برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

???? 1 ?? 2 12 ??????????
????? ?????: ?? 1 ?? 10 ?? 12
dqw
  1. persian_astro ?????? ??
    persian_astro

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    May 2010
    زمین - ایران - شیراز
    67
    تعداد تشکر : 273
    Thanked 338 Times in 65 Posts

    hot اشنایی با هلیکوپترو بحث های پایه ای حرکت ان!

    با سلام
    دوستان البته اینو بگم که بخش های پایانی ان این بحث شاید مربوط به این فروم نباشه ولی دیگه خودتون ببخشید.....

    هلیکوپترها، ماشین‌های پرنده همه‌کاره‌ای هستند. قابلیت‌های هلیکوپتر به خلبان اجازه می‌دهد تا در آسمان بصورت سه‌بعدی حرکت کند ، کاری که هواپیماها قادر به انجام آن نیستند. اگر تا بحال سوار هلیکوپتر شده باشید، حتماً از توانایی‌های شگفت انگیز آن در مانور به وجد آمده‌اید!


    البته کنترل و هدایت یک وسیله در فضای سه بعدی مشکل است و خلبانان هلیکوپترها باید دوره‌های آموزشی زیادی طی کنند تا بتوانند مهارت کافی برای پرواز و هدایت آن را کسب کنند.

    مقایسه نحوه حرکت: برای درک نحوه کار هلیکوپترها و آشنایی با پیچیدگی‌های پرواز با آن ، بهتر است ابتدا نحوه حرکت هلیکوپتر را با قطار، اتومبیل و هواپیما مقایسه کنیم.
    - حرکت قطارها تک‌بعدی است یعنی فقط می‌توانند روی یک خط (ریل) به جلو و عقب حرکت کنند. لکومو تیوران تنها با یک دست و به کمک یک اهرم می‌تواند قطار را هدایت کند.
    - اتومبیل علاوه بر حرکت به جلو و عقب می‌تواند به سمت چپ و راست نیز حرکت کند . بنابراین اتومبیل حرکت دوبعدی دارد. راننده با چرخاندن فرمان می‌توانند اتومبیل را در این جهت‌ها هدایت کنند.
    - همانطور که می‌دانید، هدایت یک هواپیما بسیار مشکل‌تر از هدایت اتومبیل است و خلبانان باید دوره‌های آموزشی زیادی ببینند تا بتوانند با هواپیما پرواز کنند. هواپیماها در پنج جهت و تنها بسمت جلو می‌توانند حرکت کنند.
    هواپیماها علاوه بر حرکت به جلو و چپ و راست قابلیت پرواز به بالا و پائین را هم دارند و این همان بعد سوم است (حرکت سه‌بعدی ). خلبان هواپیما می‌تواند به کمک یک فرمان و دو پدال (برای به حرکت درآوردن دنباله‌ها) هواپیما را هدایت کند.
    هلیکوپتر می‌تواند سه کار دیگری در فضای سه‌بعدی انجام دهد که هواپیما قادر به انجام آن نیست:
    1- هلیکوپتر می‌تواند به سمت عقب پرواز کند.
    2- هلیکوپتر می‌تواند در یک نقطه از آسمان ثابت بماند.
    3- و می‌تواند در هر حالتی ( حتی ثابت )، دور خود بچرخد.

    این انعطاف‌پذیری بالا در هلیکوپترها باعث شده تا این وسیله جالب، کاربردهای فراوانی داشته باشد و البته همین خصوصیات، کنترل هلیکوپتر را نسبت به هواپیما مشکل‌تر می‌سازد.



    هلیکوپتر چگونه پرواز می‌کند؟ همانطور که در فصل قبلی (هواپیما چگونه کار می‌کند ) خواندید، با چرخش پروانه (ملخ) نیروی جلوبر تولید می‌شود و با حرکت سریع هواپیما به جلو، نیروی بالابر برای به پرواز درآمدن آن تولید می‌شود. نیروی بالابر در هلیکوپتر، با چرخش افقی بالها حول یک محور ثابت تولید می‌شود. بالهای چرخشی هلیکوپتر، باریک‌تر و کوچکتر از بالهای ثابت هواپیما هستند، چون باید به سرعت بچرخند تا نیروی لازم برای بالا رفتن هلیکوپتر را تامین کنند.




    با چرخش سریع بالها، هلیکوپتر به طرف بالا حرکت می‌کند ولی به خاطر وجود نیروی گشتاور (عکس‌العمل نیروی چرخشی) بدنه هلیکوپتر درخلاف جهت چرخش بالها، دور خود خواهد چرخید! برای غلبه بر نیروی گشتاور، در انتهای بدنه ، بالهای چرخشی ( پروانه ) کوچکی بصورت عمودی تعبیه شده که با چرخش آن ، نیروی خلاف گشتاور تولید می‌شود تا هلیکوپتر در حالت تعادل در آسمان بماند.








    داخل کابین یک اهرم کنترل جهت حرکت هلیکوپتر تعبیه شده که توسط آن می‌توان محور بالها را حرکت داد. بطوریکه با خم کردن محور بالها بطرف جلو علاوه بر نیروی بالابر، نیروی جلوبر هم تولید خواهد شد و هلیکوپتر بطرف جلو پرواز خواهد کرد.





    و برعکس با خم کردن محور به طرف عقب، نیروی بالابر و عقب‌بر تولید می‌شود و هلیکوپتر به اصطلاح دنده عقب حرکت خواهد کرد! همچنین با خم کردن اهرم کنترل به طرفین، هلیکوپتر هم (حول محور افقی) به طرف چپ یا راست می‌چرخد.






    داخل کابین خلبان دو پدال هم تعبیه شده که توسط آنها، زاویه چرخش دنباله عقب هلیکوپتر تغییر می‌کند و باعث کم یا زیاد شدن نیروی غلبه بر گشتاور هلیکوپتر می‌شود. اگر پدال سمت چپ فشار داده شود، زاویه چرخش تیغه‌های دنبال کم و به‌تبع آن نیروی غلبه بر گشتاور هم کم خواهد شد و هلیکوپتر (حول محور عمودی) به طرف چپ خواهد چرخید.
    و برعکس اگر پدال سمت راست فشار داده شود، زاویه چرخش تیغه‌های دنباله و نیروی غلبه بر گشتاور زیاد خواهند شد و هلیکوپتر (حول محور عمودی) به طرف راست منحرف خواهد شد.
    برای کم و زیاد کردن ارتفاع هم اهرم تنظیم ارتفاع در سمت چپ صندلی خلبان تعبیه شده که با چرخاندن این اهرم ( مانند پدال گاز ) سرعت چرخش بالها کم و زیاد خواهد شد. اگر سرعت چرخش بالها زیاد شود نیروی بالابر بر نیروی وزن غلبه می‌کند و هلیکوپتر به طرف بالا حرکت می‌کند و اگر سرعت چرخش بالها کم شود، نیروی وزن بر نیروی بالابر غلبه می‌کند و هلیکوپتر به طرف پائین حرکت می‌کند.



    مهمترین جزء هلیکوپتر روی محور اصلی آن قرار دارد. محور بالها از دو صفحه (یکی متحرک و دیگری ثابت) تشکیل شده که روی هم سوار شده‌اند و بین آنها بلبرینگ قرار دارد. (وجود بلبرینگ باعث کم شدن اصطکاک بهنگام چرخش بین صفحات می‌شود.) صفحه متحرک توسط میله‌هایی به تیغه‌های بالها متصل شده و با چرخش محور اصلی و بالها، صفحه متحرک هم می‌چرخد. صفحه ثابت هم توسط میله‌هایی به اهرم کنترل متصل شده‌اند.




    اگر خلبان بخواهد به طرف جلو، عقب و یا طرفین (حول محور افقی) تغییر مسیر دهد، اهرم کنترلی را به همان جهت خم می‌کند. در این حالت یکی از میله‌های متصل به صفحه ثابت (در جهت موردنظر) به طرف بالا می‌رود و صفحه ثابت و متحرک (محور بالها ) را در همان جهت کج می کند. چون تیغه های بالها به محور وصل هستند ، آنها نیز کج می شوند تا شکل عبور هوا تغییر یابد و هلیکوپتر به همان مسیر تغییر جهت دهد.


    انواع دیگر هلیکوپترها: بسته به نیاز ، هلیکوپترهای متنوعی ساخته شده‌اند. یکی از این هلیکوپترها را که برای حمل تجهیزات نظامی ساخته شده در شکل زیر می‌بینید.



    در این هلیکوپترها عوض بال چرخشی عقب ( برای غلبه بر نیروی گشتاور ) ،‌ مجموعه بال دیگری بصورت افقی تعبیه کرده‌اند که بر خلاف جهت اولی می‌چرخد و نیروی گشتاور را خنثی می‌کند. به خاطر وجود دو مجموعه بال چرخشی ، نیروی بالابر زیادی تولید می‌شود و این نوع هلیکوپترها، قدرت زیادی در حمل و جابجایی نفرات، محموله و خودروها دارند.

    در شکل زیر نوع دیگری از هلیکوپترها معروف به عقاب دریایی V-22 را می‌بینید. این وسیله که ترکیبی از هلیکوپتر و هواپیماست برای حمل تجهیزات و پاتک‌های میان‌برد ساخته شده است.


    این هلیکوپترها هم از دو مجموعه بال با جهت چرخش متفاوت برای خنثی کردن نیروی گشتاور ساخته شده‌اند. دو محور اصلی این هلیکوپترها به جای بال هواپیما هم عمل می‌کنند ،‌ به این صورت که ابتدا محورهای اصلی بصورت عمودی قرار دارند و با چرخش بالها، هلیکوپتر بطرف بالا حرکت می‌کند و وقتی سرعت به اندازه کافی رسید، محورها شروع به چرخش 90 درجه‌ای به جلو می‌کنند تا هلیکوپتر به شکل هواپیما درآید و با سرعت به طرف جلو حرکت کند!
    ?????? ???? persian_astro : June 1st, 2010 ?? ???? 01:40:45
    من و تو با هم برای ایران
    No Limit...No Imposibility

    ما اینجا هستیم که تغییری در جهان به وجود آوریم، در غیر این صورت چرا هم اکنون اینجا هستیم؟
    #1 ارسال شده در تاريخ June 1st, 2010 در ساعت 01:35:24

  2. The Following 15 Users Say Thank You to persian_astro For This Useful Post:

    Black Eagle (July 11th, 2010), ehsanmilitant (April 5th, 2011), Eshghe Parvaz (June 1st, 2010), ghooti (March 30th, 2011), imi71 (June 2nd, 2010), irufo (June 1st, 2010), SKY MAN (June 1st, 2010), Mohammadme (June 1st, 2010), mona (July 10th, 2010), orasess (June 1st, 2010), Real Flight (June 10th, 2010), S.M.J.Tabib (June 1st, 2010), victor711 (June 1st, 2010), بهرام 0098 (June 1st, 2010), مجید ابراهیمی (January 9th, 2012)

  3. Eshghe Parvaz ?????? ??
    Eshghe Parvaz

    کارشناس هوانوردی
    December 2008
    ايران
    1,312
    تعداد تشکر : 8,798
    Thanked 6,109 Times in 1,045 Posts

    ??? ??? پاسخ : اشنایی با هلیکوپترو بحث های پایه ای حرکت ان!

    سلام . ممنون از ارسال مطلب ولي قبلاً در انجمن فرستاده شده : (فقط عكسهاي اون منهدم شدن !)

    معرفی هلیکوپتر

    /forum/thread1197.html#post16527


    «اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه و النصر و جعلنا من خير اعوانه و انصاره و من المستشهدين بين يديه»


    #2 ارسال شده در تاريخ June 1st, 2010 در ساعت 11:38:41

  4. The Following 6 Users Say Thank You to Eshghe Parvaz For This Useful Post:

    SKY MAN (June 1st, 2010), Mohammadme (June 1st, 2010), mona (July 10th, 2010), Real Flight (June 10th, 2010), بهرام 0098 (June 1st, 2010), مجید ابراهیمی (January 9th, 2012)

  5. persian_astro ?????? ??
    persian_astro

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    May 2010
    زمین - ایران - شیراز
    67
    تعداد تشکر : 273
    Thanked 338 Times in 65 Posts

    ??? ??? پاسخ : اشنایی با هلیکوپترو بحث های پایه ای حرکت ان!

    ??? ??? ????? ???? ???? eshghe parvaz ????? ??? ??
    سلام . ممنون از ارسال مطلب ولي قبلاً در انجمن فرستاده شده : (فقط عكسهاي اون منهدم شدن !)

    معرفی هلیکوپتر

    http://www.aerocenter.ir/forum/showthread.php?p=16527
    بابا من که اول پست گفتم که مربوط به اینجا نیست اما دیدم تصاویرش میتونه به تازه وارد ها کمک کنه گفتم بذارمش در ضمن منبع رو هم دادم تا مطالب بیشتر رو از اونجا ببینند.

    اما در کل ممنونم که گوشزد کردین>>
    من و تو با هم برای ایران
    No Limit...No Imposibility

    ما اینجا هستیم که تغییری در جهان به وجود آوریم، در غیر این صورت چرا هم اکنون اینجا هستیم؟
    #3 ارسال شده در تاريخ June 1st, 2010 در ساعت 14:35:46

  6. The Following 3 Users Say Thank You to persian_astro For This Useful Post:

    Mohammadme (June 1st, 2010), mona (July 10th, 2010), victor711 (June 4th, 2010)

  7. number1 ?????? ??
    number1
    هوانورد ارشد - سرهنگ دوم
    December 2009
    nakoja
    722
    تعداد تشکر : 1,433
    Thanked 2,240 Times in 630 Posts

    ??? ??? پاسخ : اشنایی با هلیکوپترو بحث های پایه ای حرکت ان!

    سلام كسي در مورد محاسبات هلي كوپتر ميدونه؟
    يعني انتخاب ملخ و قدرت موتور متناسب با وزنش
    البته موتورش براشلس باشه
    #4 ارسال شده در تاريخ July 10th, 2010 در ساعت 17:02:16

  8. The Following User Says Thank You to number1 For This Useful Post:

    mona (July 10th, 2010)

  9. irufo ?????? ??
    irufo
    هوانورد عادي
    March 2008
    1,061
    تعداد تشکر : 1,487
    Thanked 4,510 Times in 929 Posts

    ??? ??? پاسخ : اشنایی با هلیکوپترو بحث های پایه ای حرکت ان!

    ??? ??? ????? ???? ???? number1 ????? ??? ??
    سلام كسي در مورد محاسبات هلي كوپتر ميدونه؟
    يعني انتخاب ملخ و قدرت موتور متناسب با وزنش
    البته موتورش براشلس باشه
    پاسخ همه سوالات شما در كتاب زير داده شده است،كافيست كه دانلود كنيد و مطالعه نماييد:

    بانك جامع دانلود كتاب هاي طراحي هواپيما
    #5 ارسال شده در تاريخ July 10th, 2010 در ساعت 18:23:46

  10. The Following 3 Users Say Thank You to irufo For This Useful Post:

    Mohammadme (July 10th, 2010), mona (July 10th, 2010), SKY MAN (July 10th, 2010)

  11. persian_astro ?????? ??
    persian_astro

    هوانورد عادی - گروهبان یکم
    May 2010
    زمین - ایران - شیراز
    67
    تعداد تشکر : 273
    Thanked 338 Times in 65 Posts

    ??? ??? پاسخ : اشنایی با هلیکوپترو بحث های پایه ای حرکت ان!

    سلام دوست عزیز ببخشی انگار لینک دانلودش مشکل پیدا کرده....

    ممنون
    من و تو با هم برای ایران
    No Limit...No Imposibility

    ما اینجا هستیم که تغییری در جهان به وجود آوریم، در غیر این صورت چرا هم اکنون اینجا هستیم؟
    #6 ارسال شده در تاريخ July 10th, 2010 در ساعت 19:51:42

  12. The Following User Says Thank You to persian_astro For This Useful Post:

    victor711 (September 25th, 2010)

  13. number1 ?????? ??
    number1
    هوانورد ارشد - سرهنگ دوم
    December 2009
    nakoja
    722
    تعداد تشکر : 1,433
    Thanked 2,240 Times in 630 Posts

    ??? ??? پاسخ : اشنایی با هلیکوپترو بحث های پایه ای حرکت ان!

    احتیاج به ***** شکن داره
    در ضمن منبع فارسی سراغ ندارید؟
    #7 ارسال شده در تاريخ July 11th, 2010 در ساعت 18:55:32

  14. The Following User Says Thank You to number1 For This Useful Post:

    IR Blue SKY (April 5th, 2011)

  15. ara ?????? ??
    ara
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    April 2011
    قم
    2
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    ??? ??? پاسخ: اشنایی با هلیکوپترو بحث های پایه ای حرکت ان!

    سلام
    کسی یه کتاب خوب درباره ساخت هلیکوپتر که کامل و جامع باشه سراغ داره
    ممنون میشم
    #8 ارسال شده در تاريخ April 4th, 2011 در ساعت 18:31:35

  16. ehsanmilitant ?????? ??
    ehsanmilitant
    هوانورد ارشد-سرگرد
    May 2009
    تهران
    489
    تعداد تشکر : 932
    Thanked 1,695 Times in 439 Posts

    ??? ??? پاسخ: اشنایی با هلیکوپترو بحث های پایه ای حرکت ان!

    ??? ??? ????? ???? ???? persian_astro ????? ??? ??
    اگر سرعت چرخش بالها زیاد شود نیروی بالابر بر نیروی وزن غلبه می‌کند و هلیکوپتر به طرف بالا حرکت می‌کند و اگر سرعت چرخش بالها کم شود، نیروی وزن بر نیروی بالابر غلبه می‌کند و هلیکوپتر به طرف پائین حرکت می‌کند.
    من هميشه فكر ميكردم كه با تغيير زاويه ملخ به نسبت سطح، (با همان دور چرخش ملخ) حجم و فشار هواي بيشتري به پايين وارد ميشه كه از طريق كنترل اون بالگرد بالا و پايين ميره

    منظورم اينه كه وقتي يه تيغه داره با سطحي موازي زمين ميچرخه كه هيچ بادي رو به زمين نميفرسته. با كج شدن تيغه هستش كه نيرويي به زمين وارد مياد. آيا نشست و برخواست بالگرد به اين شكل نيست و تند و كند شدن سرعت چرخشه كه بالگرد به آسمان ميره؟
    ?????? ???? ehsanmilitant : April 5th, 2011 ?? ???? 10:53:44
    سكوت اثبات تهي بودن نيست بلكه سرشار از ناگفتني هاست
    #9 ارسال شده در تاريخ April 5th, 2011 در ساعت 10:52:33

  17. The Following 2 Users Say Thank You to ehsanmilitant For This Useful Post:

    IR Blue SKY (April 5th, 2011), مجید ابراهیمی (January 9th, 2012)

  18. علی جون ?????? ??
    علی جون
    هوانورد عادی - سرباز صفر
    May 2011
    کرمان
    2
    تعداد تشکر : 0
    تعداد تشکر : Thanked 1 Time in 1 Post

    ??? ??? پاسخ: اشنایی با هلیکوپترو بحث های پایه ای حرکت ان!

    نقشه ساخت هواپیما میخواستم اگه میشه برام بفرستین
    #10 ارسال شده در تاريخ May 28th, 2011 در ساعت 19:25:46

???? 1 ?? 2 12 ??????????

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0