برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 8 ?? 8
dqw
  1. E.Valizadeh ?????? ??
    E.Valizadeh
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    December 2009
    تهران
    7
    تعداد تشکر : 5
    Thanked 46 Times in 8 Posts

    ??? ??? آموزش fmc برای کاربران شبیه ساز پرواز

    به نام آنکه آسمان ها را آفرید

    درس شماره یک

    آموزش FMC :



    FMC مخفف Flight Management Computer می باشد و برخی دیگر از افراد به آن FMS و یا CDU نیز می گویند هر سه اسم برای دستگاه مورد نظر صحیح می باشد.
    FMS مخفف Flight Management System بوده وCDU مخفف Control Display Unit است.

    FMC چیست؟


    در هواپیماهای مدرن و Glass در داخل سیستم های هدایت هواپیما دستگاهی قرار دارد که با استفاده از آن خلبانان می توانند با ارسال اطلاعات مختلف پرواز به FMC پروازی خودکار(Auto Flight) را انجام دهند.

    مراحل کار کردن با FMC:
    در کل چهار مرحله برای کار کردن با FMC وجود دارد:
    1- وارد کردن اطلاعات در FMC
    2- بارگذاری اطلاعات (Load)
    3- تنظیم کردن سیستم های هدایت
    4 – تنظیم کردن سیستم Instrument و سیستم های هدایت خودکار

    1- وارد کردن اطلاعت در FMC:
    در FMC می بایست اطلاعاتی از قبیل Departure Airport ، Destination Airport ، Cruise Altitude ، Take off Flaps ، Cost Index ، Fuel Reserves ، ZFW(Zero Fuel Weight) و Planned Route وارد گردد.

    Departure Airport
    منظور همان فرودگاه مبدا می باشد که شما قصد دارید پرواز خود را از آن فرودگاه شروع نمائید ، در شبیه ساز های پرواز 2004 و ایکس بیش از 100000 فرودگاه وجود دارد و شما می توانید از هر نقطه پرواز خود را شروع کنید.

    Destination Airport
    منظور فرودگاه مقصد می باشد و می بایست یک خلبان به FMC اعلام کند که به کجا می خواهد پرواز کند.

    Cruise Altitude
    یک هواپیما پس از برخاست از روی باند در حال افزایش ارتفاع است که به اصطلاح به آن Climb می گویند پس از رسیدن به ارتفاع مورد نظر هواپیما به صورت مستقیم به پرواز خود ادامه می دهد که به این حالت Cruise می گویند ، حال ارتفاع هواپیما در حالت Cruise از سطح دریا آزاد (Mean Sea Level) را Cruise Altitude می گویند.
    توجه شود مقدار Cruise Altitude با توجه به نوع هواپیماها متفاوت می باشد پس برای آنکه در قرار دادن Cruise Altitude در FMC دچار مشکل نشوید ارتفاع مربوطه را همیشه بیش از 18000 پا وارد نمائید.

    Take Off Flaps
    مقدار درجه Flap است که برای بلند شدن هواپیما از روی باند فرودگاه لازم است و این درجه برای تمامی هواپیماها یک اندازه نمی باشد.
    توصیه می شود از Flap 5 درجه برای برخاستن استفاده نمائید.

    Cost Index
    این مورد در شبیه ساز پرواز موجود نمی باشد لذا مقدار عددی 100 را در قسمت مربوط به Cost Index وارد نمائید.
    منظور از Cost Index مقدار سوخت مورد نیاز پرواز می باشد تا به مقصد مورد نظر برسد.


    Fuel Reserves
    منظور مقدار سوختی است که مقدار آن بیش از مقدار پیش بینی شده در برنامه پرواز است.

    ZFW(Zero Fuel Weight)

    منظور وزن کلی هواپیما بدون در نظر گرفتن میزان سوخت موجود است.
    مقدار ZFW دارای یک حداکثر می باشد که برای هر هواپیما متفاوت است.

    OVER WEIGHT:
    منظور دارا بودن وزن اضافی است که امکان بروز مشکلاتی از قبیل بلند نشدن هواپبما از روی باند فرودگاه ، دیر بلند شدن هواپیما از روی باند ، در حین نشستن انجام Hard Landing و امکان آسیب به ارابه های فرود و ...
    زمانیکه در شبیه ساز پرواز یک هواپیما اجرا می شود دارای مقدار گاز پر در هواپیما است و این امر سبب بروز مشکل یا همان Over Weight می شود.

    راه حل مورد نظر برای جلو گیری از Over Weight:
    راه حل مورد نظر Gross Weight است ، یعنی مقدار وزنی که تمامی موارد برروی هواپیما قرار دارد.
    در شبیه ساز پرواز فاکتور Over Gross در شبیه ساز به صورت کامل در نظر گرفته نشده است اما دارا بودن Over Gross امکان بروز سانحه را ایجاد می کند.
    برای هر هواپیما یک جدولی وجود دارد که در این جدول شما می توانید مواردی چون:
    Max Taxi: حداکثر وزن خزش کردن
    Max Take off: حداکثر وزن برای برخاستن
    Max Landing: حداکثر وزن برای نشستن
    Max ZFW: حداکثر وزن هواپیما بدون در نظر گرفتن سوخت
    را پیدا کرده و استفاده نمائید.
    اگر مقدار Gross Weight از میزان تعیین شده بیشتر باشد شما نمی توانید از روی باند بلند شوید و یا بنشیند.



    کپی برداری با درج منبع مجاز می باشد.
    #1 ارسال شده در تاريخ December 11th, 2009 در ساعت 12:51:55

  2. The Following 10 Users Say Thank You to E.Valizadeh For This Useful Post:

    black-pilot (January 9th, 2010), forood (December 12th, 2009), iq-boy (January 29th, 2010), SKY MAN (February 15th, 2010), naras (August 15th, 2011), NightVision (December 11th, 2009), sky 2014 (April 4th, 2015), spen (September 4th, 2010), W mahan 5 (December 11th, 2009), داوديان (December 11th, 2009)

  3. E.Valizadeh ?????? ??
    E.Valizadeh
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    December 2009
    تهران
    7
    تعداد تشکر : 5
    Thanked 46 Times in 8 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش fmc برای کاربران شبیه ساز پرواز

    به نام آنکه آسمان ها را آفرید

    درس شماره دو

    بارگذاری اطلاعات شماره یک

    همانطور که می دانید FMC هواپیماهای بویینگ ، ایرباس ، فوکر و... از نظر بارگذاری اطلاعات با یکدیگر متفاوت هستند اما چنانچه شخصی کار کردن با FMC یک مدل از هواپیمای بویینگ را فرا بگیرد این امکان را دارد تا با FMC هر نوع مدل هواپیمای بویینگ کار کند زیرا از نظر کارایی یکی هستند و این موضوع در دیگر هواپیماها نیز به همین شکل است.


    اسامی کلیدهای مربوط به FMC:

    کلید های موجود در FMC به طور دسته بندی شده دارای اسامی متفاوتی هستند که این اسامی عبارتند از:
    Line Select Key ، Function Keys ، Alpha / Numeric Keys ، Execute Key

    شکل شماره یک


    وارد کردن فرودگاه مبدا و مقصد (Departure and Destination Airport)

    پس از کلیک برروی آیکون مربوط FMC در پنل هواپیما صفحه FMC برای شما باز می شود.
    در قسمت صفحه کلید FMC زیر مانیتور مربوطه کلیدی با نام INIT REF موجود است ، برروی آن کلیک کنید ، در این حالت برای شما صفحه ایی با نام POS INIT باز خواهد شد.

    شکل شماره دو


    در سمت چپ کلیدهایی ردیفی زیر یکدیگر در کنار مانیتور مربوطه موجود است از پایین اولین را انتخاب نمائید ، مقابل این کلید INDEX نوشته شده است.

    شکل شماره سه


    صفحه ایی دیگر در FMC ظاهر می گردد با عنوان INIT/REF INDEX ، در کلیدهای سمت چپ مانیتور از بالا اولین کلید با عنوان IDENT را انتخاب نمائید.
    با انجام مراحله فوق با صفحه ایی دیگر با عنوان IDENT مواجه می شوید در این صفحه شما می بایست کلید مربوط به POS INIT را انتخاب نمائید که محل آن کلیدهای سمت راست مانیتور از بالا آخرین کلید است.
    حال صفحه ایی برای شما باز شده است که باید در آن نام فرودگاه مبدا را تایپ نمائید ، این نام فرودگاه همان کد چهار کارکتری است مثلا کد فرودگاه مهرآباد OIII است.


    کد چهار حرفی فرودگاه مورد نظر را با استفاده از صفحه کلید موجود تایپ نمائید و سپس کلید سمت چپ در کنار مانیتور از بالا دومین کلید با عنوان REF AIRPORT را انتخاب نمائید تا جزئی از اطلاعات قرار گیرد.
    در کلیدهای سمت چپ مانیتور از پایین اولین با عنوان Route وجود دارد برروی آن کلیک نمائید.

    شکل شماره چهار


    هم اکنون صفحه ایی با نام RTE و یا RTE 1 برای شما باز می شود ، کد چهار حرفی فرودگاه مبدا را بار دیگر با استفاده از صفحه کلید FMC تایپ نمائید.
    پس از تایپ کد چهار کارکتری در کلیدهای سمت چپ مانیتور از بالا اولین کلید با عنوان ORIGIN وجود دارد برروی آن کلیک نمائید تا کد چهار کارکتری در FMC وارد گردد.
    حال نوبت مشخص کردن فرودگاه مقصد می باشد ، با استفاده از صفحه کلید مربوط به FMC کد چهار کارکتری را تایپ کنید و سپس در کلید های سمت راست از بالا اولین کلید با عنوان DEST را انتخاب نمائید تا مقصد در FMC مشخص گردد.


    کپی برداری با درج منبع مجاز می باشد.
    #2 ارسال شده در تاريخ December 11th, 2009 در ساعت 12:55:29

  4. The Following 9 Users Say Thank You to E.Valizadeh For This Useful Post:

    forood (December 12th, 2009), iq-boy (January 29th, 2010), SKY MAN (February 15th, 2010), naras (August 15th, 2011), NightVision (December 11th, 2009), orasess (February 16th, 2010), sky 2014 (April 4th, 2015), W mahan 5 (December 11th, 2009), داوديان (December 11th, 2009)

  5. E.Valizadeh ?????? ??
    E.Valizadeh
    هوانورد عادی - سرباز یکم
    December 2009
    تهران
    7
    تعداد تشکر : 5
    Thanked 46 Times in 8 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش fmc برای کاربران شبیه ساز پرواز

    به نام آنکه آسمان ها را آفرید

    درس سوم


    بارگذاری اطلاعات شماره دو

    پس از انجام مراحل درس دوم حال نوبت به آن می رسد که مشخصات باند پروازی که شما قصد دارید از آن باند عمل بلند شدن (Take Off) را انجام دهید را در FMC یا FMS و یا MCDU وارد نمائید.
    برای وارد کردن شماره باند فرودگاه باید توجه داشته باشید با توجه به ATIS باند فعال فرودگاه کدامیک می باشد به عنوان مثال ممکن است یک در زمان خاص و در یک شرایط جوی باند فعال برای برخاستن باند شماره 29 چپ (29L) باشد پس به این موضوع دقت کافی داشته باشید.
    شماره باند Take Off را با استفاده از کلیدهای مربوط به عدد در FMC تایپ نمائید.
    نکته 1: اگر فرودگاهی که در آن هستید دارای باندها متعدد است لازم می باشد حتما نام باند را به صورت کامل وارد نمائید یعنی اگر باند فعال شما برای Take Off باند شماره 29 چپ است آن را به صورت 29L وارد نمائید ، اگر باند 29 راست می باشد آن را به صورت 29R و چنانچه در فرودگاهی بودید که باندی بانام Center داشت آن را به صورت 14C وارد نمائید.
    نکته2: ممکن است باند فعال شما باندی باشد با عددی تک رقمی مثلا باند شماره 7 چپ ، توجه داشته باشید باید در نام باند از دو عدد (در صورت تک بودن بودن باند) و در برخی فرودگاه ها از دوعدد و یک حرف(در فرودگاه هایی که بیش از یک باند پروازی دارند) استفاده کرد ، یعنی نام باند 7 چپ را به صورت(07L) تایپ نمائید.


    بعد از تایپ کردن شماره باند به طور کامل در FMC کلیدهای سمت چپ مانیتور از بالا دومین را انتخاب نمائید که عنوان آن RUNWAY است.

    حال NEXT PAGE را بزنید این کلید در FMC در قسمت بالای اعداد وجود دارد تا صفحه ایی با همان عنوان RTE ویا RTE1 برای شما باز می شود اما با عناوین متفاوت که VIA و TO است.

    حال می بایست مسیر پروازیتان را مشخص کنید (Route) های پروازیتان را مشخص کنید با توجه به Flight Plan می بایست مسیری که از آن می گذرید را در FMC وارد نمائید.
    در سمت راست قسمت TO اولین WayPoint که VOR است را وارد نمائید و اولین کلید از بالا در سمت راست را بزنید و پس از آن برروی دومین کلیک نمائید.

    نکته3: کد مورد نظر که VOR است سه کارکتری است.

    حال برروی کلید ACTIVATE کلیک نمائید این کلید در سمت راست از بالا آخرید کلید است.

    دکمه EXEC روشن می شود و روشن شدن آن بسیار مهم است زیرا به شما نشان می دهد که مراحل کاری شدن از نظر اعداد ، مسیر و ... صحیح بوده است.

    نکته4: منظور از صحیح بودن اطلاعات وارد شده و روشن شدن EXEC منظور از نظر اعداد و ارقامی است که دستگاه می تواند آن را تشخیص دهد یعنی اگر در جایی شما اطلاعات را وارد کرده باشید درست بودن و یا نبودن آن بر عهده شما است. مثلا به جای باند 29L باند 29R را وارد کرده باشید و این شماره باند اشتباه باشد FMC آن را صحیح تشخیص داده و در آخر کلید EXEC روشن می شود ، پس در وارد کردن اطلاعات نهایت دقت را به خرج دهید.

    نکته5: به هیچ وجه چراغ EXEC را خاموش نکنید.



    حال باید اطلاعات مربوط عمکلرد هواپیما (Performance ) را وارد نمائید:
    پس از زدن ACTIVATE صفحه ایی با نام ACT PERF INIT برای شما باز می شود در این صفحه باید اطلاعاتی چون:
    ZFW
    RESERVES
    COST INDEX
    CRZ ALT
    وارد گردد که به ترتیب مقدار و اعداد هریک را در FMC وارد کنید که در مورد هریک و مقدار آن ها در درس شماره یک صحبت کرده ایم.



    نکته6: اگر ارتفاع Cruise شما بیش از 17999 پا بود باید آن را به صورت Flight Level بیان کنید مثلا ارتفاع Cruise شما 23000 پا است پس باید آن را در FMC قسمت CRZ ALT بصورت FL230 وارد نمائید و اگر چنانچه ارتفاع شما کمتر از 17999 پا بود باید آن را با مقدار هزار بیان کنید مثلا اگر ارتفاع Cruise شما 9000 پا است آن را در FMC قسمت CRZ ALT ، مقدار 9000 را وارد نمائید.

    نکته7: FL مخفف Flight Level است و در این صورت باید خلبان QNE را در قسمت Altimeter Setting Knob تنظیم کنید ، و ارتفاعی که با مقدار هزار بیان می شود به آن Altitude می گویند و خلبان در آن حالت QNH را تنظیم می کند.

    نکته8: برای بدست آوردن ارتفاع برحسب Flight Level کافی است دو رقم اول که صفر است را حذف نمائیم تا Flight Level بدست آید ، مثلا ارتفاع 35000 پا اگر دو صفر اول آن را حذف کنیم به مقدار 350 می رسیم پس می گوییم FL350.

    نکته9: هر فرودگاهی دارای Transition Altitudeاست که خلبان قبل از رسیدن به آن ارتفاع QNH و پس از اینکه از آن عبور کرد QNE را تنظیم می کند و با توجه به آنکه در شبیه ساز پرواز Transition Altitude مقدار 17999 پا است پس بایستی نکته شماره6 را رعایت نمائید.

    نکته10:
    در بیان ارتفاع برحسب Flight Level حتما باید سه رقم بیان شود ، مثلا اگر Transition Altitude یک فرودگاه 7500 پا است اگر ارتفاع شما 9000 پا بود باید با سه رقم به صورت FL090 بیان نمائید.

    پس از وارد کردن اطلاعات فوق برروی کلید EXEC کلیک نمائید.
    کپی برداری با درج منبع مجاز می باشد.
    #3 ارسال شده در تاريخ December 11th, 2009 در ساعت 12:56:42

  6. The Following 9 Users Say Thank You to E.Valizadeh For This Useful Post:

    forood (December 12th, 2009), iq-boy (January 29th, 2010), SKY MAN (February 15th, 2010), naras (August 15th, 2011), NightVision (December 11th, 2009), orasess (February 16th, 2010), sky 2014 (April 4th, 2015), W mahan 5 (December 11th, 2009), داوديان (December 11th, 2009)

  7. TOM ?????? ??
    TOM

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    September 2009
    تهران
    66
    تعداد تشکر : 554
    Thanked 213 Times in 64 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش fmc برای کاربران شبیه ساز پرواز

    البته به گفته جناب فیرست افیسر یکسری اطلاعات هست که با موتور خاموش باید برنامه ریزی شود
    #4 ارسال شده در تاريخ December 12th, 2009 در ساعت 09:39:22

  8. The Following 3 Users Say Thank You to TOM For This Useful Post:

    First Officer (February 17th, 2010), forood (December 15th, 2009), W mahan 5 (February 19th, 2010)

  9. iq-boy ?????? ??
    iq-boy
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    January 2010
    ahan
    47
    تعداد تشکر : 195
    Thanked 271 Times in 46 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش fmc برای کاربران شبیه ساز پرواز

    دوستان یک سوال. در صفحه دوم RTE 1، روت مورد نظر را چطور می نویسیم. مثلا برای پرواز از OIII به OIMM، باید از DHN b411 metkI استفاده کرد و َapp رو از منوی Dep/App ست کرد؟
    یا اینکه باید از DHN b411 METKI b411 MSD استفاده کرد و بعد تقرب رو انتخاب کرد؟

    در این بین در صفحه LEGS، بعضی جاها دیسکانکت روت دیده میشه، برای رفعش باید چطور عمل کنیم و معیار چیه؟
    #5 ارسال شده در تاريخ February 15th, 2010 در ساعت 23:47:28

  10. The Following 2 Users Say Thank You to iq-boy For This Useful Post:

    Eshghe Parvaz (February 16th, 2010), W mahan 5 (February 19th, 2010)

  11. داوديان ?????? ??
    داوديان

    مدیرتالار خلبانی و مهمانداری
    August 2009
    کرج
    572
    تعداد تشکر : 2,070
    Thanked 4,242 Times in 580 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش fmc برای کاربران شبیه ساز پرواز

    شما ابتدا sid مورد نظر رو انتخاب ميكنين .

    بعد تو صفحه دوم rte در lsk سمت چپ با تيتر via نام مسير رو زده و در lsk هاي سمت راست با تيتر to نقطه اي كه مورد نظر هست و از اونجا از اون مسير خارج شده و وارد مسير جديد ميشويد وارد ميكنيد .
    #6 ارسال شده در تاريخ February 16th, 2010 در ساعت 00:00:36

  12. The Following 3 Users Say Thank You to داوديان For This Useful Post:

    Eshghe Parvaz (February 16th, 2010), iq-boy (February 16th, 2010), W mahan 5 (February 19th, 2010)

  13. iq-boy ?????? ??
    iq-boy
    هوانورد عادی - گروهبان دوم
    January 2010
    ahan
    47
    تعداد تشکر : 195
    Thanked 271 Times in 46 Posts

    ??? ??? پاسخ : آموزش fmc برای کاربران شبیه ساز پرواز

    ممنونم جناب داودیان عزیز. پس اول باید sid رو انتخاب کنم و بعد در صفحه دوم rte وارد کنم. در مورد star هم همینطوری هست یا نزدیک فرودگاه مقصد باید star انتخاب بشه؟
    یک سوالم هم این هست که آیا vor فرودگاههای مبدا و مقصد رو باید تو صفحه دوم rte وارد کنم یا احتیاجی نیست؟
    #7 ارسال شده در تاريخ February 16th, 2010 در ساعت 00:06:16

  14. The Following User Says Thank You to iq-boy For This Useful Post:

    W mahan 5 (February 19th, 2010)

  15. F.A ?????? ??
    F.A
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    December 2009
    THR
    188
    تعداد تشکر : 292
    Thanked 706 Times in 170 Posts

    ??? ??? پاسخ: آموزش fmc برای کاربران شبیه ساز پرواز

    دوستان عزیز نمی دونم جای مناسبی رو برای طرح سوالم انتخاب کردم یا نه.
    pc من قیمی شده و نیاز به ارتقاع داره و بیشتر خاموشه. حالا میخوام ارتقا بدم. سوالم اینه که برای استفاده ونصب برنامه های شبیه ساز سیستم باید از چه قدرت سخت افزاری بهره برد. (گرافیک/رم/cpu) ؟
    متشکرم
    #8 ارسال شده در تاريخ January 6th, 2012 در ساعت 11:13:19

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0