برترین مطلب این هفته ی سایت

رونمايي از نسخه جديد ايروسنتر

با تلاش چندين روزه و شبانه روزي همكاران فني در ايروسنتر ، نسخه اسكريپت انجمن ساز قدرتمند VBulletin سايت ايروسنتر به روزساني و بهينه سازي گرديد و به آخرين ورژن ارائه شده آپگريد شد، در اين نسخه جديد مشكلات قبلي برطرف گرديده و قابليت هاي جديدي نيز به سايت افزوده شده و خواهد شد اين پوسته نسخه جديد سايت پوسته ای در 4 رنگ جداگانه می باشد که برای صفحه های Retina و موبایل بهینه سازی شده است.

????? ?????: ?? 1 ?? 1 ?? 1
dqw
  1. arash_khanbashi ?????? ??
    arash_khanbashi
    هوانورد نیمه فعال-استوار یکم
    September 2007
    175
    تعداد تشکر : 0
    Thanked 141 Times in 65 Posts

    ??? ??? بررسي علمي يخ‌زدگي موتورهاي فالکن سپاه

    طاهره ساعدي
    طي هفته‌هاي گذشته اظهارنظرهاي متفاوتي درباره دلايل و علل سقوط هواپيماي جت فالکون حامل فرماندهان نيروي زميني سپاه در اروميه بيان شده است. اين هواپيما در 19 دي‌ماه 1384 در حوالي اروميه سقوط کرد و 12 سرنشين آن به شهادت رسيدند. سقوط اين هواپيما در آستانه چهلمين روز سانحه سقوط هواپيماي C-130 ارتش در منطقه شهرک توحيد تهران در اطراف فرودگاه مهرآباد صورت گرفت.»»»

    در تاريخ 1/11/84، رضا طلايي‌نيک رئيس کميته دفاعي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه در مورد هواپيماي C-130هيچ گونه نشانه و عاملي براي خرابکاري احتمالي تاييد نشده است گفت: «ولي در مورد هواپيماي فالکن سپاه، عامل خرابکاري به عنوان يکي از گزينه‌هاي احتمالي تحت بررسي‌هاي فني و امنيتي قرار دارد». اين در شرايطي بود که سردار رحيم صفوي فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در يک کنفرانس خبري در همان روز اول سانحه فالکن (19/10/84) در پاسخ به اين سوال که آيا احتمال خرابکاري در سقوط هواپيما را مي‌دهيد گفته بود: هنوز چنين احتمالي مطرح نيست مگر اين که گزارش تيم فني اطلاعات دقيقتري به ما بدهد.
    سردار صفوي در تاريخ 5/11/84 نيز طي مصاحبه‌اي در حاشيه مراسم معارفه فرمانده جديد نيروي زميني سپاه گفت: با تشکيل يک تيم فني و کارشناسي و انتقال تمام تجهيزات هواپيماي فالکن به تهران و در يک کار فشرده شبانه‌روزي هم‌اکنون چيزي که در زمان حاضر براي ما اثبات شده اين است که در اين حادثه هيچ گونه عوامل توطئه‌اي دخالت نداشته و هيچ گونه انفجار يا دست‌کاري در ميان نبوده است. آنچه براي مهندسين ما مشخص شده است، يخ‌زدگي دو توربين و دو موتور هواپيما بوده که به اين نتيجه رسيده‌اند که اين هواپيما در اثر يخ‌زدن دو موتورش اين حادثه برايش رخ داده است، ولي اينکه چه حادثه‌اي رخ داده است که اين دو موتور در يک فاصله چند دقيقه‌اي يخ زده‌اند هم‌اکنون در حال بررسي بيشتر است و لذا در اين مقطع من اين را مي‌توانم اعلام کنم. وي همچنين شايعه تمام شدن سخت هواپيما به عنوان علت سقوط فالکن را رد کرد و گفت: دو بال هواپيما که پر از بنزين بود، به علت اصابت به درختان محل سقوط هواپيما، قبلا" از آن جدا مي‌شوند بنابراين سوخت در اين هواپيما نبوده و به همين علت منفجر نشده است.
    اظهارات فرمانده کل سپاه در حالي بيان مي‌شد که روز بعد از آن يعني 6/11/84، مصطفي پورمحمدي وزير کشور در جمع خبرنگاران از احتمال دخالت عوامل آمريکا، انگليس و اسرائيل در سقوط هواپيماي C-130 و فالکن خبر داد و افزود: شايد اين حوادث با طراحي و اقدامات الکترونيکي آنها صورت گرفته باشد.
    پيش از اين اظهارات يک نماينده مجلس و يک استاد دانشگاه از احتمال سقوط 2هواپيماي مذکور بر اثر جنگ الکترونيک دشمنان خبر داده بودند، ولي با اين حال اعلام خبر يخ‌زدگي موتورهاي فالکن به عنوان يک خبر رسمي از سوي بالاترين مقام سپاه پاسداران، مي‌تواند سوالاتي در خصوص ابعاد علمي و فني و تکنيکي اين رخداد به وجود آورد. سوالاتي از اين قبيل که آيا اصولا" امکان يخ‌زدن موتور هواپيماي روشن وجود دارد؟ آيا چنين چيزي سابقه داشته است؟ آيا با توجه به شرايط و اقليم جغرافيايي ايران و منطقه اروميه چنين پديده‌اي امکان‌پذير است؟ آيا تاکنون هواپيماي ديگري در جهان بر اثر يخ‌زدگي موتورهايش سقوط کرده است؟ خبرنگار گروه دانش و فناوري روزنامه خراسان در گفتگو با مهندس آرش لاهوتي، عضو هيئت علمي پژوهشگاه هوا-فضا به بررسي اين موضوعات پرداخته است:
    *علت يخ‌زدگي موتور هواپيما چيست و آيا امکان ايجاد چنين مسئله‌اي وجود دارد؟-وقتي اصطلاح يخ‌زدگي را در مورد موتور هواپيما به کار مي‌برند بدين معني است که در واقع ورودي موتور هواپيما يخ مي‌زند. ورودي موتور هواپيما جايي است که هوا را به موتور مي‌رساند و اگر به خاطر يخ‌زدگي اين ورودي گرفته شود و يا اندازه ورودي به اين خاطر کوچک شود هوا به اندازه کافي به موتور هواپيما نمي‌رسد و احتمال دارد موتور هواپيما خاموش شود.
    *آيا براي جلوگيري از اين مسئله تدابيري در هواپيماها از نظر فني انديشيده شده است؟-هواپيماها سيستم جلوگيري از يخ‌زدگي در محل ورودي هوا به موتور دارند. يعني مي‌توان گفت اکثر هواپيماهاي جت داراي اين سيستم هستند.
    *با توجه به اين مسئله آيا باز هم ممکن است در شرايطي موتورها دچار يخ‌زدگي شوند؟
    -بله امکان ايجاد اين شرايط وجود دارد از جمله آن که اين سيستم دچار نقص فني شده و درست کار نکرده باشد و يا اين که شرايط جوي به گونه‌اي باشد که مقدار تشکيل يخ در دهانه ورودي موتور هواپيما بيشتر از حدي باشد که سيستم مذکور بتواند آن را برطرف کند بنابراين يخ‌زدگي در دهانه ورودي موتور اتفاق مي‌افتد.
    *آيا در سوانح سقوط هواپيماها در کشورهاي ديگر به چنين علتي برخورد مي‌کنيم؟-بله، در طول تاريخ هوانوردي، سوانحي از اين دست بوده که موتور هواپيما (يک موتور و يا هر دوي آن) بر اثر يخ‌زدگي در دهنه ورودي از کار افتاده‌اند و منجر به سقوط هواپيما شده‌اند از جمله سانحه معروفي است که فکر مي‌کنم حول و حوش سال‌هاي 1980 ميلادي در آمريکا اتفاق افتاد و طي آن يک هواپيماي بوئينگ 737 در شهر واشينگتن به داخل رودخانه‌اي سقوط کرد و حدود 130 تا 140 نفر مسافران کشته شدند.
    *چه شرايط جوي بايد حکمفرما باشد تا چنين مسئله‌اي به وجود آيد؟ آيا درجه برودت معيني در آن تاثير دارد؟
    -بسته به شرايط جوي امکان وقوع اين مسئله هست در صورت زياد بودن رطوبت هوا حتي اگر درجه حرارت خيلي هم زير صفر نباشد يخ‌زدگي اتفاق مي‌افتد، حتي در اجسامي که روي زمين هستند لايه يخ‌نازکي ايجاد مي‌شود. دماي شبنم يعني دمايي که رطوبت هوا تبديل به مايع مي‌شود در اين زمينه خيلي موثر است حال اگر اين مسئله در زير صفر اتفاق افتد يخ تشکيل مي‌شود البته بايد توجه داشت که وقتي رطوبتي در هوا نباشد يا ميزان آن بسيار کم باشد حتي اگر درجه حرارت خيلي پايين‌تر از صفر باشد يخ‌ زدگي هم ايجاد نمي‌شود.
    *با توجه به مسايلي که بيان کرديد آيا هواپيماهايي که در مناطق مرطوب رفت و آمد مي‌کنند با توجه به اين که درجه حرارت در ارتفاعات بالا زير صفر است امکان ايجاد سانحه برايشان زياد مي‌شود؟ -از آنجايي که در ارتفاع بالا هوا رقيق است يخ‌ زيادي تشکيل نمي‌شود ولي اگر هواپيما از داخل ابر عبور کند يا بارندگي باشد يا در ارتفاع پايين پرواز کند که در اين شرايط هوا ضمن اين که مرطوب و بسيار سرد هست غلظت آن هم زياد است امکان دارد اين اتفاق بيفتد. به طور کلي مي‌توان گفت يخ‌زدگي دهنه ورودي موتور هواپيما که منجر به سانحه مي‌شود معمولا" در ارتفاعات پايين يعني بيشتر در هنگام بلند شدن يا نشستن هواپيما اتفاق مي‌افتد و به ندرت پيش مي‌آيد که اين مسئله زماني که هواپيما بين دو مسير در حالي که در ارتفاع بالا پرواز مي‌کند ايجاد شود.
    *يعني مي‌توان گفت هواپيماي فالکني که سقوط کرد در حال فرود بوده است که گفته مي‌شود دچار يخ‌زدگي موتور شده و سقوط کرده است؟-احتمال يخ‌زدگي ديگري وجود ندارد يا يخ‌زدگي در دهنه ورودي اتفاق مي‌افتد يا اينکه سوخت منجمد شده و يخ‌بزند، بايد گفت که يخ‌زدگي سوخت محال است چون مواردي به آن اضافه مي‌شود که تا 40 تا 50 درجه زير صفر هم يخ نمي‌زند و اصولا" سوخت قبل از اين که وارد موتور هواپيما شود با تمهيداتي گرم مي‌شود و بنابراين يخ‌زدگي مربوط به دهنه موتور بوده است.
    *از چه مسافتي هواپيما شروع به فرود مي‌کند؟-هواپيما از فاصله چندين کيلومتري ارتفاع کم مي‌کند و سپس در فرودگاه مي‌نشيند. بسته به الگوي پرواز اين مسافت فرق مي‌کند اصولا" براي اين که وارد طرح تقرب فرودگاه نشوند از حدود فاصله 15 تا 20 کيلومتر شروع به کم کردن ارتفاع مي‌کنند اما گاهي مواقع پروازها به شکلي است که از فاصله خيلي بيشتري شروع به کم کردن ارتفاع مي‌کنند به عنوان مثال در مورد پرواز تهران-اصفهان مي‌توان گفت که تقريبا" نيمي از پرواز درحال اوج‌گيري و نيمي از آن در حال ارتفاع کم کردن مي‌باشد.
    *هواپيماي فالکن چگونه هواپيمايي است؟-فالکن ساخت کشور فرانسه و از نوع جت بازرگاني است. جت‌هاي بازرگاني معمولا" هواپيماهايي هستند که در واقع تمامي امکانات و تجهيزات يک هواپيماي جت مسافربري بزرگ را دارند فقط ظرفيت آن‌ها کمتر است، خيلي ايمن هستند و براي جابجايي افراد مهم از آن‌ها استفاده مي‌شود.

    www.reporter.ir
    #1 ارسال شده در تاريخ October 16th, 2007 در ساعت 01:11:01

  2. The Following User Says Thank You to arash_khanbashi For This Useful Post:

    Dream Bird (August 28th, 2012)

????? ????? ??? ?????

???? ??? ????? ? ??????

  • ??? ????????? ????? ????? ????? ????
  • ??? ????? ????? ???? ?? ??????
  • ??? ????????? ???? ????? ????.
  • ??? ????????? ??? ??? ??? ?? ?????? ????
  •  

Designed With Cooperation

Of Creatively & VBIran


Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0