كیپ‌تاون

[align=center][/align]


در پی اعلام خبری مبنی بر اینكه عضویت ایران در كنوانسیون كیپ‌تاون می‌تواند راهی برای مقابله با تحریمهای آمریكا باشد، یك كارشناس سازمان هواپیمایی كشوری گفت: عضویت در این كنوانسیون فعلا به نفع كشور نیست.
یك كارشناس سازمان هواپیمایی كشوری با بیان این مطلب اظهار داشت: دلیل مخالفت سازمان هواپیمایی با عضویت در كنوانسیون كیپ‌تاون این است كه این كنوانسیون منافع فروشنده هواپیما را بیشتر از خریدار تامین می‌كند.
وی تصریح كرد: در صورتی كه در فرایند خرید یا اجاره هواپیما با شیوه‌ای كه در حال حاضر در كشور عمل می‌شود، مشكلی از لحاظ پرداخت مبالغ مندرج در قرارداد پیش آید، طرف شاكی می‌تواند در دادگاه كشور متبوع و یا كشور طرف مقابل اقامه دعوی كرده و منتظر صدور رای بر اساس قوانین یكی از دو كشور طرف معامله باشد.
وی خاطرنشان كرد: این در حالیست كه با عضویت در كنوانسیون كیپ‌تاون در صورت بروز مشكلات یاد شده طرف شاكی می‌تواند در هر كشوری علیه طرف مقابل شكایت كند.
این كارشناس سازمان هواپیمایی كشوری با بیان اینكه اغلب مشكلات در فرایند خرید یا اجاره هواپیما پیرامون دیركرد در بازپرداخت وجوه است، تصریح كرد: با این وجود واضح است كه كشور فروشنده یا اجاره‌دهنده می‌تواند در این شرایط قوانینی در یك كشور بیابد كه شركت طرف معامله را به شدت تحت فشار قرار دهد.
وی با اشاره به اینكه ایران در حال حاضر جزء كشورهای خریدار و اجاره‌كننده هواپیما به شمار می‌رود، اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد كه در حال حاضر ضرورتی برای عضویت كشور در كنوانسیون كیپ‌تاون و پایبندی به یكسری تعهدات بین‌المللی كه عواقب آن مشخص نیست، وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: از ۱۹۰ كشور دنیا تنها در حدود ۳۰ كشور به عضویت این كنوانسیون درآمده‌اند كه همگی از كشورهای بزرگ و تولید كننده هواپیما هستند.
این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی كشوری در عین حال تصریح كرد: علاوه بر موارد گفته شده هیچ تضمینی برای فروش و یا اجاره دادن هواپیما از سوی كشورهای تحریم كننده ایران وجود ندارد.
به گزارش فارس مدیر عامل لیزینگ صنعت معدن چندی پیش گفته بود: سازمان هواپیمایی كشوری هنوز اقدام خاصی برای عضویت ایران در كنوانسیون كیپ‌تاون انجام نداده است.
وی افزود: بر اساس این كنوانسیون در صورتیكه هواپیمایی از مجرای لیزینگ به اجاره شركت هواپیمایی درآمده باشد، هیچ كس در هیچكدام از فرودگاههای دنیا قادر به توقیف آن نیست.
مدیر عامل لیزینگ صنعت معدن ادامه داد: در حال حاضر حجم سرمایه‌گذاری زیاد برای خرید هواپیما و كمبود سرمایه برای خرید نقدی هواپیما از مشكلات عمده شركتهای هواپیمایی در راستای تجهیز ناوگان به شمار می‌رود.
وی با بیان اینكه استفاده از منابع خارجی و اخذ تسهیلات توسط بانكها و لیزینگها می‌تواند یكی از راهكارهای برون‌رفت از مشكلات عنوان شده باشد، تصریح كرد: طبق تحقیقات و پژوهشهای بعمل آمده در این زمینه، گسترش فعالیت لیزینگها در اجاره هواپیما برای شركتهای هواپیمایی كاملا اقتصادی تشخیص داده شده است.


منبع:خبرگزارى فارس,aftab.ir
لینک اصلی