برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. Tbm6262 ?????? ??
    Tbm6262
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    January 2010
    اایران
    142
    تعداد تشکر : 210
    Thanked 548 Times in 132 Posts

    ??? ??? تجهيزات ناو بري در تاريخ هوانوردي

    تا پيش از ابداع رادار در جنگ جهاني دوم، قطب نماي مغناطيسي
    براي هر نوع ناوبري به کمک نقشه يکي از ضروري ترين آلات دقيق کشتي ها و هواپيماها محسوب ميشد.

    اين درست است که تشخيص و تعيين مسير پرواز در هواي صاف با استفاده از نقشه و علائم و نقاط نشانه زميني مطمئن تر از اعتماد صرف به قطب نماست.

    در گذشته هم خلبان براي اثبات اين که قطب نما وسيله اي غير ضروري است و خلبان نبايد در هر شرايطي به آن اعتماد کند، استدلالهايي داشتند.

    اما در مقابل اين داعيه ها نکته مهمي هم مطرح است: وقتي هواپيما با توده ابر و يا هواي مه آلود مواجه ميشود، يعني درست در لحظات حساسي که خلبان به قطب نما نيازمند است،هواپيما شروع مي کند به دور خود چرخيدن.

    در حال حاضر دليل چنين رويدادي دقيقا مشخص شده است: هواپيما به دور خود ميچرخد زيرا خلبان هواپيما را به دور خود ميچرخاند!

    به عبارت ديگر ، هواپيما به دنبال دم خود ميچرخد و با اين حال خلبان چنين ميپندارد که مستقيما به جلو پرواز ميکند.

    اگر فکر ميکنيد چنين چيزي امکان پذير نيست، مسلما هرگز در ميان دشتي پهناور و يا در سرزميني باز و وسيع يا حتي روي جاده اي عريض و پهن گرفتار هواي مه آلود غليظ نشده ايد!

    اما امروز خلبانان تحت آموزش هاي وسيعي قرار ميگيرند.

    آنان به خوبي مي دانند که دير يا زود مجبور خواهند بود که در ميان ابرها يا مه غليظ يا حتي بر فراز دريا پرواز کنند و در چنين شرايطي اگر هواپيما به وسايل و تجهيزات راداري مجهز نباشد، قطب نما تنها وسيله اي است که مي تواند آنها را هدايت کند. اما در اينجا موضوع ديگري هم مطرح است: ناوبري هوايي به وسيله قطب نما هم هميشه کاملا رضايت بخش نيست.

    همانطور که در درياها هم براي دريانوردان چنين بوده است.

    به منظور تعيين مسير صحيح پرواز و هدايت دقيق هواپيما خلبان بايد اثر باد را هم منظور دارد. شدت باد کميتي بسيار نامعلوم و متغير است.

    گر چه ناوبر کشتي هم بايد به حرکت امواج و جذر و مد دريا توجه داشته باشد اما اين گونه عوامل در مقايسه با سرعت کشتي معمولا تأثير ناچيزي بر مسير حرکت مي نهند.

    علاوه بر اين قدرت امواج و اثر جذر و مد دريا بر مسير کشتي را ميتوان با دقت کافي تعيين کرد و در جداولي فهرست بندي نمود و يا حتي بروي نمودار آورد.

    ولي هيچکس نميتواند پيش بيني کند که باد در هر لحظه از کدام سمت و با چه سرعتي ممکن است بوزد. به همين دليل خلبان هوشيار قطب نماي هواپيما خورد را گاه به گاه از طريق جهت يابي راديويي با علائم زميني کنترل مي کند.

    قطب نماي هواپيما در مقايسه با قطب نماي کشتي پيشرفت ها و اصلاحات گوناگوني را از سر گذرانده است .

    به طوري که در حال حاضر به سختي ميتوان اين دو نوع دستگاه مشابه را يکي دانست.

    قطب نماي هواپيما در مقايسه با قطب نماي دريانوردي لزوما بايد از نظر وزن سبک تر باشد، عقربه آن با سرعت بيشتر و ارتعاش کمتر وضعيت جديد را نشان بدهد، در مقابل حرارت هاي پايين در ارتفاعات زياد به خوبي مقاومت کند، با کوچکترين تکان و نوسان هواپيما تحريک شود .

    شايد از همه مهم تر آن که وقتي هواپيما در وضعيتي قرار ميگيرد که هيچ نوع کشتي اي قادر به تجربه آن نيست بايد همچنان بتواند به عنوان قطب نما به انجام وظيفه خطير خود ادامه دهد.

    قطب نماي هواپيما همچون همتاي خود يعني قطب نماي کشتي بايد تا حد امکان از نظر انحراف، يا به عبارتي از نظر خطاهاي ناشي از همجواري با مواد و مصالح مغناطيسي و جريانهاي الکتريکي موجود در هواپيما تصحيح شود.

    عمل تصحيح که در مورد قطب نماي کشتي هم اعمال ميشود به اين ترتيب صورت ميگيرد که هواپيما به دور نوعي مرکز قطب نمايي در حال چرخش روي زمين، ميگردد.

    در اين حال عقربه قطب نماي هواپيما بايد هم جهت با عقربه قطب نماي روي زمين جابجا شود.

    سپس در صورت مشاهده کوچکترين انحرافي، با قرار دادن مغناطيس هاي تصحيح شده کوچکي در شيارهاي موجود در بالا يا پايين قطب نما آن را تصحيح مي کنند.

    با اين شيوه هيچگاه نميتوان قطب نما را به طور دقيق تصحيح کرد و به همين دليل معمولا در کابين خلبان کارت کوچکي شامل "ميزان انحراف مجاز" روي تابلوي آلات دقيق در کنار قطب نما ديده ميشود.

    باز هم به عنوان وجه تشابه ديگري با قطب نماي کشتي، قطب نماي هواپيما مغناطيسي است که نه به سمت شمال حقيقي بلکه به سمت شمال مغناطيسي نشانه ميرود.اين خطا را "اختلال قطب نمايي" مينامند.

    مقدار اين خطا در نقاط مختلف سطح زمين متغير است و حتي سال به سال تغيير ميکند.

    تجهيزات دقيق ناوبري ما را قادر ساخته اند که مسير صحيح پرواز را در دل تاريکي شب ها يا در ميان مه و ابر تشخيص دهيم. بدين ترتيب است که ناوبري در اين شرايط حساس و دشوار در حال حاضر به راحتي صورت ميگيرد.

    چنان راحت که گويي در روز روشن خط راه آهن را دنبال ميکنيم!

    کار با اين سيستم ها به قدري آسان شده است که خلبان با يک بار آشنايي و استفاده از آنها به آساني ميتواند عمليات ناوبري را انجام دهد و به طور دقيق و واضح عملکرد آنها را تفسير کند، البته مشروط بر آن که اشکال و نقصي در کار نباشد.
    پرواز....پرواز.....پرواز....؟؟؟
    #1 ارسال شده در تاريخ January 7th, 2010 در ساعت 19:15:26

  2. The Following 5 Users Say Thank You to Tbm6262 For This Useful Post:

    Eshghe Parvaz (January 8th, 2010), luckyboy (January 8th, 2010), Mahan (January 7th, 2010), SKY MAN (January 7th, 2010), sajad2k (March 4th, 2015)

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0