برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 3 123 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 30
dqw
  1. pilotjoon ?????? ??
    pilotjoon

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    April 2009
    اسمان
    74
    تعداد تشکر : 101
    Thanked 169 Times in 50 Posts

    فلش_جدید آموزش vor

    سلام به همه دوستان

    راستش من هرچی این اموزش vor رو خوندم فقط 20% فهمیدم

    از دوستان اگه کسی اموزش کامل vor رو در fsx رو میدونه
    لطف کنید بذارید

    ممنون
    #1 ارسال شده در تاريخ October 29th, 2009 در ساعت 00:30:02

  2. The Following 9 Users Say Thank You to pilotjoon For This Useful Post:

    Ali Pilot (July 28th, 2010), امیر بهرامی (July 28th, 2010), Djmerikhi (October 29th, 2009), Eshghe Parvaz (October 29th, 2009), Hero Flight (November 15th, 2012), jafarm (December 31st, 2012), Mahan (January 25th, 2010), sky 2014 (February 7th, 2015), W mahan 5 (September 2nd, 2010)

  3. Eshghe Parvaz ?????? ??
    Eshghe Parvaz

    کارشناس هوانوردی
    December 2008
    ايران
    1,312
    تعداد تشکر : 8,798
    Thanked 6,109 Times in 1,045 Posts

    ??? ??? پاسخ : اموزش vor

    ??? ??? ????? ???? ???? pilotjoon ????? ??? ??
    سلام به همه دوستان

    راستش من هرچی این اموزش vor رو خوندم فقط 20% فهمیدم

    از دوستان اگه کسی اموزش کامل vor رو در fsx رو میدونه
    لطف کنید بذارید

    ممنون
    سلام ، بنده بارها گفته ام كه متاسفانه اين آموزش فارسي شبيه ساز (شبيه ساز ايكس) و خلباني كه يكي از شركت هاي ارائه دهنده بازي !!! آن را وارد بازار كرده است ، اصلاً مناسب براي يادگيري اصولي و فني خلباني نيست . ما چه بخواهيم چه نخواهيم زبان رسمي و بين المللي خلباني انگليسي هست . حالا جاي اينكه ما خودمان را با آن تطبيق دهيم برگشت به عقب كرده و سعي مي كنيم با فارسي ساز كردن آن و شبيه ساز مربوطه اين امر را جبران كنيم . (متاسفانه و باز هم متاسفانه خيلي ها به جاي اينكه به فكر يادگيري ، ياد دادن و آموزش صحيح جوانان و علاقه مندان باشند بيشتر به فكر جيب هاي خود هستند .) طرف صحبت من با همين گونه شركت ها و ... هست . نتيجه اش هم اين مي شود كه فردي كه به اين رشته علاقه دارد پس از مدتي سروكله زدن با آن دچار خستگي شده و حتي از آن زده مي شود .


    خب جناب pilotjoon آقاي مهندس علي عرفانيان كنترلر مركز كنترل تهران اين مقاله را در رابطه با سيستم كمك ناوبري VOR به زبان فارسي و خيلي ساده و روان تهيه كرده اند كه خيلي ارزشمند است . اين مقاله در سايت جناب فرشباف هست . اين را بخوانيد اگر جايي مشكل و يا سؤالي بود بفرماييد

    لينك دانلود با حجم 817 كيلوبايت :

    http://www.tabriz-atc.com/Nav%20Aids/VOR.rar




    روزخوش


    «اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه و النصر و جعلنا من خير اعوانه و انصاره و من المستشهدين بين يديه»


    #2 ارسال شده در تاريخ October 29th, 2009 در ساعت 11:51:18

  4. The Following 17 Users Say Thank You to Eshghe Parvaz For This Useful Post:

    Ali Pilot (July 28th, 2010), Amiralikarimi (June 4th, 2011), amirardallan (July 28th, 2010), Captain Yashar (June 4th, 2011), Djmerikhi (October 29th, 2009), ehsan777 (December 18th, 2011), Hero Flight (November 15th, 2012), iq-boy (January 22nd, 2010), irufo (November 5th, 2009), jafarm (December 31st, 2012), Mahan (January 25th, 2010), SKY MAN (October 30th, 2009), Muhammed (September 26th, 2011), NightVision (November 15th, 2009), orasess (October 29th, 2009), Real Flight (April 13th, 2010), W mahan 5 (September 2nd, 2010)

  5. First Officer ?????? ??
    First Officer

    کارشناس هوانوردی
    September 2007
    تهران
    1,188
    تعداد تشکر : 904
    Thanked 5,890 Times in 1,102 Posts

    ??? ??? پاسخ : اموزش vor

    دوستان شاید یه سری مطالب باشه که از نظر شما گه دوست دارید خلبانی بلد باشید مهم باشه یا به عبارت دیگه شما بخوایید با خوندن یک مقالعه چند صفحه ای کل یک دوره چند ساعته رو یاد بگیرید تازه اینا رم که یاد گرفتین نمیتونید رو شبیه ساز پیاده کنید
    ازا ینا گذشته توصیف مقوله خلبانی به زبان ساده واقعا مشکل هست و من خودم وقتی یه متن رو میخوام واستون بگم از تجربیات خود با کمک دانش درست خلبانی البته با کمک برادرم که پدر جد سیمولاتورو در میاره واستون میذارم
    به عنوان نمونه من 1000ری هم برای شما از دستور و قوانینی فرود بخوام بگم باید حتما از یه سری اطلاعات پایه یا بلد باشید یا م باید انقدر اونو ساده بکنم که دوستان متوجه بشن
    پس به همتون توصیه میکنم به دنبال متن فارسی نباشید حتما متن زبان اصلی رو پیدا کنید و بخونید منم تا جایی که بتتونم کمک میکنم متن فارسیو براتون بذارم در اخر یادتون باشه برای خلبان شد از ارکان 5 گانه اصلی زبان هست چون وجود زبان خارجی خوب برای خلبان مثل چرخ هست برای ماشین
    بازم اگه میبینید سوالی هست تو بخش اموزش خلبانی بپرسین من و دوستان دیگر نظیر عشق پرواز و جناب داودیان توضیح میدیم
    با تشکرf/o:mohammadian
    قوانين عمومي استفاده از انجمنها (حتما مطالعه فرماييد)

    خدایا،تو چطور زندگی کردن را به من بیاموز
    چگونه مردن را خودم انتخاب میکنم
    #3 ارسال شده در تاريخ October 29th, 2009 در ساعت 17:48:26

  6. The Following 15 Users Say Thank You to First Officer For This Useful Post:

    Ali Pilot (January 25th, 2010), Amiralikarimi (June 4th, 2011), ANADOLU (October 29th, 2009), امیر بهرامی (July 28th, 2010), ehsan777 (December 18th, 2011), Eshghe Parvaz (October 29th, 2009), Hero Flight (November 15th, 2012), irufo (November 5th, 2009), jafarm (December 31st, 2012), Mahan (January 25th, 2010), SKY MAN (October 30th, 2009), NightVision (December 6th, 2009), orasess (October 29th, 2009), TANNAZI (December 1st, 2009), W mahan 5 (September 2nd, 2010)

  7. iq-boy ?????? ??
    iq-boy
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    January 2010
    ahan
    47
    تعداد تشکر : 195
    Thanked 271 Times in 46 Posts

    ??? ??? پاسخ : اموزش vor

    سلامخدمت دوستان و اساتید بزرگوار.
    با اجازتون من یک فتح بابی در زمینه vor (صرفا برای شبیه ساز) می نویسم که حاصل کلیتی از ترجمه درس vor شبیه ساز ایکس است و البته خالی از اشکال نیست، که اساتید این اشکالات رو رفع خواهند کرد.
    ?????? ???? iq-boy : April 7th, 2010 ?? ???? 11:46:45
    #4 ارسال شده در تاريخ January 24th, 2010 در ساعت 22:39:25

  8. The Following 5 Users Say Thank You to iq-boy For This Useful Post:

    ehsan777 (December 18th, 2011), Eshghe Parvaz (January 24th, 2010), Hero Flight (November 15th, 2012), Mahan (January 25th, 2010), W mahan 5 (September 2nd, 2010)

  9. iq-boy ?????? ??
    iq-boy
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    January 2010
    ahan
    47
    تعداد تشکر : 195
    Thanked 271 Times in 46 Posts

    ??? ??? پاسخ : اموزش vor

    VOR چیست ؟

    فرض کنید وسط یک بیابانی گم شده اید و تا چشم کار می کند بیابان است. می خواهید راه خروجی پیدا کنید. رسم بر این است که از خورشید و یا ستاره قطبی کمک می گیرند و جهت یابی می کنند و به سمت جهت مورد نظر حرکت می کنند. خورشید یا ستاره قطبی نوعی سنگ نشانه است. حالا فرض کنید وسط این بیابان، سنگ نشانه ای (مثلا یک برج بلند) قرار گرفته که دور آن تمامی جهات ذکر شده. یعنی سمت شمال، جنوب ، شرق، غرب و شمال غربی و... دور آن کشیده شده باشد.
    VOR (Very high frequency Omnidirectional Range) سنگ های نشانه ای است که روی زمین کار گذاشته شده، تا یک وسیله پروازی نظیر هواپیما، راه هوایی یا همان کورس (Course) را بیابد. بعنوان یک مثال ساده، اگر هواپیمایی از مشهد به سمت تهران پرواز می کند و این پرواز بر اساس جهت یابی VOR می باشد، طبق نقشه و چارتی که همراه خلبان است، باید از دستورات برج مراقبت پیروی کند و از کورس مورد نظر به سمت مقصد پیش برود.

    برای استفاده از VOR در شبیه ساز، به چه چیزهایی احتیاج است ؟
    اول امکانات داخلی هواپیما :
    شامل : VOR رسیور ، نمایشگر VOR .
    که در تصویر زیر نمایش داده شده :


    در قسمت A ، شما رسیور، یا همان رادیو را می بینید که برای تنظیم آن باید فرکانس VOR مورد نظر را در قسمت NAV1 وارد کنید تا دستگاه نمایشگر VOR بر اساس آن شروع به کار کند.
    قسمت نمایشگر VORدر قسمت B نمایش داده شد.

    دوم امکانات خارجی:
    یعنی باید مرکز فرستنده VOR روی نقشه مسیر پروازی شما باشد، تا بتوانید اطلاعات آن (مثل: فرکانس VOR، کد مورس شناسایی ، و امکان فاصله سنج DME ) را از روی آن تهیه کنید. نقشه های پروازی در اختیار خلبانها به صورت زیر است :


    در قسمت A، شما نماد یک VOR را روی نقشه می بینید و در قسمت B اطلاعات فرکانس، مورس، و اینکه آیا VOR مجهز به سیستم فاصله سنج است یا خیر را نمایش می دهد(اگر حرف D کنار این نوشته ها بود یعنی DME را می دهد)
    این سنگ نشانه، یا همان VOR، کورس های الکترونیکی را تولید می کند که در اصطلاح رادیال (Radial) گفته می شود و در تمامی جهات انتشار می دهد. مثل شکل زیر :



    خوب حالا ابزار نمایش VOR را بیشتر می شناسیم:



    این ابزار تشکیل شده است از :
    A- شاخص یا index که به شکل مثلثی وارونه درست مرکز این ابزار قرار دارد. در واقع هر عددی که زیر آن قرار بگیرد، نشان دهنده کورس (راه هوایی) انتخاب شده توسط خلبان است. مثلا اگر 0 زیر آن باشد، نشان دهنده این است که کورس 0( یا همان 360) انتخاب شده است. یعنی اگر هواپیما درست بالا و وسط VOR قرار بگیرد، رو به زاویه 360 پرواز خواهد کرد.
    B- سوزن عمودی وسط این ابزار که به" نشان دهنده انحراف از کورس" یا CDI شهرت دارد.
    C- مثلث رو به بالا (TO)، مثلث رو په پایین (From)، کلمه off یا یک پرچم راه راه سفید و قرمز (off). که شرحشان را بعدا خواهم گفت.
    D- دکمه چرخان "OBS" که صفحه دوار مدرج (قطب نمای زیر ابزار) را می گرداند تا عدد کورس دلخواه زیر ایندکس قرار بگیرد.
    تا اینجا بحث معرفی VOR به پایان رسید. در قسمت بعدی، خواهیم فهمید چگونه بوسیله VOR و ابزار مربوط به آن جهت کورس (راه هوایی) خود را تعیین می کنیم و باصطلاح در مسیر قرار می گیریم.
    #5 ارسال شده در تاريخ January 24th, 2010 در ساعت 22:44:01

  10. The Following 11 Users Say Thank You to iq-boy For This Useful Post:

    Ali Pilot (January 25th, 2010), Amiralikarimi (June 4th, 2011), arra (July 10th, 2010), ehsan777 (December 18th, 2011), Eshghe Parvaz (January 24th, 2010), Esmaiel_F4 (September 19th, 2013), Hero Flight (November 15th, 2012), irufo (January 25th, 2010), Real Flight (April 13th, 2010), sky 2014 (February 7th, 2015), W mahan 5 (September 2nd, 2010)

  11. iq-boy ?????? ??
    iq-boy
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    January 2010
    ahan
    47
    تعداد تشکر : 195
    Thanked 271 Times in 46 Posts

    ??? ??? پاسخ : اموزش vor

    چگونه با VOR ناوبری کنیم (تعیین مسیر و جهت برای ایرکرافت)
    ابتدا، VOR مورد نظر را از روی نقشه پیدا می کنیم (در شبیه ساز این کار را با ابزارهای کمک map و یا gps انجام می دهیم). فرکانس VOR مورد نظر را در قسمت NAV در رادیو تنظیم می کنیم و مطمئن می شویم که این قسمت رادیو را بوسیله کلید زیر ان روشن کرده ایم (باید در ردیف بالای رادیو NAV1 با چراغ سبزی روشن شده باشد)


    دوم : با گرداندن OBS ادامه می دهیم. در شبیه ساز برای انجام این کار، نشانگر موس را روی OBS ببرید، و با عوض شدن نشان گر به + یعنی شما صفحه مندرج را با کلیک کردن به سمت راست می چرخانید و اگر - شد به سمت چپ می چرخانید.
    به تصویر زیر توجه کنید.

    در A ما کورس 360 را انتخاب کرده ایم. و در B، کورس 270 درجه. این بدین معنی نیست! که هواپیما حالا در کورس مورد نظر قرار گرفته. بلکه این به این معنی است که ما رادیال 360 و یا 270 را از مرکز VOR بعنوان مسیر پروازی انتخاب کرده ایم و معلوم نیست که در مسیر هستیم یا نه.

    سوم: توضیحی در مورد مثلث های TO، From و پرچم off می دهم. به شکل زیر توجه کنید:


    فرض کنید هواپیما در کورس مورد نظر است. قبل از رسیدن به آن کورس، نشانگر، TO (مثلث رو به بالا) را نشان می دهد. وقتی درست روی آن قرار گرفته ایم پرچم Off را نشان خواهد داد، و با گذشت از روی آن From (مثلث رو به پایین) نمایش داده خواهد شد.

    چهارم : حال به سوالی که در قسمت دوم برایمان پیش آمده بود پاسخ می دهیم، یعنی اینکه ما نسبت به آزادراه هوایی یا همان کورس، در چه موقعیتی هستیم. به شکل زیر خوب دقت کنید :


    در تصویر A، هواپیما نسبت به خط کورس (خط قرمز وسط) سمت چپ قرار دارد. پس برای رسیدن به کورس مورد نظر باید به سمت راست اصلاح مسیر کند تا در کورس باشد. به سوزن نمایشگر یا همان CDI نگاه کنید. به سمت راست لیز خورده. که برای خلبان نشان دهنده این است که باید برای اصلاح مسیرش تا روی کورس به سمت راست برود. اما چقدر باید اصلاح مسیر کند ؟ این سوال را در بخشهای بعدی پاسخ می دهیم. دقت کنید که هواپیماهای A، C،E باید به سمت راست اصلاح مسیر کنند. به پرچمهای هر کدام (To، From، off) دقت کنید. از هر کدام چه چیزی متوجه می شوید ؟ برای دیگر هواپیماها چگونه است ؟
    مثلا خلبان هواپیمای F ، با توجه به CDI متوجه می شود که باید به سمت چپ پرواز کند تا روی کورس باشد. و از From متوجه می شود که از VOR عبور کرده.
    اهمیت موقعیت نسبت VOR بحث نسبتا گیج کننده ای است که در آخرین مبحث به آن خواهم پرداخت تا مشکلی پیش نیاید.
    تا اینجا شما VOR و نقشش و ابزارش را شناختید. همچنین می توانید موقعیت هواپیما نسبت به کورس دلخواه را از روی نشانگر متوجه شوید.
    در بخش بعدی بر می گردیم سر سوال قبل یعنی : چقدر باید اصلاح مسیر کنیم تا دقیقا روی کورس مورد نظر باشیم .
    ?????? ???? iq-boy : January 24th, 2010 ?? ???? 22:52:25
    #6 ارسال شده در تاريخ January 24th, 2010 در ساعت 22:46:38

  12. The Following 13 Users Say Thank You to iq-boy For This Useful Post:

    Ali Pilot (January 25th, 2010), arra (July 10th, 2010), ehsan777 (December 18th, 2011), Eshghe Parvaz (January 24th, 2010), Esmaiel_F4 (September 19th, 2013), Hero Flight (November 15th, 2012), irufo (January 25th, 2010), Mahan (January 25th, 2010), Real Flight (April 13th, 2010), sky 2014 (February 7th, 2015), Skylight (December 8th, 2011), W mahan 5 (September 2nd, 2010), عبدالاحد (July 18th, 2012)

  13. iq-boy ?????? ??
    iq-boy
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    January 2010
    ahan
    47
    تعداد تشکر : 195
    Thanked 271 Times in 46 Posts

    ??? ??? پاسخ : اموزش vor

    رهگیری کورس، یا همان اصلاح مسیر تا روی کورس :

    خوب حالا با اصطلاحی به نام Intercept آشنا می شویم. این کلمه در لغت به معنی تقاطع، یا قطع کردن است و در علوم هوایی به معنی رهگیری کردن می باشد. اما مفهوم قطع کردن در اینجا کارایی بیشتری دارد. یعنی ما می خواهیم بدانیم از مسیر اشتباهمان چگونه کورس را قطع کنیم وسپس عمل Tracking یا همان ادامه مسیر روی کورس را انجام دهیم.
    دو طریقه عمده برای استفاده از VOR وجود دارد که هر کدام را با مثالی توضیح خواهیم داد :

    1- فرض کنید می خواهیم از فرودگاه Whatzitrz به فرودگاه Yazoo با کورس(مسیر هوایی) 030 درجه پرواز کنیم. این مسیر هوایی را روی نقشه، از روی VOR با نام Rodster مشخص کرده اند.
    ابتدا فرکانس را "ست" می کنیم. سپس با استفاده از OBS صفحه مدرج را آنقدر می چرخانیم تا ایندکس روی 3 قرار گیرد که همان کورس030 درجه از VOR است. که مسیر پروازیمان به شکل زیر در می آید :


    خوب به نمایشگرها توجه کنید . در شکل A هواپیما تازه تیک آف کرده . نمایشگر To را نشان می دهد که به معنی این است که ما قبل از VOR و کورس 030 درجه قرار داریم. اما سوزن آیا مسیر درست کورس را نشان می دهد ؟ قطعا این چنین نیست. چون اگر به سوزن اعتماد کنیم و به سمت چپ برویم به مقصد نخواهیم رسید. پس اولین اصل برای رسیدن به مسیر مورد نظر را بکار می بریم. اولین اصل این است که وقتی به سمت کورس 030 می خواهیم برویم، ابتدا حتما باید Heading یا همان جهت پروازیمان به سمت 030 درجه باشد. دقت دارید که VOR هیچ اطلاعی از جهت پروازی ما ندارد، و فقط سنگ نشانه ای است که اتفاقا راه 030 هوایی از روی آن رد شده. پس ابتدا هواپیما را موازی 030 قرار می دهیم و بعد به نشانگر اعتماد می کنیم و می خوانیم ببینیم در کدام سمت کورس قرار گرفته ایم.(موقعیت B). حالا باید چقدر اصلاح مسیر به سمت چپ داشته باشیم ؟ خوب جواب این است : بین 0 تا 90 درجه. بستگی به موقعیت پروازی دارد. اینکه چقدر از VOR فاصله داریم و دستورات برج کنترل مبنی بر رسیدن به راه پروازی چقدر عجولانه است. در واقع اکنون شبیه کسی هستیم که در شنی کنار جاده راه می رود و هر وقت دلش خواست، پا به جاده می گذارد. می شود با یک دور 90 درجه مانند شکل C ، کورس 030 را قطع کرد، و می شود با زاویه های کمتر و در نتیجه در مدت بیشتری این کار را انجام داد.(وقتی شما در هدینگ 030 هستید و با اصلاح مسیر 90 می خواهید به کورس 030 بروید باید هدینگ را روی 300 درجه تنظیم کنید). اما در یک حالت خاص می توان گفت: وقتی کهCDI کاملا به یک سمت رفته، می توان از اصلاح مسیر 90 درجه استفاده کرد.مثل شکل زیر:

    زیرا اگر دقت کرده باشید، در وسط نشانگر VOR نقاطی زیر CDI موجودند. CDI روی هر کدام از این نقاط باشد، بیانگر 2 درجه انحراف از کورس مورد نظر است. در هر طرف 5 نقطه وجود دارد و با این حساب نشانگر CDI تا 10 درجه انحراف به چپ یا راست را می تواند نشان دهد. وقتی این سوزن بیش از اندازه به یک سمت رفته، یعنی بیشتر از 10 درجه باید اصلاح مسیر انجام دهیم که با یک اصلاح مسیر تقریبا 90 درجه به نقطه تقاطع خواهیم رسید.

    از موقعیت C تا D ، CDI کم کم شروع می کند به حرکت کردن، که این موقعیتی است که باید زاویه اصلاح را کم کنیم و به هدینگ مورد نظر (در این مثال 030( برسیم و دقت کنیم این کار طوری صورت بگیرد که سوزن دقیقا در وسط واقع شود. همچنین برای دقت در انتخاب زاویه اصلاح، می توانید از ابزار GPS استفاده کنید. در آن کورس 030 را انتخاب کنید و موقعیت هواپیما را نسبت به کورس بسنجید و بهترین زاویه قطع کردن را انتخاب کنید.

    در موقع استفاده کردن از خلبان خودکار، کار یافتن مسیر بسادگی انجام می شود. در هواپیماهای کوچک بعد از تنظیم فرکانس، و کورس مورد نظر، در قسمت پایین رادیو می توانید کلیدNAV را روشن کنید تا هواپیما به صورت خودکار جهت پرواز را در جهت مسیر پروازی مورد نظر قرار دهد. در جت ها و هواپیماهای پیشرفته تر، ابزاری مجزا برای وارد کردن کورس، و کلید NAV زیر آن قرار دارد، کافیست شما فرکانس را به NAV مربوطه روی رادیو بدهید.


    2- فرض کنید از فرودگاه Ulost می خواهیم به فرودگاه Wrongway برویم. و هیچ کورس مشخصی را نداریم . یعنی یک پرواز شخصی است، و ممکن است دستور العمل خاصی را نداشته باشیم. فقط می دانیم یک VOR بین این دو فرودگاه موجود است. بعد از پرواز این سوال پیش می آید که بهترین راه برای رسیدن به VOR و سپس رفتن به مقصد کدام کورسها هستند ؟ برای اینکار، فرکانس VOR را "ست" می کنیم، و شروع به چرخاندن OBS می کنیم. آنقدر این کار را انجام می دهیم تا To (مثلث رو به بالا) ظاهر شود و همچنین CDI در وسط واقع شود.
    به شکل زیر نگاه کنید :


    با این کار ما کورسی را پیدا می کنیم که هم اکنون روی آن پرواز می کنیم و یا در تقاطع با آن هستیم. (شکل A). به ایندکس نگاه می کنیم و عدد زیر آن را می خوانیم (در این مثال 305 می باشد). سپس با اصلاح مسیر، در کورس و هدینگ 305 قرار می گیریم (شکل B). خوب تا اینجا مسیر هوایی پیدا کردیم تا به سنگ نشانه امان برسد. در نزدیکی VOR این سوال را از خودمان می پرسیم، که روی چه کورسی به فرودگاه مقصد می رسیم. با رسم خطی از مرکزVOR به فرودگاه مقصد (یا با حدس چشمی) کورس مورد نظر را انتخاب می کنیم. و روی ابزار VOR بوسیله چرخانده OBS آنرا "ست" می کنیم. اکنون در مسیری قرار گرفته ایم که ما را به مقصد می رساند.


    در قسمت بعدی توضیحات پیشرفته ای را برای کنترل دستی هواپیما در کورس خواهم گفت که توجه به آنها ضروری است.
    #7 ارسال شده در تاريخ January 24th, 2010 در ساعت 22:51:26

  14. The Following 10 Users Say Thank You to iq-boy For This Useful Post:

    Ali Pilot (January 25th, 2010), arra (July 10th, 2010), ehsan777 (December 18th, 2011), Eshghe Parvaz (January 24th, 2010), Esmaiel_F4 (September 19th, 2013), Hero Flight (November 15th, 2012), Mahan (January 25th, 2010), Real Flight (April 13th, 2010), sky 2014 (February 7th, 2015), W mahan 5 (September 2nd, 2010)

  15. iq-boy ?????? ??
    iq-boy
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    January 2010
    ahan
    47
    تعداد تشکر : 195
    Thanked 271 Times in 46 Posts

    ??? ??? پاسخ : اموزش vor

    بحث پیشرفته را در دو بخش یعنی " رادیال یاکورس" و "تصحیح در مسیر کورس بودن در مقابل باد" ادامه می دهم :
    رادیال یا کورس؟
    اول : یادتان هست در بخشهای قبلی گفتم TO و From اهمیت خاصی دارند که کمی گیج کننده است ؟ مطمئنم اگر اینجا دلیلش را بخوانید دیگر گیج نخواهید شد.
    فرض کنید با اتومبیلتان وارد شهری شده اید. بزرگراه ورودی اسمش "شمال" است. وقتی در همان سمت از شهر خارج می شوید اسم بزرگراه خارج شونده هم "شمال" است.

    اما اگر وارد شهری شدید که بزرگراه ورودی نوشته است "جنوب" و بزرگراه هم سمت و خارج شونده اش نوشته " شمال" این را متوجه می شوید که این مسیر دو طرفه است. برای ماشین هایی که به سمت شمال می روند، اگر چه مسیر ورودی هم "شمال " است، اما نامگذاری شده " جنوب" چون جاده به سمت جنوب نسبت به مرکز شهر کشیده شده است.

    در مورد VOR هم مثل شهر دوم عمل می شود. به شکل زیر دقت کنید :




    در یک پرواز، رادیال خروجی از VOR ممکن است 180 باشد و شما دوست دارید روی کورس 360 (همان 0) حرکت کنید. یک خلبان به رادیال خروجی نگاه می کند و نه به رادیال ورودی. یعنی OBS را روی 360 ست می کند، و از رادیال 180 یک VOR می گذرد. پس در حقیقت اینجا تفاوت کورس و رادیال مشخص شد.
    اگر شما به سمت یک VOR روی کورس 030 در حرکتید، باید بدانید دقیقا این برابر این است که شما روی 30+180 یعنی کورس 210 درجه که رادیال خروجی VOR است در حرکتید. توجه به این مسئله و پرچمهایTO و From از این جهت حائز اهمیت است که در یک پرواز بوسیله اتوپایلوت، اگر زاویه رادیال را به جای کورس وارد کنید، در مسیر مخالف روی کورس مورد نظر پرواز خواهید کرد.
    #8 ارسال شده در تاريخ January 24th, 2010 در ساعت 22:56:47

  16. The Following 12 Users Say Thank You to iq-boy For This Useful Post:

    Ali Pilot (January 25th, 2010), arra (July 10th, 2010), ehsan777 (December 18th, 2011), Eshghe Parvaz (January 24th, 2010), Esmaiel_F4 (September 19th, 2013), Hero Flight (November 15th, 2012), Mahan (January 25th, 2010), Pilot7 (June 5th, 2010), Real Flight (April 13th, 2010), sky 2014 (February 7th, 2015), Skylight (December 8th, 2011), W mahan 5 (September 2nd, 2010)

  17. iq-boy ?????? ??
    iq-boy
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    January 2010
    ahan
    47
    تعداد تشکر : 195
    Thanked 271 Times in 46 Posts

    ??? ??? پاسخ : اموزش vor

    دوم : تصحیح مسیر در اثر تغییرات ناشی از باد.(wind correction)


    خوب تمام چیزهایی که گفته شد، فقط در شرایط شبیه ساز و بدون در نظر گرفتن عامل طبیعی مثل باد بیان شد. در واقعیت وقتی در کورسی پرواز می کنیم، وجود باد باعث می شود، با وجود ادامه پرواز در "هدینگ"، ولی از کورس جدا شویم. برای اینکار تکنیک تصحیح مسیر را استفاده می کنیم.
    تکنیک اصلاح در مسیر باد یا همان wind correction به سه بخش قابل تجزیه است :
    1- شناسایی اثر باد بر روی هواپیما
    2- دوباره قطع کردن کورس پرواز
    3- بکار گیری تکنیک اصلاح مسیر در برابر باد.
    برای توضیح بیشتر مثال زیر را در نظر بگیرد:




    1-شناسایی اثر باد. هواپیمای A در مسیر کورس 030 درجه و با اثر باد ناچیز در حال پرواز است. این هواپیما می تواند با هدینگ 030 در این مسیر بماند. اما با افزایش مقداری باد، این هواپیما با هدینگ موجود، از کورس منحرف می شود. در اینجا خلبان باید مسیر وزش باد و شدت آنرا شناسایی و برآورد کند.

    2- برای اینکه مقدار تاثیر باد قابل درک باشد به نشان دهنده VOR نگاه می کنیم. اگر هنوز در مسیر باشیم، CDI باید در وسط باشد. ولی اگر همانند شکل B ، سوزن جابجا شده، متوجه میزان اثر باد خواهیم بود. اگر CDI به سمت چپ رفته باشد (مانند شکل) یعنی باد از سمت چپ تاثیر دارد و نیاز به اصلاح به سمت چپ (در راستای باد) هست.و اگر سوزن به سمت راست رفته باشد بالعکس.

    3- بازگشت به کورس و قطع کردن دوباره آن. همانطور که در شکل C می بینید با اصلاح زاویه 20 درجه ای، و پرواز به سمت 010، دوباره به کورس بر می گردیم.

    4- بکارگیری تصحیح مسیر در اثر باد (Wind correction) : بمحض اینکه سوزن در وسط قرار گرفت، یعنی هواپیما در کورس مورد نظر (030) قرار گرفت، خلبان می بایست اثر باد را خنثی کند. برای اینکار، هدینگ هواپیما را به سمت وزش باد (یعنی اگر باد از سمت چپ می آید هدینگ به سمت چپ باشد) تنظیم می کند. اما این میزان چقدر باید باشد ؟ خوب میزان تغییر هدینگ به متغیرهایی چون جهت وزش باد، و سرعت آن و.. بستگی دارد. اینجا از روش آزمون و خطا استفاده می کنیم و با اعمال تغییر 10 درجه ای شروع می کنیم. همانطور که در شکل D دیده می شود، با تغییر ده درجه در هدینگ 20 درجه خواهیم بود. به CDI توجه می کنیم که با تغییر این هدینگ تغییری نکند و در وسط باشد. بعد از مسافتی (شکل E) می بینیم که تغییری در CDI رخ نداده و این بدین معنی است که تصحیح به کار گرفته عملی بوده و هواپیما در کورس 30 درجه ادامه مسیر می دهد.
    البته در دنیای واقعی، تعداد این آزمون و خطاها محدود است و به مهارت خلبان بستگی دارد. خلبانان با تجربه با 1 یا دو بار تصحیح در کورس قرار می گیرند.

    در پایان، باید توضیحی درباره برخی علائم نوشته شده در کنار علامت VOR در نقشه بدهم.
    در کنار فرکانس مرکز، کد مورس دیده می شود. شما نقطه ها را "Dit" و خط ها را "Dah" بخوانید. مثلا برای "..-." بخوانید "dit dah dit dit". این نوای کد مورس، وقتی شما فرکانس رادیو را تنظیم می کنید به گوش می رسد. کاربردی که این کد مورس دارد، این است که در مواقع اضطراری، این کد مورس، که مخفف اسم مرکز را بیان می کند به کمک خلبان می آید. همچنین خلبان می تواند در مناطقی که چندین VOR وجود دارد و ممکن است تنظیم فرکانس با ایراد رو به رو باشد، مطمئن شود که بر اساس همان VOR مد نظرش کار می کند.
    همچنین شاید در کنار مخفف اسم یک مرکز، یعنی بعنوان مثال FLW برای FELEW ، حرف R دیده شود. یعنی به صورت FLWR باشد و کنار آن فرکانسی بیان شده باشد. در اینصورت ، بدین معنی است که این مرکز دارای رسیو بر روی فرکانس داده شده است و شما از طریق ست کردن "COM" می توانید با آن مرکز صحبت کنید ولی برای تنرزمیت یا دریافت صدای آنها، باید از طریق کانال NAV استفاده کنید.
    ممکن است در نقشه ها کدی مثل CH 70 در مشخصات یک VOR ثبت شده باشد که این برای تنظیمات رادیویی هواپیماهای جنگنده است.

    موفق باشید.
    #9 ارسال شده در تاريخ January 24th, 2010 در ساعت 22:58:48

  18. The Following 11 Users Say Thank You to iq-boy For This Useful Post:

    Ali Pilot (January 25th, 2010), arra (July 10th, 2010), eaglemanesht (August 3rd, 2010), Eshghe Parvaz (January 24th, 2010), Esmaiel_F4 (September 19th, 2013), Hero Flight (November 15th, 2012), irufo (January 25th, 2010), Mahan (January 25th, 2010), sky 2014 (February 7th, 2015), Skylight (December 8th, 2011), W mahan 5 (September 2nd, 2010)

  19. iq-boy ?????? ??
    iq-boy
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    January 2010
    ahan
    47
    تعداد تشکر : 195
    Thanked 271 Times in 46 Posts

    ??? ??? پاسخ : اموزش vor

    دوستان من هر کاری کردم تا عکس ها Thumbnail شود، نتوانستم، اگر برای دیدن عکسها مشکل دارید، بفرمایید چگونه تامب نیل می شود، دوباره ویرایش کنم.
    #10 ارسال شده در تاريخ January 24th, 2010 در ساعت 22:59:56

  20. The Following 7 Users Say Thank You to iq-boy For This Useful Post:

    Ali Pilot (January 25th, 2010), amirardallan (July 28th, 2010), ehsan777 (December 18th, 2011), Mahan (January 25th, 2010), Real Flight (April 13th, 2010), sky 2014 (February 7th, 2015), W mahan 5 (September 2nd, 2010)

???? 1 ?? 3 123 ??????????

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0