برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. irufo ?????? ??
    irufo
    هوانورد عادي
    March 2008
    1,061
    تعداد تشکر : 1,487
    Thanked 4,510 Times in 929 Posts

    ??? ??? فشار G وارده بر خلبانان چيست / مضرات و معرفي تجهيزات ضد فشار جي

    فشار G چیست؟
    فشار G به معنای شتاب گرانشی زمین است که بر اجسام نیروی وارد می کند. دانشمندان متوجه شدند جاذبه زمین به به گونه ای است که همه اجسام را با سرعتی معادل 81m در مجذور ثانیه به طرف خود می کشد. در این حالت، وزن یک جسم یک کیلویی، یک کیلوگرم است. اکنون اگر شما وزنه را به سمت پایین در حالی که دست شما همراه آن است، به پایین پرتاب کنید، می بینید که نیروی بسیار اندکی برای پرتاب وزنه لازم است، و در این حالت، به نیروی جاذبه کمک کرده و از سرعت جاذبه کاهش یافته است، در نتیجه در این حالت شتاب G منفی ایجاد شده و جسم دچار کاهش وزن می شود. اکنون جسم را با سرعت به طرف بالا پرتاب کنید. مشاهده میشود که وزنه بسیار مشکل به بالا میرود و نیروی بیشتری نیاز است. به علت اینکه جسم در جهت مخالف گرانش حرکت کرده سنگین تر شده است. در این حالت، مقدار جی مثبت است. در مورد هواپیما ها نیز همین گونه است. وقتی هواپیما در حال Climb و صعود است، در مخالف جهت گرانشی زمین در حال حرکت بوده و شتاب جی مثبت ایجاد می شود و به مقداری که جی سنج نشان می دهد، هواپیما سنگین تر می شود و به همین دلیل است که هنگام اوج گیری، سرعت کاهش میابد زیرا هواپیما باید وزنی به مراتب بیشتر را حرکت دهد. اما هنگامی که هواپیما در حال Decend و کاهش ارتفاع است نیروی جاذبه و شتاب جی منفی ایجاد می شود در نتیجه سبک می گردد. تنها عامل موثر در تحمل شتاب جی، مقاوم بودن سازه هواپیماست.

    هر G برابر با 60 کیلوگرم است و خلبانان هنگام مانورهای سنگین که تا 9 جی نیز میرسد وزنی حدود 540 کیوگرم را بر روی قفسه سینه و اندام های خود احساس میکنند!




    جی سنج هواپیما


    چرا خلبان در شتاب های جی بالا و پایین دچار بیهوشی می شود؟

    در اثر ایجاد شتاب جی مثبت و سنگین تر شدن نسبی، خون بدن انسان نیز سنگین شده و توانایی بالا رفتن به مغز را ندارد، در نتیجه طی حالتی که به آن بلک اوت گفته می شود، چشمان خلبان سیاهی رفته و چنانچه این عمل ادامه یابد، امکان بیهوش شدن او نیز وجود دارد. اما در صورت ایجاد شتاب جی منفی، خون سبک شده و به مغز فشار می آورد و طی حالتی به نام رد اوت، چشمان خلبان سرخی رفته و سرش گیج می رود این شرایط باعث میشود
    اگر هواپیما در حالت سقوط باشد و حدود 2 تا 3 G منفی نیرو به خلبان وارد گردد حتی اگر خلبان از نظر جسمانی سالم و پر قدرت باشد به راحتی قادر به کشیدن Ejection Handle نخواهد بود.



    اثرات مضر این نیرو بر بدن انسان:

    حرکت گردن و خم نمودن آن در + 8 G بسیار مشکل است. به خصوص زمانیکه خلبان از کلاهی به وزن دو کیلو استفاده می کند محدودیت شدید حرکات ستون فقرات گردنی در + 4G الی + 6G حاصل می گردد.افزایش وزن به میزان زیاد می تواند آثار بدی بر روی ستون فقرات گردنی و کمر ایجاد نماید بطوریکه در بعضی موارد شکستگی مهره های کمر و آسیب به ستون فقرات گردنی به علت +G زیاد گزارش شده است.یکی از فاکتور های مهم در بالا بردن قدرت تحمل خلبانان جنگنده نسبت به میزان +G زیاد ورزش به طور ممتد و اصولی می باشد.خلبانانی که از سلامت جسمانی بالایی برخوردار هستند بهتر می توانند نیروهای حاصل از +G را تحمل کنند.

    یکی دیگر از اثرات نیروهای شتاب +G کاهش سطح هوشیاری است که با توجه به شدت +G طیف آن از گیجی (Confusion) تا بی هوشی کامل (Unconsciousness) متغیر می باشد.در شتاب کم +G اختلال بینایی سریعتر از کاهش سطح هوشیاری عارض می گردد ولی اگر شدت نیروی +G زیاد باشد قبل از اینکه اختلال بینایی عارض گردد بعد از گذشت 4 تا 6 ثانیه از شروع اعمال نیرو بر بدن ابتدا بیهوشی عارض می گردد.در طی بیهوشی عمومآ خلبان دچار تشنج می شود.با کاهش نیروی +G حدودآ 15 ثانیه طول می کشد تا خلبان از حالت بیهوشی خارج گردد که به دنبال آن هوشیاری کامل نبوده و خلبان گیج (Confuse) میباشد و مدت کوتاهی طول می کشد تا خلبان هوشیاری اولیه و مناسب خود را باز یابد.


    تجهيزات ضد G:

    تجهيزات ضد فشار g مرسوم ( نيوماتيكي ) براي جلوگيري از كشيده شدن خون به اندام هاي پايني بدن ، فشار مناسبي را براي اين اندام اعمال مي كنند .
    براي افزايش حفاظت در مقابل فشار G هنگام عمليات با هواپيما هاي بسيار چابك سامانه ي تنظيم فشار تنفس تحت فشار جی ( PBG ) به مجموعه تجهيزات اين هواپيماها افزوده مي شود . در اين سامانه ، هواي لازم براي تنفس به داخل ريه خلبان ارسال مي شود تا اكيژن كافي را جهت تحمل فشار g مهيا سازد . يك محفظه ي لاستيكي ضد فشار نيز ريسك صدمه رساندن به ريه را كاهش مي دهد .
    #1 ارسال شده در تاريخ May 28th, 2010 در ساعت 15:29:20

  2. The Following 4 Users Say Thank You to irufo For This Useful Post:

    Eshghe Parvaz (May 28th, 2010), SKY MAN (May 28th, 2010), Mohammad Tomcat (May 28th, 2010), Mohammadme (May 28th, 2010)

??????? ?????

  1. فول استال Full Stall
    ???? irufo ?? ????? پاراگلایدر
    ????: 2
    ????? ?????: July 31st, 2013, 14:52:24
  2. واماندگي كامل بال Deep Stall
    ???? irufo ?? ????? پاراگلایدر
    ????: 11
    ????? ?????: August 1st, 2012, 13:18:06
  3. واماندگی Stall (قسمت اول)
    ???? Hesam7e7 ?? ????? موضوعات متفرقه اموزش خلبانی
    ????: 3
    ????? ?????: January 19th, 2011, 10:43:12

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0