد يه 10 تا پست ديگه بهش مي رسيم
    #6 ارسال شده در تاريخ September 29th, 2009 در ساعت 16:53:34

  12. The Following 10 Users Say Thank You to modela For This Useful Post:

    A_e_lary (September 19th, 2010), Eshghe Parvaz (September 29th, 2009), imi71 (May 20th, 2010), IRIS 74 SAHAND (May 28th, 2010), irufo (October 11th, 2009), SKY MAN (October 5th, 2009), Mohammadme (May 28th, 2010), Nima Amini (October 13th, 2009), saber007 (August 17th, 2011), بهرام 0098 (September 29th, 2009)

  13. modela ?????? ??
    modela
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2009
    univers/earth/islamic republic of iran
    427
    تعداد تشکر : 1,580
    Thanked 1,589 Times in 415 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش ساخت هواپيماي مدل از ابتدا

    سلام بچه ها من دوباره اومدم مزاحمتون شدم (يه صلوات براي همه بفرستيد )اول يه موضوعي چند پست قبل گفتم تو چند پست آينده به مباحث سي جي و غيره مي رسيم الان كه مي بينم متوجه ميشوم اگه با اون سرعت پيش بريم يه سري مفاهيمي رو اين وسط ياد نمي گيري حالا يكم سرعت رو كم مي كنيم
    ادامه:
    فرق پايداري و تعادل در هواپيما
    وقتي ميگيم يه هواپيما متعادل است يعني عين بچه ي آدم داره راه خودش رو ميره يه چيزايي مثل تكون و غيره رو نداره
    اما موقعي كه ميگيم يه هواپيما پايداريش زياده اين به اين معناست كه كه اگه يه هواپيما با يه توده ي هوايي برخورد كنه و از تعادل خارج بشه دوباره به حالت اولش به راحتي برميگرده ( البته اين تا حدي است نه كه يه هواپيما رو چپه كنيم تو هوا بگيم پايداريش زياده خودش برميگرده اين بدان معناست كه تا حدي ميگزارد كج و راست بشه نه زياد )
    سرعت وامادگي هواپيما : حداقل سرعتي است كه هواپيما با آن ميتواند نيروي براي لازم را براي موندن تو هوا به دست بياره حالا اگه هواپيماي مدل مدل دچار اين مشكل بشه عمدتا" سقوط ميكنه ولي اين هواپيماهاي سبك مثلا" اگه موتورش خاموش شه يهو چند وقت گلايد ميكنه يعني پرواز سرشي انجام ميده بعد سقوط ميكنه (يعني اگه چتر داشته باشي تو اون موقع يه كم زمان داري تا بپري پايين اگه هم نداشتي با حفظ خونسردي بايد سعي در برطرف كردن عيب اگه كوچيك باشه در چند دقيقه بكني و هميشه بياد داشته باشيد كه اگه به چيز خوبي اميد داشته باشي برات اتفاق مي افته )
    بچه ها اگه ميخواهيد يه كوچولو حرفه اي كار كنيد و مستقل تو بحث الكتريكي هواپيما بهتره يه چيزي مثل ميكروكنترلر رو ياد بگيريد اگه خواستيد نظر بديد تا بعد از اين آموزش بريم سراغ اون فعلا" بايد اول هواپيما رو طراحي كنيم
    حالا بريم سراغ فهم فرمولي شما يه ايرفويل رو كه انتخاب ميكنيد مثلا" اون نرم افزاري كه معرفي كردم براتون براي هر ايرفويل چند تا داده ميده كه اطلاعات خام ما هستند براي حل فرمولي كه مي خوام بگم مثلا" ميگه اير فويل اي 197 ضريب براي 1 را در در زاويه ي حمله ي 9 درجه كسب ميكندشكل زير اين اير فويل هستش
    ]


    اين فرمول رو دقت كنيد براي تنظيم aspect ratioهمونarقديم هست كه خدمتتون عرض كردم اين براي يه ايرفويل اي 197 هستش كه ضريب برا مساوي 1 است در زاويه ي حمله ي 9 t=.17اينجا البته ها نه تو جا هاي ديگه
    ((A=( a+18.24×cl.(1+T
    Ar

    تو اين فرمول A مساوي زاويه ي حمله ي كلي مورد نياز است

    aمساوي همون زاويه ي حمله اي هست كه بهتون گفتم مثلا" تو فلان ضريب برا به ما ميگن چقدره
    cl ضريب برا هست كه خودشون ميذن (بايد از توي نمودارها بفهميم )
    مثال : زاويه ي حمله ي مورد نياز در اير فويلي با اين مشخصات را بدست آوريد

    a=9
    cl=1
    t=0.17
    ar=6
    كه اگر حساب كنيد 12.5 ميشود

    اين بدان معناست كه 1تقسيم بر12.5 ميشود 0.08 در اين موقع ميگوييم ضريب برا 0.08 در درجه است
    از جلسات بعد با اين هواپيماي مثالي با مشخصات زير آموزش رو ادامه ميديم وزن تقريبي 90 اونس مساحت بال 600 اينچ مربع سرعت تقريبي 50مايل در ساعت
    ?????? ???? modela : October 6th, 2009 ?? ???? 15:22:34
    #7 ارسال شده در تاريخ October 5th, 2009 در ساعت 17:36:22

  14. The Following 13 Users Say Thank You to modela For This Useful Post:

    A_e_lary (September 19th, 2010), afshinghotbi90 (March 1st, 2013), Eshghe Parvaz (October 5th, 2009), imi71 (May 20th, 2010), IRIS 74 SAHAND (May 28th, 2010), irufo (October 11th, 2009), SKY MAN (October 5th, 2009), Mohammadme (May 28th, 2010), Nima Amini (October 13th, 2009), persian_astro (May 29th, 2010), Real Flight (June 10th, 2010), saber007 (August 17th, 2011), بهرام 0098 (October 5th, 2009)

  15. modela ?????? ??
    modela
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2009
    univers/earth/islamic republic of iran
    427
    تعداد تشکر : 1,580
    Thanked 1,589 Times in 415 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش ساخت هواپيماي مدل از ابتدا

    آها يه چيزي نه نظر مي ديد نه تشكر ميكنيد آدم دپرس ميشه متن رو بنويسه بريد متن اولي رو با آخري مقايسه كنيد متوجه ميزان كاهش اشتياق من مي شيد چون نه اونهايي كه بلدن كمك ميكنم نه اونهايي كه بلد نيستن اين بنده خدا هايي هم كه نظر داده بودند و تشكر كرده بودند از من خيلي خيلي بيشتر هم مي دونستند هم تجربه داشتند
    #8 ارسال شده در تاريخ October 5th, 2009 در ساعت 17:41:28

  16. The Following 6 Users Say Thank You to modela For This Useful Post:

    A_e_lary (September 19th, 2010), Eshghe Parvaz (October 5th, 2009), IRIS 74 SAHAND (May 28th, 2010), SKY MAN (October 5th, 2009), mosimzm (January 5th, 2013), بهرام 0098 (October 5th, 2009)

  17. modela ?????? ??
    modela
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2009
    univers/earth/islamic republic of iran
    427
    تعداد تشکر : 1,580
    Thanked 1,589 Times in 415 Posts

    no پاسخ : آموزش ساخت هواپيماي مدل از ابتدا

    bacheha bebakhshid intori minevisam farsi sazam kharab shodeeh computer ham inghadr ghaty shode ke hatta baad az re instal ham kar nakard albatte farsi sazesh
    didam intori benevisam bad ast chand ta naghseh model baratoon mizarm down load konid

    serie avval
    naghsheh hay meghyasi
    inja click konid

    serie dovom
    naghseie havapeimahay varzeshi
    inja click konid

    in site ham top hast
    www.parvaznama.blogfa.com


    inam weblog khodam
    www.modela.blogfa.com
    dar kol bebakhshid kheily ozr mikham
    shoma ha ham lotf konid nazarateton ro begin

    aiiam be kametan
    زندگي شعله شمعي است در بزم وجود،
    كه به نسيم مژه بر هم زدني خاموش است...

    www.modela.blogfa.com

    www.worldnewsnew.blogfa.com

    mwnn20007@yahoo.com
    #9 ارسال شده در تاريخ October 13th, 2009 در ساعت 23:40:34

  18. The Following 6 Users Say Thank You to modela For This Useful Post:

    A_e_lary (September 19th, 2010), Eshghe Parvaz (October 14th, 2009), imi71 (May 20th, 2010), IRIS 74 SAHAND (May 28th, 2010), SKY MAN (October 14th, 2009), بهرام 0098 (November 10th, 2009)

  19. modela ?????? ??
    modela
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2009
    univers/earth/islamic republic of iran
    427
    تعداد تشکر : 1,580
    Thanked 1,589 Times in 415 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش ساخت هواپيماي مدل از ابتدا

    سلام اين بار باره سومي است كه ميخوام مطلب بذارم كه به دلايلي از جمله برق رفتن در عين كار نتونستم مطلب بذارم
    اين بار سه تا مطلب رو آموزش مي دم
    wing loading
    اين چيزي كه نوشن وينگ لودينگ از تقسيم وزن هواپيما به مساحت بالش ضربدر 144به دست مي آيد
    مثال
    يك هواپيما با وزن 100 اونس (هر اونس 28.3 گرم است )با مساحت بال 400 فوت مربع (هر فوت 30.4 سانتي متر است )چقدره وينگ لودينگش
    ميشه 100 تقسيم بر 400 كه ميشه0.25 اونس بر فوت مربع
    0.25.144
    ميشه 36
    هرچي اين عدد بزرگتر باشه يعني جثه ي هواپيما نسبت به وزنش كمتره معمولا" تو هواپيما هاي اسپورت اينطوري است
    به واحدها توجه كنيد چند تا از معمول هاشون رو براتون مي نويسم
    جرم:
    هر اونس 28.34 گرم است
    هر پاوند 453.5 گرم است
    طول
    هر اينچ 2.54 سانتيمتر است
    هر هر فوت 30.48 سانتيمتر است
    هر يارد 91.44 سانتيمتر است
    هر مايل هم 1609 متر است
    اگه خواستيد نظر بديد يا يه پيغام بديد تا بگم هركدومشون تاريخچه اش چيست و از كجا اومده زمانهاي قديم كه متر نبوده چطوري اينا رو اندازه ميگرفتم (البته من اون وقتا نبودم منظورم اين بود كه اونا چطور اندازه مي گرفتن )
    خوب مسئله ي دوم رو از ترسم تو ارسال بعدي ميفرستم
    زندگي شعله شمعي است در بزم وجود،
    كه به نسيم مژه بر هم زدني خاموش است...

    www.modela.blogfa.com

    www.worldnewsnew.blogfa.com

    mwnn20007@yahoo.com
    #10 ارسال شده در تاريخ November 10th, 2009 در ساعت 15:58:25

  20. The Following 6 Users Say Thank You to modela For This Useful Post:

    Eshghe Parvaz (December 12th, 2009), imi71 (May 20th, 2010), IRIS 74 SAHAND (May 28th, 2010), SKY MAN (November 12th, 2009), saber007 (August 17th, 2011), بهرام 0098 (November 10th, 2009)

???? 1 ?? 3 123 ??????????

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0