برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 4 1234 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 37
dqw
  1. persian_astro ?????? ??
    persian_astro

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    May 2010
    زمین - ایران - شیراز
    67
    تعداد تشکر : 273
    Thanked 338 Times in 65 Posts

    hot آموزش ساخت هواپیمای رادیو کنترل

    با سلام اینم اموزش تبدیل کنترل اسباب بازی ها به کنترل هواپیما مدل واسه تازه وارد ها
    البته دقت کنید بردش حدود 100 تا 200 متره ولی خیلی مقرون به صرفه هست.و همچنین نمی تونید با این مدار دور موتور رو کم و زیاد کنید.و حالا:
    تهیه رادیو کنترل برای هواپیمای مدل







    کنترل حرکت در هواپیما های مدل توسط سیستم رادیو کنترل انجام میشود که شامل بخش فرستنده و گیرنده می باشد.امواج ارسال شده از فرستنده توسط مدار گیرنده دریافت و به صورت فرمان الکتریکی به سرووها منتقل و باعث حرکت سطوح کنترلی و در نتیجه تغییر مسیر مدل می گردد.


    و اما رادیو کنترل برای مدلی که می سازید را یا باید به صورت حاضری از فروشگاههای مخصوص مدلهای پروازی خریداری کنید که قیمت آن بسته یه تعداد کانالها و مدل و مارک کارخانه سازنده متغیر می باشد ولی معمولا یک ست رادیو کنترل ۴ کاناله شامل فرستنده،گیرنده و ۳ یا ۴ عدد سروو حدود ۱۵۰ هزار تومان می شود که البته برای همه از جمله مبتدیان قابل تهیه نیست و هزینه زیادی برایشان می باشد


    راه دیگر برای تهیه رادیو کنترل استفاده از فرستنده و گیرنده مدلهای حاضری دیگر مثل هواپیماها و ماشین های مدل ارزان قیمت میباشد که البته معمولا ۲ کاناله هستند که در شکلهای زیر نمونه هایی از آنها را مشاهده می کنید.







    البته تهیه رادیو کنترل ماشین های مدل راحتتر هست و ارزانتر هم تمام می شود و با قیمتی حدود ۷ یا ۸ هزار تومان می توانید یک ماشین رادیو کنترلی نسبتا خوب خریداری کنید که غیر از قسمت رادیو کنترل آن از موتور ها و بقیه قطعات آن هم می توانید استفاده نمایید.ولی در صورت امکان از مدلی که در زیر شکل آن دیده می شود تهیه کنید چون رادیو کنترل آن برد زیادی دارد و نقشه مدارات آن را هم بدست آورده ام و امکان بهبود و تغییرات نیز در آن وجود دارد.




    در این ماشین ها مدار فرستنده با ولتاژ ۳ ولت (۲ عدد باطری قلمی) و مدار گیرنده با ولتاژ ۹ ولت (۶ عدد باطری قلمی) کار میکند و بردی حدود ۳۰ متر را پوشش می دهد.
    برای استفاده از این رادیو کنترل جهت هواپیمای مدل اولین و مهمترین چیزی که می بایست تقویت کرد برد فرستنده هست که حداقل نیاز به ۷۰ تا ۱۰۰ متر می باشد. برای افزایش برد در یک فرستنده کنترل از راه دور ۲ راه وجود دارد ۱-افزایش طول آنتن۲- افزایش ولتاژ کار فرستنده رادیو کنترل.
    معمولا در ماشین های مدل از آنتن های مفتولی و فنری به طول حدود ۳۰ سانتی متر استفاده می شود که البته برای استفاده مورد نظر ما کم می باشد و باید از آنتن های تلسکوپی به طول ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی متر استفاده کنید که براحتی و از فروشگاههای فروش لوازم و قطعات الکتریکی و به قیمتی حدود ۱۰۰۰ تومان قابل تهیه می باشد.همچنین به انتهای آن یک روبان قرمز رنگ به طول حدود ۳۰ سانتی متر ببندید که برای مشخص شدن جهت وزش باد در موقع پرواز دادن مدل مفید می باشد.






    در مورد افزایش ولتاژ تغذیه مدار فرستنده هم باید بگویم که در اصل ولتاژ کار مدار این گونه ماشین های مدل ۹ ولت میباشد ولی چون نیازی به برد زیاد نیست و همچنین افزایش تعداد باطری ها هم فرستنده را سنگین میکند و هم گرانتر تمام می شود از ولتاژ ۳ ولت استفاده می شود.شما می توانید جای باطری دو تایی فرستنده را بریده و از باطری های شارژی پک شده مانند همانیکه برای مدلتان تهیه کرده اید استفاده کنید.

    در اینجا هم شکل بردهای مدار فرستنده و گیرنده ماشین مدل که باز شده ،نشان داده شده است.




    برد مدار فرستنده رادیو کنترل



    برد مدار گیرنده رادیو کنترل




    برد مدار گیرنده رادیو کنترل
    تعداد کانالهای فرمان در این رادیو کنترل ۲ تا می باشد که در ماشین کنترلی برای حرکت به جلو ، عقب ، راست و چپ استفاده می شوند.
    برای شروع باید ابتدا برد مدار گیرنده را با جدا کردن سیمهای متصل به جا باطری و کلید و آنتن و همچنین موتورها از داخل ماشین کنترلی خارج نمایید.در شکل زیر سیمهای برد گیرنده نمایش داده شده است.برای دیدن تصویر واضح آنرا ذخیره و سپس مشاهده نمایید



    در روی برد گیرنده ۲تا سیم قرمز و مشکی مربوط به ولتاژ + و - باطری می باشد که در سر راه آن یک کلید قرار می گیرد،همچنین یک سیم بلند(حدود ۳۰ سانتی متر) هم به جای آنتن می بایست استفاده شود و به محل مورد نظر روی برد گیرنده لحیم شود، ۲ تا از سیمها هم که به موتور اصلی ماشین وصل بوده به موتور هواپیما متصل می شود و ۲ تا سیم دیگر که به موتور چرخ جلویی ماشین وصل بوده به موتور سروو هواپیمای مدل می بایست متصل گردد. مهمترین قطعه مدار فرستنده و گیرنده رادیو کنترل ۲ تا آی سی میباشد به نامهای TX-2B و RX-2B که دارای عملکرد پنجگانه ای هستند(فرمان حرکت به جلو،عقب،راست،چپ و توربو) که آی سی اولی Encoder و دومی Decoder می باشد و در شکلهای زیر به صورت جداگانه نشان داده شده اند.




    IC گیرنده






    IC فرستنده






    و اما در شکل زیر نقشه شماتیک مدار فرستنده و گیرنده رادیو کنترل مورد نظر نمایش داده شده است که از لینک http://i44.tinypic.com/mhroya.jpg می توانید تصویر واضح آنرا نیز دریافت نمایید.








    نکته ای که در مورد عملکرد مدار رادیو کنترل ماشین های مدل وجود دارد اینست که از حالت پنجم IC فرستنده و گیرنده (حالت Turbo) استفاده نشده است بدلیل اینکه مدار برای ماشین رادیو کنترلی طراحی شده و ضروری نیست ولی برای استفاده جهت هواپیمای مدل بهتر است که استفاده شود زیرا سرعت را می توان در 2 حالت کند و تند کنترل کرد.در شکل زیر که مربوط به پشت برد گیرنده هست ،پایه شماره 12 IC که همان پایه توربو می باشد با فلش قرمز رنگ نشان داده شده است که استفاده نشده و به جایی متصل نیست.





    در نقشه شماتیک مدار گیرنده قسمت هایی که با رنگ قرمز نشان داده شده است در برد واقعی کنترل از دور ماشین مدل وجود ندارد و در صورت نیاز باید اضافه گردد که شامل ۲ ترانزیستور ‍‍‍C945 و C8550 که با Q3 نشان داده شده و یک مقاومت ۱ کیلو اهم میباشد که در شکل زیر می توانید بصورت واضحتر آنها را مشاهده نمایید.




    در مورد مدار فرستنده هم که باز از پایه حالت توربو استفاده نشده است احتیاج به اضافه کردن قطعه به آن مدار نیست و فقط باید کلید فرمان به جلو را 2 حالته نمایید که با یکسری تغییرات کوچک در مدار فرستنده یا کلید فرمان به جلو و عقب فرستنده می توان آنرا انجام داد.همچنین باید کلید فرمان حرکت به سمت عقب (دور معکوس) را غیر فعال کنید چون در هواپیما نیازی به آن نیست،البته می توان از آن برای کارهای دیگری استفاده کرد که بعدا گفته خواهد شد.




    در مورد اتصال موتور ها به مدار گیرنده هم به این صورت هست که موتور اصلی هواپیما به محل اتصال موتور جلو و عقب برنده و سروو موتور هم به محل اتصال موتور چپ و راست کننده ماشین کنترلی وصل میشوند.

    نکته مهم دیگر هم اینست که چون در هواپیمای مدلی که می سازیم از برد الکترونیکی کنترل سرعت موتور (Speed Control) استفاده نمی کنیم موتورها و مخصوصا موتور اصلی که سرعت چرخش بالایی دارد آمپر زیادی می کشند که باعث داغ شدن یا حتی سوختن ترانزیستور های خروجی مدار گیرنده میشود،برای حل این مشکل می بایست از ملخ های کوچک مثلا حداکتر به طول 8 سانتی متر استفاده کرد و یا برای ملخ های بزرگتر از گیربکس برای کاهش سرعت و افزایش قدرت موتور استفاده کرد که در مباحث قبلی توضیح داده شده است.





    "




    همچنین برای سروو موتوری که می سازید میبایست از موتور الکتریکی استفاده نمایید که ولتاژ کار آن حداقل 6 تا 9 ولت باشد در غیر این صورت باعث داغ شدن و سوختن ترانزیستور های خروجی متصل به آن خواهد شد.







    منتظر نظرات سازندتون هستم..............
    #1 ارسال شده در تاريخ May 21st, 2010 در ساعت 01:16:26

  2. The Following 34 Users Say Thank You to persian_astro For This Useful Post:

    ♥♂Active♀♥ (December 13th, 2012), ANADOLU (June 13th, 2010), E.K.Dynamics (July 17th, 2013), e30golden (July 31st, 2011), Eshghe Parvaz (May 21st, 2010), fathi_fathi (October 14th, 2014), gsa7 (January 31st, 2013), imi71 (June 2nd, 2010), IRIS 74 SAHAND (May 25th, 2010), irufo (May 21st, 2010), leylaneh (November 24th, 2012), mehrdad871 (July 2nd, 2012), modela (May 22nd, 2010), SKY MAN (May 21st, 2010), Mohammadme (June 12th, 2010), mona (May 22nd, 2010), mostafa7449 (June 18th, 2012), NightVision (May 25th, 2010), nreza (June 7th, 2010), omidair (February 16th, 2013), Parse (August 5th, 2011), Real Flight (May 24th, 2010), resanehmehr (April 20th, 2013), rickyasprin (October 28th, 2012), sadra2000 (August 4th, 2010), sahmuz (November 18th, 2013), sky 2014 (January 24th, 2015), taha_nadri (May 22nd, 2010), tom cat (August 10th, 2010), victor711 (May 26th, 2010), yones1988 (January 25th, 2014), ZOLJANAH (August 29th, 2012), بهرام 0098 (May 21st, 2010), محمد21 (September 25th, 2013)

  3. modela ?????? ??
    modela
    هوانورد نیمه فعال-سروان
    July 2009
    univers/earth/islamic republic of iran
    427
    تعداد تشکر : 1,580
    Thanked 1,589 Times in 415 Posts

    ??? ??? پاسخ : اگه رادیو کنترل ارزون قیمت میخوای خوب بساز!!!!!1

    ممنون

    -----------

    جناب modela این کلمه ممنون به جه معنی است در اینجا در حالیکه دکمه تشکر وجود دارد و بارها تذکر داده شده...

    شورای هوانوردی
    ?????? ???? modela : May 22nd, 2010 ?? ???? 18:05:11
    زندگي شعله شمعي است در بزم وجود،
    كه به نسيم مژه بر هم زدني خاموش است...

    www.modela.blogfa.com

    www.worldnewsnew.blogfa.com

    mwnn20007@yahoo.com
    #2 ارسال شده در تاريخ May 22nd, 2010 در ساعت 10:06:19

  4. The Following 2 Users Say Thank You to modela For This Useful Post:

    mostafa7449 (June 18th, 2012), عبدالاحد (April 23rd, 2012)

  5. persian_astro ?????? ??
    persian_astro

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    May 2010
    زمین - ایران - شیراز
    67
    تعداد تشکر : 273
    Thanked 338 Times in 65 Posts

    ??? ??? پاسخ : اگه رادیو کنترل ارزون قیمت میخوای خوب بساز!!!!!1

    یک هفته ای نیستم...............................
    #3 ارسال شده در تاريخ May 24th, 2010 در ساعت 00:35:32

  6. The Following 3 Users Say Thank You to persian_astro For This Useful Post:

    Real Flight (May 24th, 2010), victor711 (June 4th, 2010), عبدالاحد (April 23rd, 2012)

  7. IRIS 74 SAHAND ?????? ??
    IRIS 74 SAHAND
    هوانورد ارشد - مدير سابق
    March 2010
    شیراز
    545
    تعداد تشکر : 1,488
    Thanked 3,628 Times in 572 Posts

    ??? ??? پاسخ : اگه رادیو کنترل ارزون قیمت میخوای خوب بساز!!!!!1

    باسلام طرح جالبیه ولی خودت انجامش دادی؟
    من هم ساکن شیرازم اگه بخوای میتونم باهات همکاری کنم البته خوشحال میشم
    #4 ارسال شده در تاريخ May 25th, 2010 در ساعت 00:20:04

  8. The Following 3 Users Say Thank You to IRIS 74 SAHAND For This Useful Post:

    mostafa7449 (June 18th, 2012), saman9086 (February 15th, 2013), عبدالاحد (April 23rd, 2012)

  9. Real Flight ?????? ??
    Real Flight
    هوانورد ارشد-سرهنگ دوم
    December 2009
    گلستان
    767
    تعداد تشکر : 6,053
    Thanked 3,552 Times in 712 Posts

    فلش پاسخ : اگه رادیو کنترل ارزون قیمت میخوای خوب بساز

    باسلام خدمت همه ی دوستان.
    من میخوام آموزش های جناب persian_astro رو تکمیل کنم...
    امیدوارم که خوشتون بیاد

    ساخت ارابه فرود هواپیمای مدل
    با سلام خدمت همه دوستان علاقمند امیدوارم مفید واقع بشه.


    ارابه فرود (Landing Gear) در هواپیماهای مدل سبک معمولا به ۲ صورت می باشد، در حالت اول دو چرخ بر روی یک محور به عنوان ارابه فرود اصلی (main landing gear) در جلوی بدنه و یک چرخ دم (tail wheel) هم در عقب قرار دارد،در حالت دوم دو چرخ بر روی یک محور در وسط بدنه و یک چرخ هم در زیر دماغه هواپیما (nose wheel) قرار می گیرد.
    در شکلهای زیر ١مدل ارابه فرود اصلی نشان داده شده که در آنها به جای محور میله ای فلزی از یک نوار فلزی فنری یا ترکیبی از هر دو استفاده شده است که به بدنه مدل پیچ می شود.




    برای هواپیمای مدلی که می سازید می توانید از نوع اول استفاده کنید که ساخت آن ساده تر است



    شکل ارابه فرود پیشنهادی برای ساخت

    وسایل لازم جهت ساخت ارابه های فرود به شرح زیر میباشد:
    1-میله نازک فنری فلزی به قطر حدود 1 میلیمتر و طول حدود ۲۵ سانتی متر 2- یک جفت چرخ سبک به قطر حدود 3 سانتی متر جهت ارابه فرود اصلی 3- یک عدد چرخ کوچک پلاستیکی به قطر حدود 1.5 سانتی متر جهت چرخ دم 4- دو عدد بست فلزی کوچک پیچ دار (مثل ترمینال کوچک برق) جهت مهار کردن انتهای میله چرخ ۵- مفتول نازک فلزی مثل گیره کاغذ (کلیپس) بزرگ جهت محور چرخ دم .

    میله فنری فلزی را می توانید ازجاهایی مثل فنر سازی ها و یا ابزار و یراق فروشی ها تهیه نمایید. در مورد تهیه چرخ ها هم می توانید از فروشندگان لوازم هواپیمای مدل به صورت حاضری و بسته به اندازه آن با قیمتی حدودا جفتی ۱۵۰۰-۱۰۰۰ تومان خریداری نمایید که دارای تایری از جنس فوم فشرده هستند که در جذب و تقلیل ضربه فرود موثر می باشد
    جهت مهار کردن چرخ ها در داخل میله فلزی احتیاج به ۲ تا بست فلزی یا پلاستیکی می باشد (مانند شکل زیر).



    به جای آن می توانید از کوچکترین سایز یک ترمینال برق (۱cm) برای اینکار استفاده نمایید که البته بایستی آنرا با اره از وسط ببرید و یا اینکه می توانید از یک تکه لوله پلاستیکی مثل شلنگ خودکار به طول ۳ میلی متر و هم قطر محور ارابه فرود استفاده نمایید و بعد از قرار گرفتن چرخ در داخل محور آن با چسب قطره ای و در انتهای میله چرخ آنرا فیکس کنید(شکلهای زیر).




    به جـای چرخهای مخصـوص می تـوانـید از چیـز هـای دیگـری هم استفاده کـنید مثل چرخهای کوچک اسباب بازیها که البته باید سبک باشند و یا حتی درب پلاستیکی نوشابه و آب معدنی که به نظر من خیلی هم خوب عمل می کنند(شکل زیر).



    برای ساخت چرخ با استفاده از درب بطری ابتدا باید یک سوراخ در وسط آن ایجاد نمایید سپس یک میله پلاستیکی مثل لوله خودکار به اندازه حدود ۱ سانتی متر را در داخل سوراخ ایجاد شده قرار داده و با چسب محکم میکنیم به صورتیکه بیشتر طول آن در سمت داخل درب بطری باشد،بعد از این کار میله فلزی را مطابق شکل زیر خم کرده بطوریکه کاملا متقارن باشد.



    سپس چرخها را در داخل ۲ انتهای میله قـرار داده و با بسـت های فلزی یا پلاستیکی کـه بتـوان در ۲ سر محور چرخهـا قـرار داد آنها را مهار می کنیم.



    شکل ارابه فرود ساخته شده با درب بطری نوشابه
    سمت بالای ارابه فرود که صاف می باشد می بایست در زیر و داخل بدنه مدل محکم شـود برای اینکار می توانید از یک تکه چوب سبک به اندازه عرض داخل بدنه مدل و به قطر حدود ۳ سانتی متر جهت ساخت محل اتصال ارابه فـرود استفاده نمایید ولی ابتدا باید با اره یک شـیار به قطر حدود ۱ میلی متر و عمق حدود ۱ سانتی متر در وسط آن ایجاد نمایید و سپس تکه چوب را با استفاده از چسب چوب در قسمت یک سوم جلویی بال مدل و داخل بدنه می چسبانیم البته باید شیار ایجاد شده از زیر بدنه مدل قابل دسترسی باشد و برای همین می بایست یک شیار باریک در راستای شیار روی چوب در زیر بدنه ایجاد کنید و آنگاه قسمت صاف ارابه فرود را بطور کامل در داخل شیار چوب قرار دهید.

    جهت ساخت ارابه فرود دم می توانید از یک گیره کاغذ (کلیپس) بزرگ به عنوان محور استفاده کنید و پس از باز و صاف کردن آن مطابق شکل زیر آنرا خم کرده و چرخ کوچک را در داخل آن قرار داده و ۲ سر آنرا بصورت جای پیچ گرد می کنیم،از ۲ عدد پیچ و مهره خیلی ریز و سبک برای اتصال این چرخ به بدنه استفاده کنید و از سمت داخل بدنه یک تکه ورقه پلاستیکی یا فلزی نازک قرار می دهیم و پیچ و مهره ها را در داخل آن سفت میکنیم.



    نما از چرخ دم ساخته شده
    در بعضی از هواپیماهای مدل چرخ دم به سکان عمودی (Rudder) هم متصل هست و از این حالت برای تغییر جهت حرکت بر روی باند یا اصطلاحا تاکسی کردن مدل استفاده می شود(شکل زیر).



    شما می توانید ارابه های فرود هواپیمای مدلتان را به هر صورتی که خودتان دوست دارید بسازید من فقط یک راه ساختن آنرا در اینجا گفتم.

    #5 ارسال شده در تاريخ June 12th, 2010 در ساعت 13:06:14

  10. The Following 9 Users Say Thank You to Real Flight For This Useful Post:

    ANADOLU (June 13th, 2010), Eshghe Parvaz (June 13th, 2010), Mohammadme (June 12th, 2010), mona (June 13th, 2010), mostafa7449 (June 18th, 2012), Parse (August 5th, 2011), persian_astro (June 12th, 2010), resanehmehr (April 20th, 2013), Black Eagle (June 12th, 2010)

  11. Real Flight ?????? ??
    Real Flight
    هوانورد ارشد-سرهنگ دوم
    December 2009
    گلستان
    767
    تعداد تشکر : 6,053
    Thanked 3,552 Times in 712 Posts

    فلش پاسخ : اگه رادیو کنترل ارزون قیمت میخوای خوب بساز

    تهیه موتور الکتریکی جهت هواپیمای مدل




    برای به پرواز درآوردن هواپیمای مدلی که می سازید احتیاج به موتور الکتریکی سبک و با دور (rpm) بالا می باشد. من با توجه به جستجوهای زیادی که کردم موتور Mabuchi FF-180SH که دارای وزن ۳۲گرم و سرعت ۸۳۰۰rpm و ولتاژ کار ۶ تا ۹ ولت می باشد را مناسب دیدم. این موتور را می توانید در تهران از پاساژ امجد در خ جمهوری ـ پل حافظ و به قیمت ۱۰۰۰ تومان خریداری نمایید


    کاتالوگ فنی (data sheet) این موتور را با فرمت pdf می توانید از لینک زیر دانلود نمایید:
    http://www.2shared.com/file/3507931/84e1d46a/ff_180phsh.html
    و اما آماده سازی موتور ; ابتدا باید چند عدد خازن عدسی با ظرفیت 0.1 میکرو فاراد را مطابق شکل بین دو قطب مثبت و منفی و بدنه موتور لحیم کرد که نیرویی ثابت برای استارت و کار موتور ایجاد می کنند.

    در اینجا میخوام یه مدل موتور دیگه رو هم معرفی کنم که Mabuchi RS-360SH هست که دارای وزن ۵۵ گرم و سرعت ۱۲۵۰۰rpm و ولتاژ کار ۳ تا ۹ ولت می باشد که البته با توجه به وزن و سرعت بالاتر مناسب مدلهای سنگین تر و تک موتوره می باشد.
    این هم لینک دانلود کاتالوگ این موتور:
    http://www.2shared.com/file/3507966/67f2b58c/rs_360sh.html
    و اما مطلب مهم بعدی ؛ اندازه ملخی که به موتور وصل می کنید می بایست متناسب با قدرت موتور باشد،بصورت عادی می توانید از ملخ های کوچک به طول ۱۰ سانتی متر("4) که بصورت مستقیم روی شفت موتور نصب می شود استفاده نمایید ولی برای ملخ های بزرگتر میبایست برای موتور گیربکس بسازید تا قدرت و راندمان آن بیشتر شود. در شکل زیر انواع ملخ هواپیمای مدل نشان داده شده است.




    ادامه دارد...
    #6 ارسال شده در تاريخ June 12th, 2010 در ساعت 13:21:35

  12. The Following 9 Users Say Thank You to Real Flight For This Useful Post:

    ANADOLU (June 13th, 2010), Eshghe Parvaz (June 13th, 2010), Mohammadme (June 12th, 2010), mona (June 13th, 2010), mostafa7449 (June 18th, 2012), Parse (August 5th, 2011), persian_astro (June 12th, 2010), resanehmehr (April 20th, 2013), Black Eagle (June 12th, 2010)

  13. Real Flight ?????? ??
    Real Flight
    هوانورد ارشد-سرهنگ دوم
    December 2009
    گلستان
    767
    تعداد تشکر : 6,053
    Thanked 3,552 Times in 712 Posts

    ??? ??? پاسخ : اگه رادیو کنترل ارزون قیمت میخوای خوب بساز

    تهیه باطری شارژی و شارژر برای هواپیمای مدل الکتریکی


    جهت تامین نیروی الکتریکی برای موتور و گیرنده رادیو کنترل هواپیمای مدل الکتریک احتیاج به منبع تغذیه ای می باشد که معمولا از باطری های قابل شارژ تامین می شود. انواع مختلفی باطری برای استفاده در مدل های پروازی وجود دارد از جمله باطری های Ni-Cad و Ni-MH و Li-ion و Li-Polymer که در زیر شکل چند مدل از آنها را می بینید.



    برای مدلی که ما می سازیم می توان از ولتاژ 9-6 استفاده نمود که البته ۲/۷ ولت مناسبتر است چون این ولتاژ نیروی الکتریکی کافی برای موتوری که استفاده می کنیم را دارد و ولتاژ بیشتر فقط وزن باطری و مدل را افزایش می دهد.
    در مورد باطری می توانید از باطری های قابل شارژ هیبرید فلزی نیکل (Ni-MH) که بصورت سلولهای ۲/۱ ولتی(سایز AAA) و با جریان ۸۰۰-۶۰۰ میلی آمپر می باشند استفاده کنید که راندمان خوبی دارند و ارزان هم هستند.این باطری ها را از همان پاساژ امجد می توانید تهیه نمایید که فروشگاههای متعددی در مورد عرضه انواع باطری فعالیت دارند،البته لازم است که بسته به ولتاژ مورد نظرتان ۶ تا ۸ عدد از سلول های باطری به یکدیگر متصل و بصورت پکیج آماده شوند که این کار را نیز همان محلی که باطری را خریداری میکنید انجام می دهد،همچنین یک فیش نری یا کانکتور خروجی قطب مثبت و منفی نیز برای باطری قرار داده می شود مانند شکل زیر که البته باید کانکتور مادگی یا کامل آنرا جهت شارژری که میسازید خریداری نمایید.




    در مورد قیمت باطری هم بگویم که با توجه به تغییرات قیمت بعضی فلزات که در ترکیبات باطریها به کار میروند قیمت باطری هم تغییر می کند اما با حدود مبلغ ۵۰۰۰-۴۵۰۰ تومان می توانید یک پک باطری 2/7 ولت 750 میلی آمپر از نوع Ni-MH تهیه نمایید که این باطری عمر مفیدی در حدود 300 بار شارژ و دشارژ را دارد (شکل زیر).



    یک نکته هم در مورد دیگر باطری هایی که می توانید تهیه نمایید اینست که از باطری هایی مثل باطری موبایل هم میشود استفاده کرد که معمولا از نوع یون لیتیوم (Li-ion) و لیتیوم پلیمر (Li-polymer) می باشند که دارای وزن خیلی کمتری هستند و راندمان بالاتری هم دارند که از این نظر برای هواپیما ها و هلیکوپتر های مدل مناسبترند ولی قیمت خیلی بالایی دارند به عنوان مثال یک سلول ۷/۳ ولتی Li-ion با جریان ۸۰۰ میلی آمپر در حدود ۴۰۰۰ تومان قیمت دارد که برای استفاده در هواپیمای مدل ۲ تا از آن مورد نیاز هست که روی هم مبلغ زیادی می شود و یا یک سلول باطری ۷/۳ ولتی Li-polymer با جریان ۱۰۰۰ میلی آمپر حدود ۷۰۰۰ تومان میباشد. همچنین این باطریها احتیاج به شارژرهای مخصوص دارند که آنهم قیمت بالایی دارد. در تصاویر زیر نمونه هایی از باطری های مذکور به همراه شارژرها نشان داده شده است.



    و اما تهیه شارژر؛ جهت شارژ کردن باطری پس از هر بار استفاده کامل و خالی شدن آن احتیاج به شارژ مجدد آن می باشد که توسط شارژر این کار انجام می گیرد.
    برای باطری که تهیه کرده اید (2/7 تا ۹ ولت) می توانید از یک آدابتور ۵/۷ ولت یا ۹ ولت با جریان خروجی ۳۰۰ میلی آمپر به عنوان شارژر استفاده نمایید که از بازار با قیمتی حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان قابل تهیه است،البته باید کانکتور خروجی آنرا تعویض کرده و نوع مادگی کانکتور نری باطری (شکل زیر) را به دو سر سیم خروجی آداپتور متصل نمایید،البته با رعایت رنگ سیم های مثبت و منفی باطری و شارژر.



    زمان شارژ با این شارژر حدود ۳ ساعت می باشد و بهتر است که زیادتر نشود چون به دلیل گرم شدن باطری ممکن است به آن آسیب برسد.
    نکته آخر هم اینکه حتما باطری که می خواهید شارژ کنید کاملا خالی شده باشد تا عمر مفید آن زیادتر شود.





    ادامه دارد...
    #7 ارسال شده در تاريخ June 12th, 2010 در ساعت 22:42:58

  14. The Following 10 Users Say Thank You to Real Flight For This Useful Post:

    ANADOLU (June 13th, 2010), Eshghe Parvaz (June 13th, 2010), mehrad.mrk (May 27th, 2014), Mohammadme (June 13th, 2010), mona (June 13th, 2010), mostafa7449 (June 18th, 2012), Parse (August 5th, 2011), persian_astro (June 13th, 2010), resanehmehr (April 20th, 2013), عبدالاحد (April 23rd, 2012)

  15. Real Flight ?????? ??
    Real Flight
    هوانورد ارشد-سرهنگ دوم
    December 2009
    گلستان
    767
    تعداد تشکر : 6,053
    Thanked 3,552 Times in 712 Posts

    فلش پاسخ : اگه رادیو کنترل ارزون قیمت میخوای خوب بساز

    ساخت ملخ ساده و سبک برای هواپیمای مدل الکتریک


    ملخ مورد نیاز برای هواپیمای مدلی که می سازید را می توانید به صورت حاضری از فروشگاههایی که لوازم هواپیمای مدل می فروشند به قیمت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان خریداری نمایید ولی چنانچه بخواهید تجربه ساخت یک ملخ ساده و سبک را داشته باشید من روش کار رو براتون میگم.

    لوازم مورد نیاز جهت ساخت ملخ به شرح زیر می باشد:
    ۱- لوله پلاستیکی نازک مثل گوش پاکن ۲- طلق پلاستیکی نازک مثل طلق بطری نوشابه خانواده ۳- پیچ نازک و کوچک ۴- ترمینال کوچک برق(۱cm).

    برای ساخت این ملخ ابتدا بطری نوشابه خانواده را بریده و به صورت یک ورق در میاوریم و سپس شکل دو پره ملخ را مطابق شکل بر روی آن کشیده و با قیچی یا کاتر بریده و در میاوریم.
    برای اتصال این ملخ بر روی شفت موتور می توانید از یک عدد ترمینال کوچک برق(کوچکترین سایز)که طول آن ۱cm میباشد استفاده کنیدکه یک سر آن بر روی شفت موتور پیچ شده و یک سر آن بر روی پیچی که از وسط میله ملخ عبور کرده پیچ می شود.




    در مرحله بعد یک لوله پلاستیکی کوچک مانند شلنگ خودکار یا نی ساندیس به اندازه حدود ۱cm که قطر آن کمی بیشتر از میله پلاستیکی گوش پاکن باشد را برداشته و لوله گوش پاکن را از داخل آن عبور داده و در وسط لوله چسب میزنیم و فیکس میکنیم سپس وسط آنرا با دقت مشخص و سوراخ نازکی در آن ایجاد میکنیم و پیچ نازک را از درون آن عبور داده و با چسب دوقلو محکم میکنیم،انتهای پیچ را هم که خارج شده را جهت اتصال ملخ به ترمینال کوچک برق استفاده میکنیم.
    بعد نوبت به نصب پره های ملخ میشود به این شکل که آنها را توسط چسب قطره ای بر روی میله نازک گوش پاکن می چسبانیم البته باید دقت شود که شیب و پیچش پره ها بصورت درست باشد تا راندمان ملخ بالا برود. اگه خواستید میتونید روی پره ها رو رنگ کنید تا یکدست شوند.




    یه مورد هم درباره پیچ ها بگم که اگه به همین شکلی که سر آنها بیرون باشد استفاده شود بدلیل بالانس نبودن باعث ایجاد لرزش و پایین آمدن راندمان ملخ می شود ، راه حل برطرف کردن این مشکل هم اینست که سر پیچ ها را به طور کامل جدا کرده و روی آنها را با سوهان صاف کرده و سپس با اره موئی باریک یک شکاف باریک جهت سفت کردن پیچ با پیچ گوشتی بر روی آن ایجاد نمایید،البته اندازه پیچ باید طوری تنظیم شود که وقتی بر روی شفت موتور محکم می شود هیچ لبه ای از آن بیرون نباشد.

    امیدوارم این ملخ را بسازید و یک تجربه جدید کسب کنید.



    اگه خوشتون بیاد ادامه دارد...

    ?????? ???? Real Flight : January 14th, 2011 ?? ???? 20:12:40
    #8 ارسال شده در تاريخ June 13th, 2010 در ساعت 14:32:07

  16. The Following 12 Users Say Thank You to Real Flight For This Useful Post:

    ANADOLU (June 13th, 2010), Eshghe Parvaz (June 13th, 2010), mehditanha (April 29th, 2011), modela (June 14th, 2010), Mohammadme (June 13th, 2010), mostafa7449 (June 18th, 2012), Parse (August 5th, 2011), persian_astro (June 13th, 2010), resanehmehr (April 20th, 2013), rickyasprin (October 28th, 2012), عبدالاحد (April 23rd, 2012), Black Eagle (June 13th, 2010)

  17. persian_astro ?????? ??
    persian_astro

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    May 2010
    زمین - ایران - شیراز
    67
    تعداد تشکر : 273
    Thanked 338 Times in 65 Posts

    ??? ??? پاسخ : اگه رادیو کنترل ارزون قیمت میخوای خوب بساز

    اره بابا خوشمون میات ادامه بده.............
    من و تو با هم برای ایران
    No Limit...No Imposibility

    ما اینجا هستیم که تغییری در جهان به وجود آوریم، در غیر این صورت چرا هم اکنون اینجا هستیم؟
    #9 ارسال شده در تاريخ June 13th, 2010 در ساعت 16:04:40

  18. The Following 4 Users Say Thank You to persian_astro For This Useful Post:

    mostafa7449 (June 18th, 2012), Parse (August 5th, 2011), Real Flight (June 13th, 2010), victor711 (September 25th, 2010)

  19. Real Flight ?????? ??
    Real Flight
    هوانورد ارشد-سرهنگ دوم
    December 2009
    گلستان
    767
    تعداد تشکر : 6,053
    Thanked 3,552 Times in 712 Posts

    فلش پاسخ : اگه رادیو کنترل ارزون قیمت میخوای خوب بساز

    ساخت گیربکس برای موتور الکتریکی هواپیمای مدل




    برای بالا بردن راندمان و قدرت موتور و توانایی چرخش ملخ های بزرگ نیاز به ساخت گیربکس می باشد.
    البته می توانید موتورهای گیربکس دار مخصوص هواپیمای مدل را از فروشگاههای مربوطه خریداری کنید ولی حداقل قیمت آن حدود ۱۵۰۰۰تومان می باشد.



    من در اینجا نحوه ساخت یک گیربکس ساده و کاملا عملی را برای شما توضیح میدم که با هزینه ای حدود ۵۰۰ تومان قابل ساخت می باشد.
    برای ساخت این گیربکس ۲ عدد چرخدنده یکی کوچک که بر روی شفت موتور نصب می شود و دیگری بزرگ که بر روی چرخدنده کوچک حرکت می کند و همچنین یک شفت برای چرخدنده بزرگ و یک قاب یا چارچوب جهت سرهم کردن این سیستم مورد نیاز می باشد

    .

    چرخدنـده ها و شـفت را می تـوانید درتهـران از فروشـگاههای قطـعات و لــوازم الکترونیکی پاساژ امجد ـ خ جمهوری ـ پل حافظ خریداری نمایید ، برای ساخت قابی که سیستم گیربکس روی آن سوار می شود میتوانید از قطعات PVC و پلاستیکی استفاده کنید و به اندازه مورد نیاز ببرید و با چسب بهم متصل نمایید،دقت کنید که می بایست قطعه اصلی قاب را که دور شفت موتور قرار می گیرد را با 2 عدد پیچ ریز بر روی موتور که 2 تا جای پیچ مخصوص اتصال دارد وصل شود و یک سوراخ هم جهت عبور شفت چرخدنده بزرگ بطور دقیق روی آن ایجاد کنید . شفت را از داخل چرخدنده بزرگ عبور دهید و با توجه به محل قرار گرفتن روی چرخدنده کوچک و قسمتی که باید جهت نصب ملخ استفاده شود با چسب دوقلوی شفاف به شفت متصل کنید و بگذارید تا خشک شود (چسب قطره ای برای این کار پیشنهاد نمی شود)، بعد از خشک شدن آن شفت را از سوراخ قاب گیربکس که متصل به موتور است عبور داده و از سوراخ پشتی قاب خارج نمایید، همچنین از دو عدد لوله یا واشر پلاستیکی به طول ۲ میلیمتر که هم قطر شفت گیربکس باشـد بـرای مهـار کردن شـفت در جای خود اسـتفاده کرده و با چسـب به شـفت متصـل کنید (می توانید از شلنگ خودکار هم استفاده کنید)،گیربکس موتور شما حاضر است.







    ادامه دارد...
    #10 ارسال شده در تاريخ June 13th, 2010 در ساعت 17:57:10

  20. The Following 8 Users Say Thank You to Real Flight For This Useful Post:

    Eshghe Parvaz (June 13th, 2010), IRIS 74 SAHAND (June 13th, 2010), modela (June 14th, 2010), Mohammadme (June 13th, 2010), mona (June 13th, 2010), mostafa7449 (June 18th, 2012), Parse (August 5th, 2011), resanehmehr (April 20th, 2013)

???? 1 ?? 4 1234 ??????????

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0