ایروسنتر,بزرگترین مرکز هوافضا و هوانوردی ایران

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج 1 تا 10 از 16 مجموع
dqw
  1. #1
    عضو شورا هوانوردی

    آواتار Ali Pilot

    تاریخ عضویت
    July 2009
    موقعیت
    TEHRAN
    ارسالها
    4,781
    تشکر
    10,967
    تشکر شده : 30,393 بار در 4,796 پست
    ارسال های وبلاگ
    2

    new_3 روزی که خواستم خلبان شوم! مصاحبه با خلبان زن ايراني

    تذكر:اين مصاحبه توسط سايت آويا تهيه و تنظيم گرديده و تمامي حقوق آن متعلق به اين مركز است.





    آویا-خانم صادق‌نیا لطفا بفرمایید چطور به این رشته علاقه‌مند شدید و از چه سالی آن را شروع کردید؟

    بر خلاف اکثریت که از دوران کودکی به این رشته علاقه‌مند هستند، من در زمان انتخاب رشته‌ی دانشگاهی به این رشته علاقه پیدا کرده و اطلاعاتی در مورد آن کسب کردم و این رشته را انتخاب کردم . از سال 82 و از طریق دانشگاه وارد این رشته شدم.

    از اوایل سال 85 پروازهای خودم را شروع کردم و در مهر 86 و آبان 87 به ترتیب مدارک CPL و Instrument را اخذ نمودم و امسال هم موفق به اخذ مدرک استاد خلبانی شدم.





    آویا- با توجه به علاقه‌مندی بیش‌تر افراد به رشته‌ی خلبانی در مورد اقدامات لازم برای ورود به این رشته توضیحاتی بفرمایید.

    کسی که دیپلم ریاضی داشته باشد از طریق کنکور سراسری و انتخاب رشته‌ی هوانوردی می‌تواند وارد این رشته شود، که دانشکده‌ی صنعت هواپیمایی و دانشکده های هوانوردی علمی کاربردی این رشته را آموزش می‌دهند.

    این رشته در ایران تنها در دو مقطع کاردانی (PPL) و مقطع کارشناسی ( CPL) و (instrument) ارائه می‌شود.


    دانشکده های آزاد معتبر مثل معراج ، آرتاکیش ، هما ، بوتیا و... هم که تحت نظارت هواپیمایی کشوری هستند از طریق آزمون ورودی که شامل هوش و زبان است دانشحو می‌پذیرند.


    در اصل فرقی بین دانشگاه و دانشکده های آزاد وجود ندارد و هر دو از نظر محتوای درسی تحت سیلابس مصوب هواپیمایی کشوری عمل میکنند . در دانشگاه یک سری واحدهای مکمل کارگاهی مثل کارگاه های فن آوری، کارگاه موتور جت ، کارگاه موتور پیستونی،کارگاه ساختمان هواپیما ، کارگاه سیستم هواپیما و یا برخی از واحدها که مربوط به مهندسی تعمیر و نگهداری است هم تدریس می‌شود. اما به طور کلی دروس مربوط به قوانین پروازی که از مباحث مهم می باشند در هر دو یکسان می‌باشد .


    نکته‌ی قابل ذکر این است که تحصیل این رشته چه در دانشکده های آزاد و چه در دانشگاه‌ها پر هزینه است، چرا که نهایتا هزینه‌ی پرواز در هر دو به صورت آزاد محاسبه می‌شود.





    آویا-آیا تمام این دانشکده ها در تهران هستند؟

    پایگاه‌های آنها با هم متفاوت است.به عنوان مثال پایگاه معراج در فرودگاه قزوین، آرتا کیش و هما در فرودگاه پیام کرج و بوتیا در فرودگاه کرمان است و مرکز آموزش فنون که در سالهای گذشته از آن به عنوان کمپانی خلبان سازی ایران نام برده شده است تا حدودی در شهرهای مختلف فعالیت دارد .




    آویا-یک خلبان به طور نرمال در یکسال چه قدر پرواز می‌کند؟ عمر کاری یک خلبان چه قدر است؟

    مصوبه‌ی هر شرکت متفاوت است. ولی اصولی این است که بیش‌ترین ساعت پرواز در ماه بین 80 تا 100 ساعت باشد البته در فصل‌ها و ایام خاص ساعت های پروازی متفاوت است.

    سن بازنشستگی خلبانی در شرکت های هواپیمایی مانند دیگر مشاغل در ایران 30 سال است.





    آویا-برای هر مدرکی که در این رشته اخذ می‌شود موقعیت کاری و یا گزینه‌های موجود برای کار کردن به چه شکل است؟

    مدرک PPL مربوط به خلبانی شخصی است که تنها شامل هواپیماهای تک موتوره می‌شودکه در کشورهایی مثل کانادا و یا استرالیا طرفداران زیادی دارد.

    پس از اخذ مدرک CPL و دریافت ریتینگ Inst. خلبان مدارک مورد نیاز جهت استخدام در ایرلاین‌ها را داراست.


    کسی که وارد ایرلاینی می‌شود می بایست مراحل استخدامی را پشت سر بگذارد.


    در بیشتر ایرلاین ها خلبان پس از ورود در مرحله‌ی اول از نظر سطح زبان مورد سنجش قرار می گیرد . بعد ازآن طی یک دوره‌ی چند ماهه و به طور روزانه مرحله‌ی تایپ هواپیما که به صورت تئوری است شروع می‌شود، بعد از اتمام این مرحله امتحانی گرفته می‌شود که در صورت قبولی، فرد به هواپیمایی کشوری معرفی شده و پس از قبولی در امتحان سازمان هواپیمایی کشوری به مرحله بعد می رود ، که simulator نام دارد . این مرحله در حدود 10 تا 30 پروازشبیه سازی شده تحت نظارت استاد خلبان می باشد و بعد از تأیید توسط استاد مذکور پشت گواهینامه‌ی خلبانی فرد تایپ هواپیمایی که گذرانده مثلا تایپ ایرباس320 قید می شود. پس از آن چیزی حدود 50 تا 100 ساعت پرواز observe باید انجام شود و در آخر یک پرواز با هواپیمای بدون مسافر تحت نظارت استاد خلبان انجام می‌شود و در صورت تأیید پرواز، فرد اکنون به عنوان کمک خلبان اجازه پرواز می‌یابد.


    در مورد پروازهای تفریحی با هواپیما های فوق سبک نیز می بایست مدرک پرواز با هواپیمای فوق سبک که متفاوت از مدارک ذکر شده در بالا است از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ شود.





    آویا- شرایط کنونی آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها از نظر اعطای مدرک، هزینه‌ها و درصد دانشجویان از نظر جنسیت به چه شکل است؟

    در دوره‌ی تحصیل ما تعداد خانم‌ها 3 نفر بودند و این تعداد تا مرحله ی instrument بین 1 تا 3 نفر متغیر بود اما در حال حاضر نسبت خانم‌ها افزایش پیدا کرده است.

    اگر هزینه پروازها و اخذ گواهینامه های مربوطه تا مقطع Inst. را به قیمت روز براورد کنیم 45-40 میلیون تومان باید پرداخت شود.





    آویا- برای آموزش پرواز از چه هواپیماهایی استفاده می‌شود؟ آیا سن این هواپیماها بالاست؟ شما در هر مرحله از چه هواپیمایی استفاده کردید؟

    برای پرواز هواپیماهایی چون : TECNAM،BONANZA ، Cessna 172 ،TB 21، TB 200 ، PIPER و DIAMOND و ... مورد استفاده هستند. از نظر سنی هواپیماهای tecnam, Diamond، Cessna تقریبا جوان‌تر هستند .

    قائدتا در هر مقطع و نیز در هر دانشکده خلبانی هواپیماهای مورد استفاده متفاوت است ، من به غیر از TB21 Diamond بقیه هواپیماهای ذکر شده را تجربه کرده‌ام.





    آویا- با توجه به این که پرنده‌ی آبی از تولیدات داخل است، نظر خلبان‌ها در مورد پرواز با آن چیست؟

    من تجربه‌ی پرواز با پرنده‌ی آبی را نداشته‌ام.




    آویا- به نظر شما آیا آموزش‌های خلبانی در ایران با توجه به استانداردهای جهانی انجام می‌شود؟ آیا درست است که خلبانان ایرانی از بهترین خلبانان هستند؟

    اگر اجازه بدهید در مورد استانداردهای آموزشی حرفی نزنم چون خودم را در جایگاهی نمی‌بینم که در مورد این موضوع اظهارنظر کنم! اما در مورد خلبان‌های ایرانی این را باید بگویم که شخصا خلبان‌های ایرانی را باور دارم چون اطلاع دارم کسانی که هواپیماهای ما را هدایت می‌کنند چه مراحلی را برای این کار طی کرده اند و چه طور ارزیابی شده اند.




    آویا- جایگاه خلبانان ابرانی در خارج از کشور به چه شکل است ؟ از نظر موقیت شغلی کدام یک برای آن‌ها بهتر است؟ ایران یا سایر کشورها؟

    با توجه به اینکه خلبان در حین پرواز مسئولیتی بسیار سنگین بر عهده دارد که در اصل حفظ جان مسافر و به مقصد رساندن ایمن و سالم هواپیماها که در شرایط حاضر جزو سرمایه‌های ما محسوب می‌شوند می باشد می‌بایست جایگاه مناسب‌تری داشته باشند چنانچه اگر یک خلبان ایرانی با گواهینامه و تایپی که گذرانده در یک ایرلاین خارجی مشغول به کار شود درآمدی مناسب‌تر خواهد داشت.

    نکته‌ی قابل ذکر این است که در برخی از ایر لاین های اروپایی بیش از 50% کمک خلبان‌ها خانم هستند، اتفاقی که در ایران شاید محدود به 3 یا 4 نفر باشد!





    آویا- آیا برای افرادی مثل شما که دارای مدرک instrument هستند امکان جذب در ایرلاین‌های بین‌المللی وجود دارد؟

    یکی از شرایط جذب ایرلاین‌های بین‌المللی برای خلبانان دارای گواهینامه CPL/Inst. داشتن پروازی حدود 500 تا 2000 ساعت با هواپیماهای جت می‌باشد.




    آویا-به طور کلی دردسرها و پیامدهای خلبانی برای خانم‌ها در ایران چیست؟

    من حتی اگر باز هم به عقب برگردم و اطلاعات الآن را داشته باشم این راه را انتخاب می‌کنم اما به نظر من کسی که وارد این سیستم می شود باید روحیه‌ی خیلی قوی و بالا داشته باشد.

    این مسئله شبیه زنده به گور کردن دختران در زمان پیامبر(ص) است! شاید در حال حاضر این اتفاق به طور مستقیم نیفتد اما با جدی نگرفتن یک نیروی متخصص و کارآمدکه از دانش خوبی هم برخورداراست او را زیر پا می‌گذارند.


    این مشکل در مورد آقایان صدق نمیکند و اکثر آقایان با گرفتن مدرک instrument ، به شرط داشتن شراط سنی 99%احتمال استخدام را با خود به همراه دارند.




    آویا-از وضعیت خانم هایی که خلبان شدند و مشغول به کار هستند اطلاعی دارید؟

    بله . این تعداد بسیار محدود است





    آویا-آیا این افراد از وضعیت کارشان راضی هستند؟آیا محیط آن ها را پذیرفته است؟

    محیط کار در ایران برای خانم ها بیشتر شبیه عملکرد یک میکروسکوپ است چون تمام کارهای آن ها و حرکاتشان به شدت زیر ذره بین است و اگر اشتباه کوچکی را که شاید آقایان آن را در روز 100 بار انجام بدهند و نادیده هم گرفته می شود، مرتکب شوند بارها گفته می شود و آن فرد بارها مورد انتقاد قرار می گیرد.


    به نظر من این مسئله ریشه در فرهنگ ما دارد. اگر خانمی در جایی مشغول به کار می شود مثل یک اتفاق غیر معمول با آن برخورد میکنند و به دنبال آن منتظرند تا اتفاق غیر عادی هم رخ دهد!


    مردم تصور می کنند اگر یک خانم خلبان باشد کار خیلی خیلی مهمی انجام داده! در صورتیکه نباید این مسئله را تا این حد بزرگ کنیم چون برخورد متفاوت، خود باعث بروز این مشکل می شود، اگر من خلبان شدم همان کاری را انجام داده ام که یک مرد انجام داده است.پس کار خیلی مهمی صورت نگرفته است.


    همچنین بسیاری از مردم تصور می کنند این رشته نیازی به زور بازو و قدرت مردانه دارد در حالی که این طور نیست بلکه به تفکر احتیاج دارد و یک خلبان باید به یک سری قوانین و دانش بالا آگاه باشد و این مهم است!





    آویا-با توجه به مسائلی كه برای شما در استخدام داخل كشور وجود دارد، برای میان مدت چه برنامه‌ای دارید؟

    استاد خلبانی را برای کسب تجربه ی بیش تر ادامه بدهم تا همانطور که اساتید من طعم شیرین پرواز را به من چشاندند من نیز این تجربه شیرین را با بقیه تقسیم کنم.





    آویا- اگر سخنی برای خاتمه دارید بفرمایید.

    حضرت علی (ع) اعتقاد داشتند که ارزش هر انسانی به تخصص و لیاقت او است. و اگر آن را در زمان حال به کار ببریم بابد بگوییم که ارزش هر انسان به تخصص و لیاقت او است نه جنسیت او.



    منبع:[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]

    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]

  2. 14 کاربر مطلب Ali Pilot عزیز را پسندیده اند

    black-pilot (February 20th, 2010), Eshghe Parvaz (February 21st, 2010), Farhan (May 31st, 2012), iq-boy (February 20th, 2010), IR Blue SKY (May 31st, 2012), m.boostani (February 20th, 2010), SKY MAN (June 5th, 2010), Mohammad Tomcat (February 20th, 2010), Mohammadme (June 5th, 2010), mona (June 6th, 2010), orasess (February 20th, 2010), sani (June 1st, 2012), shahryar_bp (February 20th, 2010), سجیل (May 30th, 2012)

  3. #2
    کارشناس هوانوردی

    آواتار orasess

    تاریخ عضویت
    September 2009
    موقعیت
    Karaj
    ارسالها
    860
    تشکر
    4,565
    تشکر شده : 3,787 بار در 765 پست

    پیشفرض پاسخ : روزی که خواستم خلبان شوم! مصاحبه با خلبان زن ايراني

    یه سوالی که توی این سوالا نبود اینکه این خانم مشکلی برای استخدام داشت؟ نداشت؟ توی ارلاینی استخدام شد یا نه؟

    اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویمو نمي گذارم كه حتي ذره اي از خاك پاك ايران را اين وحشي هاي بي سر و پا ( بعثی ) با خود ببرند و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم.

    فرازهایی از وصیتنامه ی شهید سرلشگر خلبان حسین خلعتبری





  4. 6 کاربر مطلب orasess عزیز را پسندیده اند

    Ali Pilot (February 21st, 2010), irufo (February 20th, 2010), Mohammadme (June 5th, 2010), mona (June 6th, 2010), sani (June 1st, 2012), shahryar_bp (February 20th, 2010)

  5. #3
    F.A
    F.A آفلاین است
    هوانورد نیمه فعال-ستوان سوم
    آواتار F.A

    تاریخ عضویت
    December 2009
    موقعیت
    THR
    ارسالها
    191
    تشکر
    294
    تشکر شده : 707 بار در 173 پست

    پیشفرض پاسخ : روزی که خواستم خلبان شوم! مصاحبه با خلبان زن ايراني

    مگه هنوزم از طریق دانشگاه (کنکور) میشه به رشته خلبانی وارد شد؟

  6. 2 کاربر مطلب F.A عزیز را پسندیده اند

    Ali Pilot (June 5th, 2010), mona (June 6th, 2010)

  7. #4
    کارشناس هوانوردی

    آواتار orasess

    تاریخ عضویت
    September 2009
    موقعیت
    Karaj
    ارسالها
    860
    تشکر
    4,565
    تشکر شده : 3,787 بار در 765 پست

    پیشفرض پاسخ : روزی که خواستم خلبان شوم! مصاحبه با خلبان زن ايراني

    نقل قول ارسالی توسط F.A مشاهده موضوع
    مگه هنوزم از طریق دانشگاه (کنکور) میشه به رشته خلبانی وارد شد؟
    دانشگاه علمی کاربردی داره
    البته دوره ی یه سال و نیمه رو 4سال طولش می ده!

    اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویمو نمي گذارم كه حتي ذره اي از خاك پاك ايران را اين وحشي هاي بي سر و پا ( بعثی ) با خود ببرند و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتما به این مردم خوب تقدیم می کردم.

    فرازهایی از وصیتنامه ی شهید سرلشگر خلبان حسین خلعتبری





  8. 3 کاربر مطلب orasess عزیز را پسندیده اند

    Ali Pilot (February 21st, 2010), Mohammadme (June 5th, 2010), mona (June 6th, 2010)

  9. #5
    کارشناس هوانوردی

    آواتار SPACE MAN

    تاریخ عضویت
    November 2008
    موقعیت
    tehran
    ارسالها
    657
    تشکر
    731
    تشکر شده : 2,948 بار در 551 پست

    پیشفرض پاسخ : روزی که خواستم خلبان شوم! مصاحبه با خلبان زن ايراني

    خانم صادق نیا هم اکنون استاد خلبان معراج هستن ولی تا اکنون من سعادت نداشتم با ایشان پرواز کنم ولی چندین بار در واحد گراند ایشان رو زیارت کردم....واقعا خوش برخورد و دلسوز هستن
    پرواز اندازه آدم رو بر ملا میکنه... هر چی بالاتر میری.بالاتر و بالاتر میری.... دنیا از دید تو بزرگتر میشه و تو از دید دنیا کوچکتر. . .


    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]


    آرزو دارم در آسمان بمیرم ......... در آغوش عشق دومم پرواز بمیرم ......به عشق اولم خدا نزدیکتر باشم .... و از عشق سومم خانواده کمی دور ... تا درد جدایی ودل کندن را کمتر احساس کنم .....

  10. 6 کاربر مطلب SPACE MAN عزیز را پسندیده اند

    Ali Pilot (June 5th, 2010), Farhan (May 31st, 2012), SKY MAN (June 5th, 2010), Mohammadme (June 5th, 2010), mona (June 6th, 2010), sani (June 1st, 2012)

  11. #6
    مدیر انجمن E&E

    آواتار Mohammadme

    تاریخ عضویت
    October 2009
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    906
    تشکر
    12,499
    تشکر شده : 5,216 بار در 897 پست

    پیشفرض پاسخ : روزی که خواستم خلبان شوم! مصاحبه با خلبان زن ايراني

    اساتید ببخشند که من نظر می دم.
    جسارتاً انگار این خانم از وضعیت استخدام خبری ندارند که می گن 99% آقایون پس از گرفتن Instrument Rating کمک خلبان می شن.
    نکته دوم اینه که بنده 100% با کار خانم ها در زمینه خلبانی و کمک خلبانی مخالفم.
    دلیل : انصافاً این همه خلبان مرد داریم که بیکارند که خیلی هاشون هم دوره رو خوب گذروندن (آقای داودیان خودمون) و از اون جایی که وظیفه درآمد عموماً و شرعاً و عرفاً با مردها است پس دیگه جایی برای زن ها نمی مونه که بخواهند نو یه ایرلاین مشغول بشن.
    اگر به من بود اون 3 یا 4 نفر زنی هم که تو ایرلاین های مختلف مشغول بودن رو از کار بیکار می کردم و به جاشون 4 نفر مرد می آوردم (این همه می گیم معضل بیکاری، خوب به جای استخدام زن ها، بیایید مرد ها رو استخدام کنید، فکر کنم تو این دوره زمونه اینو یه بچه 5 ساله هم متوجه بشه)



  12. 6 کاربر مطلب Mohammadme عزیز را پسندیده اند

    Ali Pilot (May 30th, 2012), Farhan (May 31st, 2012), IR Blue SKY (May 31st, 2012), jafarm (May 31st, 2012), pakradm (October 9th, 2012), داوديان (June 5th, 2010)

  13. #7
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    آواتار delta

    تاریخ عضویت
    August 2011
    موقعیت
    tehraN
    ارسالها
    158
    تشکر
    209
    تشکر شده : 429 بار در 135 پست
    ارسال های وبلاگ
    3

    پیشفرض پاسخ: روزی که خواستم خلبان شوم! مصاحبه با خلبان زن ايراني

    هر چند این تاپیک برا یه قرن پیشه ولی حرفتو قبول دارم محمد !!
    **خلبان ها به خدا نزدیک ترند**

  14. #8
    کارشناس هوانوردی

    آواتار SPACE MAN

    تاریخ عضویت
    November 2008
    موقعیت
    tehran
    ارسالها
    657
    تشکر
    731
    تشکر شده : 2,948 بار در 551 پست

    پیشفرض پاسخ: روزی که خواستم خلبان شوم! مصاحبه با خلبان زن ايراني

    کاپیتان فرناز صادقنیا یکی از بهترین استاد هایی بودن که تا به حال باهاشون پرواز کردم.... امیدوارم به همه آرزوهاشون برسن ...لایق بهترین ها هستن....
    آخرین ویرایش توسط SPACE MAN در تاریخ May 31st, 2012 انجام شده است
    پرواز اندازه آدم رو بر ملا میکنه... هر چی بالاتر میری.بالاتر و بالاتر میری.... دنیا از دید تو بزرگتر میشه و تو از دید دنیا کوچکتر. . .


    [برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید. برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید...]


    آرزو دارم در آسمان بمیرم ......... در آغوش عشق دومم پرواز بمیرم ......به عشق اولم خدا نزدیکتر باشم .... و از عشق سومم خانواده کمی دور ... تا درد جدایی ودل کندن را کمتر احساس کنم .....

  15. 4 کاربر مطلب SPACE MAN عزیز را پسندیده اند

    Amiralikarimi (May 31st, 2012), Captain Mostafavi (May 31st, 2012), Farhan (May 31st, 2012), mobinall (May 31st, 2012)

  16. #9
    هوانورد نیمه فعال-ستوان دوم
    آواتار jb1989

    تاریخ عضویت
    May 2011
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    272
    تشکر
    81
    تشکر شده : 671 بار در 224 پست

    پیشفرض پاسخ: روزی که خواستم خلبان شوم! مصاحبه با خلبان زن ايراني

    ایشالا مسئله ی خلبان شدن خانوم ها عادی بشه تو ایران یه چند تا هم کلاسی خانوم داریم وارد این رشته شدند به امید رسیدن به هدفشون.البته یکی از لاینها یه خلبان خانوم داره با آاقاشون میرن پرواز as a first officer

  17. #10
    مدیر موقت بخش اخبار

    آواتار Farhan

    تاریخ عضویت
    May 2011
    موقعیت
    تهران
    ارسالها
    1,575
    تشکر
    4,448
    تشکر شده : 8,885 بار در 1,541 پست
    ارسال های وبلاگ
    1

    پیشفرض پاسخ: روزی که خواستم خلبان شوم! مصاحبه با خلبان زن ايراني

    راستی دوستان شرایط سنی برای استخدام خلبانی چند سال هست؟


 
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

تگ ( کلمات کلیدی ) این تاپیک / مناسب برای موتورهای جستجو

قوانین ارسال

  • نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید
  • نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • نمی توانید نوشته خود را ویرایش کنید
  •  
 
Copyright © 2007 - 2012, Aerocenter.ir. All Rights Reserved.
تمامی حقوق نزد ایروسنتر محفوظ است.
مرکز هوافضا و هوانوردی ایروسنتر